Maa­rit Ant­ti­la

Ku­lu­va vuo­si on ta­val­laan juh­la­vuo­si Kump­pa­nia Oy:ssä. Lee­na Ros­ka­la, Jen­ni Ra­ja­hal­me ja Pia Hir­vo­nen löi­vät kak­si­kym­men­tä vuot­ta sit­ten hynt­tyyt yh­teen, jol­loin ra­ken­net­tiin ver­kos­to­mai­ses­ti toi­mi­va vies­tin­tä­toi­mis­to. Ku­kin toi mu­ka­naan omat ver­kos­tot, joi­ta on vuo­si­kym­men­ten ku­lu­es­sa kas­va­tet­tu.

Kump­pa­ni­an joh­ta­mis­ta­paa he ku­vaa­vat ja­e­tuk­si. Ros­ka­la on toi­mi­tus­joh­ta­ja, Hir­vo­nen myyn­ti- ja mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja ja Ra­ja­hal­me asi­an­tun­ti­ja­roo­lis­sa.

– Joku saat­taa nau­res­kel­la, et­tä ai­ka pal­jon on joh­ta­jia pie­nes­sä fir­mas­sa, Ros­ka­la sa­noo.

Joh­ta­mis­mal­li on osoit­tau­tu­nut toi­mi­vak­si.

– Ajat­te­lim­me jo var­hain, et­tä joh­ta­juut­ta pi­tää ja­kaa ja ver­kos­toa kas­vat­taa, mikä ei ole ko­vin tyy­pil­li­nen tapa yrit­tä­jä­ve­toi­ses­sa yri­tyk­ses­sä. Koko yri­ty­si­dea läh­ti ha­lus­ta luo­da it­sel­le kiva työ­paik­ka ja sitä on ky­et­ty on­nek­si tar­jo­a­maan myös muil­le, Hir­vo­nen to­te­aa.

Yh­ti­ön hal­li­tuk­ses­sa on riip­pu­mat­to­mia jä­se­niä ja joh­to­ryh­mä on laa­jen­net­tu. Vas­tuu­ta on laa­jas­ti ja­et­tu myös mui­den kuin osak­kai­den kes­ken.

Yri­tyk­sen oman osaa­ja­jou­kon ohel­la yrit­tä­jät pu­hu­vat hei­mos­ta, jo­hon kuu­luu laa­ja jouk­ko vies­tin­tä­a­si­an­tun­ti­joi­ta.

Kol­men yrit­tä­jän pit­käi­käi­nen yh­ti­ö­kump­pa­nuus on opet­ta­nut tun­nis­ta­maan kun­kin vah­vuu­det ja osaa­mi­sa­lu­eet. Kump­pa­nuu­des­sa on Lee­na Ros­ka­lan mu­kaan sa­mo­ja haas­tei­ta kuin ih­mis­ten vä­li­ses­sä yh­teis­toi­min­nas­sa yli­pää­tään.

– Mo­ni­kes­ki­nen vuo­ro­vai­ku­tus ei ai­na ole niin suo­ra­vii­vais­ta. Har­voin me ker­ral­la kaik­ki olem­me sa­mas­ta asi­as­ta yh­tä pal­jon lie­keis­sä, mut­ta hie­nous on­kin eri­lai­sis­sa nä­kö­kul­mis­sa ja pun­ta­roin­nis­sa. Jos­kus on hyvä, et­tä joku jos­sain koh­taa jar­rut­te­lee.

Yh­tei­sym­mär­rys yri­tyk­sen eteen­päin vie­mi­ses­sä nä­kyy yrit­tä­jien mu­kaan aja­tuk­ses­sa teh­dä asi­at en­tis­tä pa­rem­min. Jen­ni Ra­ja­hal­me ku­vai­lee Kump­pa­ni­aa ”vies­tin­tä­maa­il­man Ryh­mä Hauk­si”, sil­lä tuon koi­ra­jouk­ki­on is­ku­lau­se ”Ei työ­tä lii­an suur­ta” so­pii myös hei­hin.

