”Tykkään pienestä myrskystä” – Santeri ei ole katunut ammatinvalintaansa
Merikapteeniksi opiskeleva Santeri Sieppi ei ole hetkeäkään katunut ammatinvalintaansa.
Tuija Saarinen
Tampereelta kotoisin oleva Santeri Sieppi, 22, opiskelee kolmatta vuotta merikapteeniksi Satakunnan ammattikorkeakoulussa Raumalla. Mikä sai sisämaan pojan kiinnostumaan merellisestä ammatista?
– Muutin vuonna 2018 Eurajoelle, josta äitini suku on kotoisin, ja aloitin siellä lukion. Abivuonna näin SAMKin esittelyvideon merikapteenin koulutuksesta, ja ajattelin, että se saattaisi sopia minulle. Hain ja pääsin ensimmäisellä kerralla suoraan papereilla sisään. En ole päivääkään katunut valintaa.
Ennen opintojen alkua Sieppi halusi kuitenkin käydä armeijan. Sen hän teki kunnioittaen vuonna 2020 kuolleen pappansa muistoa.
– Pappa oli sodan jälkeen miinanraivaajana Itämerellä. Halusin käydä intin hänen muistoaan kunnioittaen ja palvelin laivastossa. Se antoi hyvän pohjan näihin opintoihin.
Sieppi on opintojensa aikana saanut jo tuntumaa käytännön työhön, sillä hänelle on kertynyt 165 päivää työharjoittelua erilaisilla aluksilla. Tutkintoon sisältyy harjoittelua kaiken kaikkiaan 360 meripäivää. Harjoittelija ei aina pääse komentosillalle ruorin ääreen, vaan on aloitettava vaatimattomammista tehtävistä.
– Esimerkiksi Turun ja Tukholman väliä kulkevalla Baltic Princessilla hioin ruostetta ja maalasin alusta. Mielenkiintoisin harjoittelu oli viime kesänä Meriauran aluksella, joka liikennöi laajalla alueella Itämerellä, Pohjanmerellä ja osin Atlantilla. Siinä pääsi muun muassa näkemään, miten satamatoimet eroavat toisistaan eri maissa.
"Mielenkiintoisinta opiskelussa ovat olleet harjoittelujen ohella sijaintiin ja reittien suunnitteluun liittyvät kurssit", toteaa merikapteeniksi opiskeleva Santeri Sieppi. Kuva: Tuija Saarinen
Reittien suunnitteluun ja sijaintiin liittyvät kurssit ovat olleet Siepille harjoittelujen ohella mieluisimpia.
– Tutkintovaatimuksiin kuuluu edelleen tähtinavigointi, sillä pahimmassa tapauksessa täytyy ottaa se sekstantti käteen. Reittien suunnittelu on myös kiinnostavaa. Pitää ottaa huomioon vuorovesivaihtelut ja mahdollisimman taloudellinen polttoaineen kulutus. Väärä peräsinkulma ja sitä kautta suuntima voi aiheuttaa jopa useamman tunnin eron matkan kestossa.
Koulutus pätevöittää laivan päällystön eli kapteenin ja yliperämiehen tehtäviin. Tulevaisuudessa Sieppi näkisi itsensä komentosillalla ”förstinä”, eli yliperämiehenä.
– Förstinä pääsee tekemään enemmän laivan kuljetukseen sekä lastaukseen ja purkamiseen liittyviä fyysisiä töitä. Kapteenin pesti sisältää muuhun miehistöön nähden paljon enemmän paperitöitä, ja kapteeni on itse asiassa hyvin vähän komentosillalla, toisin kuin ehkä yleisesti ajatellaan.
Myrskyt eivät Sieppiä pelota.
– Tykkään pienestä myrskystä, se on oikeaa merimiehen elämää, toteaa Sieppi.