Alu­e­vaa­lien eh­do­kas­han­kin­ta on käyn­nis­sä kii­vaim­mil­laan. Sa­maan ai­kaan puo­lu­eet val­mis­tau­tu­vat alu­e­vaa­lei­hin: ne jul­kai­se­vat vaa­li­oh­jel­mi­aan ja puo­lu­e­joh­ta­jat esiin­ty­vät ten­teis­sä. Alu­ei­den ra­hoi­tusk­rii­si on kaik­kien tie­dos­sa. Sik­si Sa­ta­kun­nas­sa­kin teh­dään ko­val­la kä­del­lä sääs­tö­jä, jois­ta osa näyt­tää kan­sa­lais­ten kan­nal­ta ly­hyt­nä­köi­sil­tä.

Alu­ei­den tus­kaa li­sää se, et­tä nii­den pi­tää pys­tyä kat­ta­maan te­ke­män­sä ali­jää­mät vuo­den 2026 lop­puun men­nes­sä. Kau­niis­ti sa­not­tu­na ai­ka­tau­lu on haas­teel­li­nen. Pa­nii­kin omais­ten sääs­tö­jen myö­tä asi­ak­kaat kär­si­vät, hen­ki­lö­kun­ta uu­puu ja alan ve­to­voi­ma heik­ke­nee. Jopa ta­lous­po­li­tii­kan ar­vi­oin­ti­neu­vos­to eh­dot­ti, et­tä hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le an­ne­taan enem­män ai­kaa sääs­tö­jen te­ke­mi­seen.

Alu­e­vaa­lien al­la on jäl­leen tuo­tu esiin hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den kum­mal­li­nen ase­ma. Vaa­leil­la va­li­taan suo­raan alu­een ylin­tä val­taa käyt­tä­vä alu­e­val­tuus­to. Se va­lit­see muun mu­as­sa alu­e­hal­li­tuk­sen. Ve­ro­tu­soi­keut­ta alu­eel­la ei kui­ten­kaan kun­tien ta­paan ole. Alu­eet elä­vät val­ti­on ke­rää­mil­lä ve­roil­la ja val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri­ön nuh­tees­sa. To­si­a­si­al­li­nen ta­lou­del­li­nen it­se­näi­syys on har­ha.

Täs­tä syys­tä on jäl­leen alet­tu kes­kus­tel­la hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den ve­ro­tu­soi­keu­des­ta eli maa­kun­ta­ve­ros­ta. Nä­ke­mys­tä on puo­lus­tel­tu sil­lä, et­tä sil­loin alu­eet oli­si­vat myös ta­lou­del­li­ses­ti it­se­näi­sem­piä. To­sie­lä­mäs­sä kä­vi­si toi­sin. Eri maa­kun­nis­sa maa­kun­ta­ve­ro­as­te oli­si eri­lai­nen. Toi­sis­sa kor­ke­am­pi ja toi­sis­sa ma­ta­lam­pi. Sa­moin kä­vi­si pal­ve­lui­den saa­ta­vuu­den ja laa­dun. Pal­ve­lut eriy­tyi­si­vät eri maa­kun­nis­sa. Sa­man nä­kee jo nyt kun­ta­ken­täl­lä. Lii­an usein on niin, et­tä niis­sä kun­nis­sa, jois­sa kun­nal­lis­ve­ro on kor­kein, pal­ve­lui­ta on vä­hem­män. Ja niis­sä kun­nis­sa, jois­sa kun­nal­lis­ve­ro on ma­ta­lam­pi, pal­ve­lut ovat pa­rem­mat. Näi­tä kun­ta­koh­tai­sia ero­ja löy­tyy Sa­ta­kun­nas­sa­kin.

Ny­kyi­nen sote-mal­li on vas­ta nuo­ri. Al­ku oli vai­kea, kun esi­mer­kik­si inf­laa­tio nos­ti os­to­pal­ve­lui­den hin­to­ja ja pal­kan­ko­ro­tuk­set hen­ki­lös­tö­kus­tan­nuk­sia. Mal­lil­le pi­tää an­taa kui­ten­kin riit­tä­väs­ti ai­kaa, jot­ta se saa­daan jär­ke­väs­ti ra­ken­net­tua. Li­sä­ai­ka ali­jää­mien kat­ta­mi­seen oli­si sii­hen hyvä kei­no. Mi­tään jär­keä ei ole sii­nä­kään, et­tä sääs­tö­jä teh­dään pa­nii­kis­sa.