Vuo­si 2025 al­kaa Po­ris­sa ja Tam­pe­reel­la toi­mi­vas­sa vies­tin­tä­ta­los­sa ta­lous­la­mas­sa.

– Joku to­sin sa­noi, et­tä lama oli­si ohi, mut­ta ei se sil­tä vie­lä näy­tä eten­kään mai­nos­toi­mis­to­a­lal­la, jos­sa on kon­kurs­se­ja, lo­mau­tuk­sia ja ir­ti­sa­no­mi­sia, sa­noo Ros­ka­la.

Kump­pa­ni­as­sa ti­lan­ne hä­nen mu­kaan­sa on hyvä, sil­lä ja omat so­peu­tu­mis­toi­met teh­tiin etu­ke­nos­sa jo puo­li­tois­ta vuot­ta sit­ten.

– Vaik­ka nou­su­kau­des­ta tai mark­ki­noi­den kuu­mim­mas­ta aal­lon­har­jas­ta ei vie­lä voi pu­hua, tie­tyn­lais­ta toi­veik­kuut­ta on ole­mas­sa ja ti­laus­kan­ta on hyvä.

Vies­tin­tä­maa­il­mas­sa, ku­ten muu­al­la­kin yh­teis­kun­nas­sa, muu­tok­set ovat vii­me vuo­si­na ol­leet no­pei­ta.

– Muu­tok­sia on ai­na ol­lut, mut­ta ko­ro­nas­ta läh­tien mur­ros on ol­lut iso. Or­ga­ni­saa­ti­oi­den on toi­saal­ta ky­et­tä­vä va­kiin­nut­ta­maan toi­min­tan­sa ar­jes­sa, mut­ta sen ohel­la te­ke­mään ke­hi­tys­työ­tä en­na­koi­vas­ti. Tun­tuu, et­tä olem­me on­nis­tu­neet täs­sä, mikä an­taa tur­vaa muu­tos­ten joh­ta­mi­seen tu­le­vai­suu­des­sa, Pia Hir­vo­nen poh­tii.

Vaik­ka kris­tal­li­pal­loa ei ole, yh­ti­ös­sä on ai­na suun­nat­tu kat­seet tu­le­vai­suu­teen. Jos­kus on saa­tet­tu ol­la jopa lii­an etu­ke­nos­sa

– Olim­me etu­ne­näs­sä te­ke­mäs­sä hem­me­tin hie­nos­ti pa­ke­toi­tu­ja di­gi­leh­tiä, mut­ta joi­ta juu­ri ku­kaan ei ym­mär­tä­nyt os­taa, kos­ka ih­mi­set ei­vät tien­neet niis­tä mi­tään.

Vies­tin­tä­kent­tä näyt­tää hy­vin toi­sen­lai­sel­ta vuon­na 2025 kuin esi­mer­kik­si pa­ri­kym­men­tä vuot­ta sit­ten.

– Uu­sia vies­tin­tä­ka­na­via on tul­lut kuin sie­niä sa­teel­la. Kak­si­kym­men­tä vuot­ta sit­ten ei ol­lut äly­pu­he­li­mia ei­kä so­si­aa­lis­ta me­di­aa. Nyt te­ko­ä­ly on tuo­mas­sa vas­taa­van­lai­sen mur­rok­sen si­säl­lön­tuo­tan­toon. Sitä voi ver­ra­ta ATK:n tai In­ter­ne­tin tu­loon, Ros­ka­la sa­noo.

– Jos­sain koh­taa se muut­taa työ­e­lä­män täy­sin, sil­lä pa­rin vuo­si­kym­me­nen ku­lut­tua meil­lä su­ku­pol­vi, joka on syn­ty­nyt te­ko­ä­ly kä­des­sä.

Vies­tin­tä­toi­mis­ton asi­ak­kaan nä­kö­kul­mas­ta te­ko­ä­ly Ros­ka­lan mu­kaan no­peut­taa ja de­mok­ra­ti­soi vies­tin­tää ja te­kee sii­tä hel­pom­min saa­vu­tet­ta­vaa.

