Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Eu­ra­jo­en Kui­va­lah­den ky­län asuk­kaat, mök­kei­li­jät ja maa­no­mis­ta­jat ovat lä­het­tä­neet Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­sel­le usei­ta lau­sun­to­ja, jois­sa vas­tus­te­taan voi­ma­lin­jo­jen ve­tä­mis­tä lä­hel­le ky­län asu­tus­ta ja tär­kei­den luon­to­a­lu­ei­den läpi.

– Mie­les­täm­me Eu­ra­jo­ki on jo kan­ta­nut vas­tuun­sa maam­me säh­kön­tuo­tan­nos­sa Ol­ki­luo­don myö­tä, sa­noo Kui­va­lah­del­la asu­va San­na-Ma­ria Ran­ta­nen.

Ran­ta­nen on yk­si niis­tä, joka on kir­joit­ta­nut mie­li­pi­de­lau­sun­non mu­kaan Wel­la­mo-me­ri­tuu­li­voi­ma­hank­keen ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­tut­ki­muk­seen. Täs­sä ja mo­nes­sa muus­sa lau­sun­nos­sa on mu­ka­na usei­ta kym­me­niä ky­lä­läi­siä, yh­des­sä ad­res­sis­sa jopa yli 400 al­le­kir­joi­tus­ta.

Ran­ta­nen ker­too, et­tei­vät useim­mat lau­su­jat vas­tus­ta tuu­li­voi­maa tai vih­re­ää siir­ty­mää, vaan puo­lus­ta­vat ko­te­jaan ja nii­tä ym­pä­röi­vää luon­toa, jon­ka läpi Wel­la­mon säh­kö­siir­to­lin­jo­jen oli­si mää­rä kul­kea.

– Pa­hin vai­ku­tus oli­si il­ma­joh­doil­la. Maa­kaa­pe­li oli­si pa­rem­pi vaih­to­eh­to, Ran­ta­nen pai­not­taa.

Lin­jat al­kai­si­vat Pu­jon­kul­man ja Pih­lauk­sen­maan ran­noil­ta, jois­sa ne si­joit­tui­si­vat run­saan ran­ta-asu­tuk­sen vä­lit­tö­mään lä­hei­syy­teen, vain noin 1–2 ki­lo­met­rin le­vyi­sil­le me­ren­nie­mil­le.

Wel­la­mon säh­kön­siir­rol­le suun­ni­tel­lun lin­jas­ton le­veys on 83 met­riä. Mi­kä­li rin­nal­le ve­de­tään vie­lä Na­va­kan säh­kö­lin­jat, le­veys tup­laan­tuu.

Näil­tä nie­mil­tä voi­ma­lin­jat ete­ni­si­vät usei­den ki­lo­met­rien mat­kan pit­kin koko ky­län vier­tä.

– Mai­se­ma­vai­ku­tus oli­si mer­kit­tä­vä. Voi­ma­lin­jo­ja oli­si jopa ai­van etu- ja ta­ka­pi­ho­jen vie­res­sä.

– Myös meri- ja ran­ta­nä­ky­mä muut­tui­si oleel­li­ses­ti. Kat­se­lem­me jo nyt Lu­vi­an tuu­li­myl­ly­jä ja Ol­ki­luo­don ydin­voi­ma­laa. Mo­net toi­vo­vat mai­se­man säi­ly­vän jo­hon­kin suun­taan luon­non­va­rai­se­na, Ran­ta­nen to­te­aa.

Ran­ta­sen mu­kaan luon­to on Kui­va­lah­del­la en­si­si­jai­nen ar­vo

– Voi­ma­lin­jas­tot ai­heut­tai­si­vat val­ta­van met­sä­ka­don sekä häi­rit­si­si­vät luon­non ja asu­tuk­sen yh­teen­so­vit­ta­mis­ta ky­läs­sä, Ran­ta­nen muis­tut­taa.

– En­nen kaik­kea pyy­däm­me huo­mi­oi­maan rau­hoi­te­tut, uha­na­lai­set tai muu­ten eri­tyi­set eläin­la­jit. Ky­län met­sis­sä pe­sii muun mu­as­sa me­ri­kot­kia. Em­me hy­väk­sy, et­tä mo­ni­nai­sel­ta ja har­vi­nai­sel­ta lin­nus­tol­ta ja muul­ta eläi­mis­töl­tä vie­dään elin­ti­laa.

Li­säk­si voi­ma­lin­ja­reit­ti jät­täi­si al­leen tär­kei­tä ul­koi­lu-, ret­kei­ly- ja vir­kis­ty­sa­lu­ei­ta sie­ni- ja mar­ja­met­si­neen.

– Mo­net ovat huo­lis­saan myös omai­suu­ten­sa ar­von ale­ne­mi­ses­ta sekä ELY-kes­kuk­sen ym­pä­ris­tö­vai­ku­tu­soh­jel­mas­sa­kin mai­ni­tuis­ta säh­kö- ja mag­neet­ti­kent­tien ter­veys­vai­ku­tuk­sis­ta, ker­too Ran­ta­nen.

Mi­kä­li mo­lem­mat alu­eel­le suun­ni­tel­lut säh­kö­lin­jat to­teu­tui­si­vat, jäi­si kylä kah­den val­ta­van voi­ma­lin­jas­ton pu­ris­tuk­siin. Sil­loin on ky­sees­sä Kui­va­lah­den elin­voi­mai­suu­den ja pit­kän kult­tuu­ri­his­to­ri­an kuo­li­nis­ku, mai­ni­taan yh­des­sä lau­sun­nois­ta.

Eu­ra­jo­en kol­me ydin­voi­ma­yk­sik­köä tuot­ta­vat noin kol­man­nek­sen Suo­men säh­kös­tä. Ol­ki­luo­don nie­mi on ko­ko­naan val­jas­tet­tu ener­gi­an­tuo­tan­nol­le.

– Näil­lä säh­kö­lin­ja­ve­doil­la vie­täi­siin kun­nal­ta vie­lä yk­si tai jopa kak­si nie­meä ener­gi­an­tuo­tan­nol­le. Vä­hiin kä­vi­si­vät luon­non­va­rai­set me­ren­nie­met ja ran­nik­ko­a­lu­eet Eu­ra­jo­el­ta, har­mit­te­lee Ran­ta­nen, joka mui­den ky­lä­läis­ten ta­paan ei us­ko suun­ni­tel­tu­jen hank­kei­den tuo­van mer­kit­tä­viä työl­li­syys­mah­dol­li­suuk­sia ky­län asuk­kail­le.

– Tääl­lä kär­sii koko kylä, hyö­dyt me­ne­vät muu­al­le.