Vaalimainokset ilmestyvät teiden varsille – sijoittelulle tarkat ohjeet
Maarit Kautto
Alue- ja kuntavaalien vaalimainoksia saa pystyttää maanteiden varsille aikaisintaan 13. maaliskuuta ja ne on poistettava viimeistään 20. huhtikuuta. Traficom muistuttaa, että autoilijoiden on hyvä varautua teiden varsille pysähtyviin autoihin ja tienpientareilla liikkuviin mainosten pystyttäjiin. Mainosten pystyttäjien on hyvä käyttää heijastinliiviä tai muuta näkyvää vaatetusta. Lisäksi uusien autojen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmät saattavat virheellisesti tulkita vaalimainoksia nopeusrajoitusmerkeiksi, joten järjestelmien toimintaan on hyvä perehtyä.
Vaalimainosten sijoittelulle on tarkat ohjeet ja säännöt, jotka löytyvät muun muassa ely-keskuksen verkkosivuilta. Tilapäisestä vaalimainoksesta ei tarvitse tehdä ilmoitusta ely-keskukselle. Vaalimainoksen saa kiinnittää valaisinpylvääseen, kunhan se tehdään siten, että pylvästä ei vahingoiteta. Vaalimainos sijoitetaan tien poikkisuunnassa niin, että se on kokonaan vähintään yhden metrin etäisyydellä pientareen ulkoreunasta.
Vaalimainosta ei saa sijoittaa liikennemerkkeihin tai samaan pylvääseen liikennemerkin kanssa, ei myöskään esimerkiksi siltojen kaiteisiin, riista-aitoihin, meluaitoihin tai pysäkkikatoksiin.
Vaalimainos voidaan poistaa, mikäli se on pystytetty ohjeiden vastaisesti tai se aiheuttaa vaaraa liikenteelle.
Maanteiden hoidon projektipäällikkö Juho Peltomäki Varsinais-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että pääsääntöisesti ohjeita noudatetaan vaalimainosten osalta hyvin.
– Tienpitäjän toimesta vaalimainoksia ei juurikaan tarvitse poistaa kuin harvoin aivan yksittäisissä tapauksissa. Vastuulleni kuuluu 2000 kilometriä tieverkkoa Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa, eikä ongelmia ole vaalimainosten kanssa ollut.
Autojen liikennemerkkien tunnistusjärjestelmien reagointi vaalimainosten numeroihin ei Peltomäen mukaan ole legendaa, vaikka harvinaista se toki on.
– Itselläni on yksi kokemus viime eduskuntavaalien ajalta, kun työautoni reagoi vaalimainokseen. Kun sitten ajoin toisen kerran saman paikan ohi, ei enää tapahtunut mitään, eikä missään muuallakaan sen koomin, Peltomäki kertoo.