Noora Aaltonen: Positiivinen viestintä – ei pelkkiä kiiltokuvia
Viime vuodet ovat olleet haastavia monissa yrityksissä, organisaatioissa ja julkisella sektorilla – myös viestinnällisesti. On pitänyt miettiä, mistä kaivaa esiin positiivisia uutisia, kun maailmalta kantautuu tauteja, sotaa, talouden taantumaa ja yleistä pahoinvointia. On jouduttu myös miettimään, voidaanko nyt kertoa tästä tai tuosta positiivisesta uutisesta, kun tilanteet yhteiskunnassa tai jopa omalla toimialueella ovat olleet mitä ovat.
Aina on sijaa ja tilaa hyville uutisille, ja niistä nimenomaan pitää kertoa. Positiivisella viestinnällä ei kuitenkaan tarkoiteta pelkästään niiden hyvien asioiden kertomista. Positiivinen viestintä on myös tekoja vaikeidenkin aikojen keskellä. Se ei tarkoita maailman maalaamista hattaraksi tai ikävien asioiden väheksymistä päälle liimatuilla kiiltokuvilla. Positiivinen viestintä kannattelee myös haasteiden ja kriisien kohdatessa – se on tekoja, avoimuutta ja rehellisyyttä.
Positiivinen viestintäilmapiiri kumpuaa yrityksen tai organisaation sisältä. Sille luodaan pohjaa koko organisaation yhteisillä ja selkeillä strategisilla tavoitteilla, hyvällä ja kannustavalla johtamistyöllä sekä rohkeudella onnistua ja epäonnistua. Organisaation sisäinen keskusteluyhteys heijastuu kaikkeen viestintään ja onkin siksi mielestäni viestintäpalapelin kaikkein tärkein palanen. Jos siis tuntuu siltä, että ulkoinen viestintänne takeltelee, kääntäkää katseet sisään päin ja lähtekää vahvoin askelin parantamaan sisäistä viestintäänne.
Yrityksen tai organisaation positiivinen sisäinen viestintä ja keskustelukulttuuri luovat ympäristöä, jossa kukoistavat luovuus ja innostus – ja ne todellakin tarttuvat, myös ulospäin. Positiivisuus ei ole pelkkää iloa ja valoa, vaan myös valmistautumista ja varautumista tiukkoihin tilanteisiin. Näissä tilanteissa myönteisyydellä voidaan tarkoittaa esimerkiksi haasteiden julkituomista ratkaisut ja tulevaisuuteen katsominen edellä tai kannustavaa roolia muille: me selviämme tästä yhdessä – emme vielä tiedä miten, mutta selviämme kyllä.
Positiivinen viestintä on tärkeää ennen kaikkea organisaatiosta ulos, siksi pohjan onkin oltava kunnossa sisäisesti. Tämä lisää valmiutta aitoon ja avoimeen vuorovaikutukseen niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden kuin muidenkin sidosryhmien kanssa. Positiivinen vuorovaikutus luo vahvempaa ja syvällisempää yhteyttä eri kohderyhmien kanssa, mikä johtaa yleensä myös merkityksellisyyden löytämiseen. Nämä kannustavat pitkäaikaiseen asiakasuskollisuuteen sekä kaikkia hyödyttävään yhteistyöhön, mikä puolestaan vahvistaa yrityksen liiketoimintaa ja luo myös kasvun mahdollisuuksia.
Yrittäjäjärjestömme arvoina ovat rohkeus, luotettavuus ja uudistuminen. Nämä kaikki ovat tärkeitä ja ohjaavia arvoja myös viestinnässä. Arvot täydentävät toisiaan, eivätkä ne sulje toisiaan pois. Usein rohkeus ruokkii uudistumista, toisaalta joskus joudutaan uudistumaan rohkeasti jonkin ulkopuolisen tekijän toimesta. Kaikissa tilanteissa on kuitenkin tärkeintä toimia ja viestiä luotettavuus ohjaavana tekijänä. Luotettavuus onkin kaiken toiminnan läpileikkaava arvo, jonka tulisi löytyä jokaisen yrityksen ja organisaation arvoista. Toki voidaan ajatella, että eikö luotettavuus ole jo lähtökohta. Viestintälasien läpi katsoen myös niitä vähimmäisolettamuksia on tärkeää sanoittaa, että ne siirtyvät myös toiminnan selkärankaan. Kaiken viestinnän, myös positiivisen, tulee olla luotettavaa.
Palatakseni tekstin alkuun, positiivinen viestintä ei ole vain hyvien uutisten kertomista, mutta se on myös juuri sitä. Satakuntalaisissa yrityksissä tapahtuu jatkuvasti upeita asioita, joista soisi suuremmankin yleisön kuulevan. Usein nuo uutiset saattavat tuntua yrityksen sisällä arkipäiväiseltä, mutta ulkopuoliselle ne ovat hyvinkin mielenkiintoisia. ”Kel onni on, se onnen kätkeköön” -sanonnan olisi jo aika joutaa romukoppaan, sillä näiden vaikeiden aikojen keskellä kaikki pienetkin valonpilkahdukset olisi hyvä ripotella kaikelle kansalle. Positiiviset uutiset eivät ole koskaan toiselta pois, vaan ne lisäävät yhteistä hyvää. Se olisi kaikkien hyvä muistaa.
Toivon kesäänne kaikkea mahdollista, etenkin valoa ja ikimuistoisia kesähetkiä.
Noora Aaltonen
Päätoimittaja, viestintäpäällikkö, Satakunnan Yrittäjät