Etäkotikuntoutus monipuolistaa palvelutarjontaa Sata-alueella – asiakasmäärät nousevat tasaisesti
Satakunnan hyvinvointialueella ikääntyneiden kotikuntoutusta toteutetaan etäyhteyksin Remote Trainer -palvelun avulla. Pilotti tarjoaa lupaavia tuloksia etäkotikuntoutuksen vaikuttavuudesta. Etäkotikuntoutus on uusi vaihtoehtoinen tapa, joka lisää asiakkaille kuntoutuksen saatavuutta, saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Pilotissa kehitetään hybriditoimintamallia ikääntyneiden kotikuntoutukseen. Siinä yhdistyvät etäyhteyksillä tapahtuvat käynnit ja fyysiset vierailut asiakkaan luona.
Vaikuttavuuden seuranta ja arviointi on vakiinnutettu osaksi etäpalvelupilotin kehittämistyötä. Sen tavoitteena on tuottaa tarkempaa tietoa etäkotikuntoutuksen toimivuudesta ja siten parantaa sen laatua ja tuloksellisuutta. Pilotissa on seurattu muun muassa asiakkaiden- ja etäkäyntien määriä, säästettyjä kilometrejä ja ajoaikaa, sekä kilometrikustannusten laskennallista vähentymistä.
– Loka-joulukuun välisenä aikana asiakasmäärät ovat nousseet tasaisesti, ottaen huomioon, että lähdimme nollatilanteesta. Positiivisimpana huomiona nostaisin siirtymisistä säästyneen ajoajan, joka esimerkiksi marraskuussa oli noin kahdeksantoista tuntia. Tämä aika vapautui muuhun asiakastyöhön, kertoo etäkotikuntoutusta koordinoiva Karoliina Äikäs.
Äikkään mukaan etäkotikuntoutuksen asiakasmääriä pyritään myös jatkossa kasvattamaan, tehostamalla viestintää ja tiedottamista esimerkiksi asiakas- ja palveluohjauksen sekä kotihoidon suuntaan. Tavoitteena on tunnistaa kotikuntoutuksesta ja sitä kautta etävälitteisestä palvelusta hyötyvät asiakkaat.
Pilotissa on korostunut myös vaikuttavuuden arvioinnin eettinen merkitys: asiakkaita on osallistettu ja etäpalvelun toimivuutta on arvioitu myös ammattilaisten näkökulmista.
Etäpalvelun vaikuttavuutta asiakkaille on tunnistettu kotikuntoutusjakson aikana yhdessä tehtävillä alku- ja loppuarvioinneilla sekä pyytämällä asiakaspalautetta.
– Asiakkaiden kokemukset ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Testituloksissa on tapahtunut parannusta ja osa asiakkaista on jopa innostunut tekemään omatoimista harjoittelua etäkäyntien välillä, Äikäs kertoo.
Hänen mukaansa etäkotikuntoutus on tuonut myös fysioterapeuttien työhön joustavuutta, kun tarvittaessa etäkäyntejä voi tehdä kotoa tai joustavasti hyvinvointialueen eri yksiköistä käsin. Pilotti on myös lisännyt yhteistyötä kotihoidon kanssa, sillä kyseessä on usein yhteinen asiakas.
– Fysioterapeuteilta on tullut positiivista palautetta muun muassa siitä, että tämä tuo vaihtelua tehtävänkuvan sisältöön. Hyvänä pidetään myös sitä, että työpäivät sisältävät sekä fyysisesti että etänä tuotettuja käyntejä.
Satakunnan hyvinvointialueella olemassa olevat teknologiset ratkaisut ovat tarjonneet mahdollisuuden ja hyvän pohjan etäkotikuntoutuksen kehittämistyölle. Fysioterapeutit hyödyntävät pilotissa GoodLife Technologyn Remote Trainer -palvelua. Sen ajatuksena on, että fysioterapeutti saa harjoituksen aikana keskittyä rauhassa asiakkaan ohjaamiseen, kun palvelu näyttää harjoitteet ammattilaisen puolesta.
– Remote Trainer on tukenut fysioterapeutteja ohjaustyössään, jolloin heillä on ollut parempi mahdollisuus turvata asiakkaan laadukkaan kotikuntoutuspalvelun toteutuminen, Äikäs kertoo.