Lomareissu Raumalta Lappiin sujui sähköautolla huolettomasti
Matka sähköautolla oli viisi euroa halvempaa sataa kilometriä kohden kuin ennen. Latausten takia matka-aika piteni vain vartin.
Ari Anteroinen
Kari ja Airi Korpi palasivat juuri Äkäslompolon reissulta kotiin Raumalle. Mukana matkasi myös kaksi cairnterrieriä, jotka olivat takapenkillä valjaissa. Reissu on perinne ja matkalla on oltu aina viikolla 3 tai 4. Tutuksi ovat tulleet niin Levi, Saariselkä, Pyhä, Salla kuin Kuusamo.
Nyt matka oli erilainen, sillä ensimmäistä kertaa oltiin liikkeellä sähköautolla. Alla oli nelivetoinen, 408-hevosvoimainen Mercedes-Benz EQC.
Kari Korpi kertoi, että ensin ajettiin Laihialle noin 250 kilometrin päähän perintömökille, josta jatkettiin seuraavana päivänä 680 kilometriä Äkäslompoloon erittäin huonossa kelissä.
– Näimme lumiauroja saman verran kuin Raumalla kahdessa vuodessa yhteensä, Korpi tokaisee.
– Kelin takia kulutus oli hieman suurempi leveillä kitkarenkailla ja keskivauhti tippui liikennevirran mukautuessa säähän.
Paikallista ajoa viikossa oli noin 80 kilometriä. Useat esilämmitykset kuluttivat sähköä akusta.
Paluureissulla Korpi pisti lukemia muistiin. Äkäslompolon ja Laihian väli vei aikaa 8 tuntia ja 42 minuuttia keskinopeuden ollessa 78 kilometriä tunnissa.
– Keskikulutus mukavassa, parin asteen pakkasessa oli 24,4 kWh sadalla. Kesällä lukema on ollut noin 20 kWh.
Noin 2 000 kilometrin reissun lataukset olivat kaikki kaupallisia latauksia.
– Keskihinta oli 0,35 euroa pikalatureissa. Sähköauton latausten takia matka-aika piteni vain noin vartin aiempiin reissuihin verrattuna, Korpi toteaa.
Virtaa auto ja matkustajat saivat Laihian K-marketissa, jossa myös ruokaostokset tehtiin.
– Seuraavaksi pysähdyttiin Kalajoen ABC:llä kahvitauolle ja koirat pääsivät ulkoilemaan. Lounastauko ja seuraava koiralenkki oli Kemin Nesteellä. Perillä Äkäslompolossa latauspaikka löytyi mökin läheltä, noin kilometrin päästä, K-marketin pihassa, Korpi selittää.
– Siitä laturista tuli maksimissaan vain 50 kWh ulos. Yleensä tulee pitkälti toistasataa. Se oli rajoitettu varmaan paikallisista syistä. Se oli sellainen poikkeava asia.
Mittaristo antaa koko ajan informaatiota akun toiminnoista ja jäljellä olevasta ajoajasta. Kuva: Kari Korpi
Paluumatka mentiin samoilla askelmerkeillä.
– Pikalaturit voivat esimerkiksi hiihtolomakaudella olla ruuhkaisia. Nyt odotimme vain yhdessä paikassa muutaman minuutin vuoroamme. Kaikki toimi hyvin.
– Sähköautoa verrattaessa tavallisiin autoihin ei tarvitse miettiä, lähteekö se käyntiin vai ei. Se lähtee napista painamalla ja lämpiää äkkiä. Nopeammin kuin hybridi, diesel tai bensalla toimiva auto, Korpi kehuu.
Kehuja saavat myös äänettömyys, huolettomuus ja järjettömät tehot.
– Pitää muistaa, että tehoja ei pidä talvella käyttää niin kuin kesällä. Koska autossa on reilusti tehoja, pitää suhteuttaa ajotyyli kelien mukaan, Korpi vielä lisää.
Korpi sanoo, että heillä on tapana esilämmittää akku laittamalla auton karttaohjelmaan seuraava latauspaikka, jolloin auto itsenäisesti ajon aikana valmistelee akun latausta varten. Näin se ottaa tehoa vastaan enemmän heti latauksen alusta alkaen ja latausaika lyhenee.
– Laturille mennessä pyrimme siihen, että jäljellä on vielä 30–50 kilometriä kantamaa. Jos ei laturi syystä tai toisesta toimi, ehtii löytää toisen. Kannattaa myös huomioida kelin vaikutus. Esimerkiksi sohjo lisää kulutusta, Korpi vinkkaa.
Korven mukaan kokonaiskantama on talvella noin 300 kilometriä ja kesällä päälle 400 kilometriä.
Korpi kehuu puhelimella käytettävää esilämmitystä käteväksi.
– Täytyy tarkistaa etukäteen, käyttääkö auto lämmitykseen 12 voltin akkua vai ajoakkua. Jotta 12 voltin akku ei lopu kesken, niin välillä pitää hiukan ajaa, jotta se latautuu. Sähköauto esilämpenee nopeasti.
Mitä muuta pitää talvimatkalla huomioida?
– Totta kai ajokelit ja lämpötilat sekä lasinpesunesteen pakkaskestävyys. Pitää myös tauottaa ja synkronisoida matka ihmisten tarpeiden, vireystilan ja auton lataustarpeiden mukaan. Ja miksi et tosiaan kävisi jo matkalla ruokakaupassa, niin ei heti tarvitse perillä mennä, Korpi neuvoo.
Mitä reissu sitten maksoi?
– Julkisilla latauksilla 8,60 euroa sadalla. Aiemmilla autoilla ne olisivat olleet 14,00 euroa.