Lukon kotipelien järjestyksenvalvonta siirtyy raumalaisyritykseltä toiselle kesken kauden
Lukon kotipelien järjestyksenvalvonta siirtyy ProSecure JV-Palveluille. Tarjouksen kokonaisuus ratkaisi.
Ari Anteroinen
Rauman Lukon liigajoukkueen kotipeleissä tapahtuu vuoden vaihtuessa muutos, kun Äijänsuon jäähallin eli Kivikylän Areenan järjestyksestä vastanneet Rauman Top Securityn Oy:n järjestyksenvalvojat tekevät tilaa toisen raumalaisyrityksen, eli ProSecure JV-palvelut Oy:n järjestyksenvalvojille.
Samalla myös Top Securityn toimitusjohtaja Sami Haapasen tilalle ottelutapahtumien turvallisuuspäälliköksi siirtyy ProSecuren omistaja Jaakko Soukainen.
Rauman Lukko Oy:n tapahtuma- ja kehitysjohtaja Sasu Eronen kertoo, mitä on muutoksen takana.
– Top Security on pitkään ollut meidän kumppanina. Nykyinen sopimus on voimassa vuodenvaihteeseen saakka. Nyt ajattelimme, että on luontevaa ottaa pieni kilpailutuskierros ja käydä asioita eri toimijoiden kanssa läpi, Eronen avaa.
– Kyse ei ole missään nimessä siitä, että asioita olisi hoidettu huonosti. Haluamme vaan kehittyä koko ajan eri osa-alueilla ja nyt otamme tämän stepin.
Lukko on kehittänyt viime aikoina runsaasti eri asioita asiakaskokemuksen näkökulmasta. On tullut ledikaukalo, burgerbaari, sisääntuloaulan Tap Room live-esiintyjineen ja niin edelleen.
– Tässäkin asiassa lähdimme keskusteluihin asiakaskokemuksen kautta. Järjestyksenvalvojahan on usein se ensimmäinen henkilö, minkä asiakas kohtaa ottelutapahtumaan saapuessaan. Olemme pohtineet, miten pystyisimme parantamaan entisestään asiakaskokemusta myös noissa tilanteissa, Eronen toteaa.
Hän huomauttaa, että järjestyksenvalvontakin on asiakaspalvelutyötä pitäen sisällään sen turvallisuuden, mutta myös kaiken muun kohtaamisen asiakkaan kanssa.
– Toivotetaan asiakas tervetulleeksi ja opastetaan oikealle katsomopaikalle tai ohjataan palveluiden pariin. Tutkimusten mukaan meillä on yllättävän paljon uusia kävijöitä peleissä, joten on tärkeää olla siellä ihmisten tukena ja turvana sekä opastaa heitä. Tehdään asiakaskokemus mahdollisimman luontevaksi ja helpoksi, kommentoi Eronen.
Lukko keskusteli kolmen eri turvallisuusalan toimijan kanssa ja lopulta valituksi tuli ProSecure JV-palvelut.
– Heidän ajatuksensa olivat mielestämme parhaalla tasolla, Eronen toteaa.
Mutta miksi vaihdos tapahtuu nyt kesken käynnissä olevan liigakauden?
– Sitä mietimme mekin, että tulisiko nykyistä sopimusta jatkaa kauden loppuun. Mutta vanha sopimus siis loppuun kuluvan vuoden lopussa, niin vaihdon ajankohta on ihan yhtä hyvä kuin joku muukin.
Eronen muistuttaa myös, että kauden jälkeen uuden toimijan ensimmäinen ”hallikeikka” olisi ollut elokuun Pitsiturnaus.
– Se on tosi iso tapahtuma. Nyt kun vaihdos tehdään näin, ei uusi toimija joudu Pitsiturnauksessa heti niin sanotusti syvään päätyyn, perustelee Eronen.
Miten kaikki hiljainen tieto kulkee vanhalta toimijalta uudelle näin kesken kauden? Eli sellaiset asiat kuin vaikkapa halliin annetut porttikiellot, yhteistyökuviot eri viranomaisten ja muiden seurojen turvallisuusvastaavien kanssa ja muut?
– Kyllä tieto kulkee. Kaikki ovat päässeet tutustumaan meidän pelastussuunnitelmiin ja olemme tehneet hallikierroksia. Asia on hyvin valmisteltu. Kyse ei ole nopeasta vaihdoksesta, vaan olemme käyneet asioita läpi, kun tiedossa on ollut sopimuskauden päättyminen jo pitkään, Eronen vakuuttaa.
Aina kun kilpailutetaan, niin kyse on tietysti myös rahasta. Paljonko tarjousten hintalappu vaikutti valintaan tässä asiassa?
– Kyse ei ollut pelkästään rahasta. Kyllä me katsoimme kokonaisuutta ja eri osa-alueita. Mutta totta kai luvattujen asioiden ja hinnan pitää olla linjassa, Eronen selittää.
– Tämän pohjalta valinta tehtiin.