Kump­pa­ni­as­sa­kin on aloi­tet­tu te­ko­ä­lyn mah­dol­li­suuk­sien tut­ki­mi­nen, mut­ta työ on toi­mi­tus­joh­ta­jan mu­kaan pit­käl­ti vie­lä edes­sä. Jo nyt yri­tys te­kee tut­ki­mu­syh­teis­työ­tä yli­o­pis­to­kes­kuk­sen ja am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kans­sa.

– Te­ko­ä­ly tu­lee lä­pi­leik­kaa­maan kai­ken vies­tin­nän, ja iso ky­sy­mys tu­lee ole­maan se, mi­ten eri koh­de­ryh­mät ja lu­ki­jat voi­vat tun­nis­taa luo­tet­ta­van vies­tin­nän. Me­di­a­lu­ku­tai­don osaa­mis­ta­son päi­vit­tä­mi­nen kaut­ta koko ih­mis­kun­nan tu­lee ole­maan iso jut­tu, hän en­na­koi.

Vies­tin­tä­a­la on kil­pail­tu, mut­ta osaa­mi­nen rat­kai­see ja toki myös se, mi­ten or­ga­ni­saa­ti­ot löy­tä­vät it­sel­leen so­pi­van osaa­mi­sen.

– Mi­nua on ai­na har­mit­ta­nut se, mi­ten on mah­dol­lis­ta, et­tä meil­lä teh­dään täs­sä maas­sa upei­ta asi­oi­ta, tuot­tei­ta ja pal­ve­lui­ta, jois­ta ku­kaan ei tie­dä, kos­ka niis­tä vies­ti­tä, Jen­ni Ra­ja­hal­me to­te­aa.

Tä­män­kin te­ko­ä­ly hä­nen mu­kaan­sa muut­taa: vies­tin­nän mer­ki­tys­tä ei enää voi ohit­taa.

Ra­ja­hal­me toi­voi­si or­ga­ni­saa­ti­oil­ta roh­ke­am­paa vies­tin­tää. Toi­saal­ta hän ym­mär­tää myös sen haas­teel­li­suu­den.

– Krii­si­ti­lan­teis­sa maa­il­mas­ta on tul­lut kova.

Avoi­muus al­tis­taa haa­voit­tu­vuu­del­le.

– Or­ga­ni­saa­ti­on pi­tää ky­e­tä pe­rus­te­le­maan ja puo­lus­tau­tu­maan jul­ki­suu­des­sa, jos­sa toi­mi­vat eri lai­na­lai­suu­det kuin tuo­mi­ois­tui­mes­sa, jos­sa ku­kaan ei ole syyl­li­nen en­nen kuin toi­sin to­dis­te­taan, Ros­ka­la jat­kaa.

Vies­tin­tä­kou­lut­ta­ja­na Ra­ja­hal­me kan­nus­taa ai­na va­rau­tu­maan kai­ken­lai­seen vies­tin­tään. Hän ker­too­kin usein ky­sy­vän­sä ylei­söl­tään, eten­kin jos jou­kos­sa on yrit­tä­jiä, kuin­ka mo­nel­ta löy­tyy krii­si­vies­tin­nän asi­an­tun­ti­jan pu­he­lin­nu­me­ro pu­he­li­mes­taan.

– Jos­sain ti­lan­tees­sa se nu­me­ro voi ol­la tär­kein in­ves­toin­ti sinä vuon­na.

Suu­rin tar­ve Kump­pa­ni­an mu­kaan on tänä päi­vä­nä ym­mär­ret­tä­väl­le vies­tin­näl­le.

– Eri­tyi­ses­ti nyt, kun meil­lä on iso­ja glo­baa­le­ja haas­tei­ta, ku­ten il­mas­ton­muu­tos ja kes­tä­vä ke­hi­tys, sa­noo Ros­ka­la.