Jarrut tykkää, että niitä käyttää – mutta ei liikaa
Jarrut ovat tärkeä liikenneturvallisuuden osa ja ne kannattaakin aina huoltaa ennakoivasti.
Tiia Jokisalo
Jarrut ovat autossa siinä mielessä yksinkertainen osa, että jos niiltä suunnilta alkaa kuulua minkäänlaista ylimääräistä ääntä, oli se sitten rahinaa tai vinkunaa, tai poljintuntuma tuntuu erilaiselta kuin ennen, on viimeistään silloin aika tarkistaa, onko kaikki kuten pitää. Kyseessä on kuitenkin tärkeä osa liikenneturvallisuutta.
Yleisimpiä vikoja jarruissa ovat loppuunajetut jarrulevyt ja -palat eli ne osat jarruista, jotka käytännössä hidastavat vauhdin.
Jos on kätevä käsistään, voi renkaiden vaihdon yhteydessä silmäillä, onko jarrulevyissä vielä pintaa, tarkistaa mahdollinen ruoste ja tarkkailla jumiutumisen merkkejä. Jarrupalat kuluvat yleensä nopeammin kuin jarrulevyt.
Jos tietotaito tähän ei riitä, on hyvä varmistaa, kuuluuko auton määräaikaishuoltoon jarrujen tarkistus, ja toki viimeistään katsastuksessa jarrujen mahdolliset viat ja kulumat pitäisi tulla esiin.
Yleensä valmistaja on määritellyt jarrulevyille jonkinlaisen minimipaksuuden, jota pitää tarkkailla. Uudemmissa autoissa tosin syttyy varoitusvalo siinä kohtaa, kun jarrulevyt ovat käymässä liian ohuiksi. Jarruneste puolestaan tulee vaihtaa autotyypistä ja ajomäärästä riippuen noin 2–4 vuoden välein.
– Jos on vähänkin epävarmuutta siitä, että jarruissa on jotakin vikaa, se kannattaa aina tarkistaa. Joissain tapauksissa korjaus tulee halvemmaksi siinä kohtaa kun vika on vasta aluillaan kuin se, että jarrut ajetaan loppuun, HelppoKatsastuksen koulutuspäällikkö Julius Karki kertoo.
Jarruja ei kannata turhia säästellä, mutta toisaalta ei käyttää silti liikaakaan.
Ennakoiva ajotapa säästää jarruja, mutta samalla jarrut ovat komponentti, joka tarvitsee liikettä toimiakseen kunnolla.
Jos jarruja ei käytetä kuin satunnaisesti, eli ajetaan paljon esimerkiksi pitkää matkaa ja tehdään paljon moottorijarrutuksia, ne saattavat hiljalleen jumiutua.
– Liikenneturvallisuuden takia ennakoiva ajotapa on parempi, mutta tässä asiassa tosiaan vaakakupin toisessa päässä on kuluminen ja toisessa jumiutuminen, Karki sanoo.