Pau­lii­na Vil­pak­ka

Po­rin tai­de­mu­seo avaa oven­sa ylei­söl­le yli kol­men vuo­den tau­on jäl­keen. Täy­teen va­rat­tu­na ava­jai­sil­ta­na ylei­söl­le esi­tel­lään po­ri­lais­läh­töi­sen roc­kyh­tye Circ­len his­to­ri­an en­sim­mäi­nen ny­ky­tai­teen ins­tal­laa­tio Pis­te. Teos muo­dos­tuu veis­tok­sel­li­sis­ta ele­men­teis­tä ja sitä var­ten sä­vel­le­tys­tä ää­ni­mai­se­mas­ta.

Tai­deins­tal­laa­ti­on ko­ko­a­mi­nen on uu­si alu­e­val­taus yh­ty­eel­le, joka on teh­nyt yli 35 vuot­ta mu­siik­ki­aan Avant­gar­de-ää­ni­tai­teen ja eri rock-gen­re­jen vä­li­maas­tos­sa. Eh­do­tus tuli tai­de­mu­se­on puo­lel­ta, jos­sa ha­lut­tiin ti­la­ta teos, joka toi­si hy­vin esiin myös ti­laa näin re­mon­tin jäl­keen.

– Circ­le on eri­tyi­nen yh­tye; se on po­ri­lai­nen, mut­ta heil­lä on myös vank­ka kan­sain­vä­li­nen kult­ti­mai­ne. Li­säk­si yh­ty­eel­lä on ole­mas­sa ole­va suh­de Po­rin tai­de­mu­se­oon, ja he sai­vat heti hy­vin kiin­ni sii­tä, mitä ins­tal­laa­ti­on te­ke­mi­nen tar­koit­taa ny­ky­tai­teen kon­teks­tis­sa, ker­too Po­rin Tai­de­mu­se­on joh­ta­ja An­ni Ve­nä­läi­nen.

Yh­ty­et­tä luot­saa­va Jus­si Leh­ti­sa­lo ker­too, et­tä tai­de­mu­se­on eh­do­tus ti­la­ta Circ­le-yh­ty­eel­tä ins­tal­laa­tio ko­et­tiin te­ki­jöi­den kes­kuu­des­sa jo it­ses­sään roh­ke­ak­si ve­dok­si, ja sik­si­kin he­rät­ti mie­len­kiin­non. Eh­do­tuk­seen tart­tu­mis­ta puol­si myös se to­si­seik­ka, et­tä yh­ty­een omis­ta ri­veis­tä löy­tyy mo­nen alan osaa­jaa: ku­va­tai­tei­li­jaa, puu­sep­pää, ark­ki­teh­tiä, va­lo­ku­vaa­jaa ja niin edel­leen.

– Yri­täm­me teh­dä mah­dol­li­sim­man pal­jon it­se ja ul­kois­taa mah­dol­li­sim­man vä­hän. Täl­lä ta­val­la vah­vis­tam­me omaa kol­lek­tii­vis­ta kult­tuu­ri­am­me ja nau­tim­me sii­tä. Kut­sum­me tätä or­kes­te­rim­me Tyky-päi­väk­si, Leh­ti­sa­lo ker­too.

”Tyky-päi­vä” on vaa­ti­nut tin­ki­mät­tö­mil­tä te­ki­jöil­tään sa­to­ja työ­tun­te­ja, ja sen suun­nit­te­lu­työ on aloi­tet­tu jo vuo­si sit­ten. Leh­ti­sa­lo poh­tii, et­tä kol­lek­tii­vin vah­vuus näyt­täy­tyy sii­nä, et­tä vaik­ka yk­si­löl­tä voi jos­sain koh­taa mat­kaa us­ko lop­pua, kol­lek­tii­vin isom­mat ai­vot seu­raa­vat kut­su­mus­taan maa­liin saak­ka.

– Kyl­lä vä­lil­lä ih­me­tel­lään, et­tä mi­ten täs­tä tuli näin mam­mut­ti­mai­nen. Mut­ta jos erään­lais­ta ins­tal­laa­ti­os­pek­taak­ke­lia läh­det­tiin ra­ken­ta­maan, niin kyl­lä sii­tä sel­väs­ti sel­lai­nen on tu­los­sa.

Porin taidemuseo avaa ovensa yleisölle yli kolmen vuoden tauon jälkeen. Täyteen varattuja avajaisia vietetään perjantaina 31. tammikuuta.

Porin taidemuseo avaa ovensa yleisölle yli kolmen vuoden tauon jälkeen. Täyteen varattuja avajaisia vietetään perjantaina 31. tammikuuta.

Pro­jek­ti on syn­nyt­tä­nyt uu­den nä­kö­kul­man te­ke­mi­seen, ja Leh­ti­sa­lo epäi­lee, et­tei ins­tal­laa­tio tule jää­mään Circ­len ai­no­ak­si. Leh­ti­sa­lo on syn­ty­nyt Po­ris­sa ja käy­nyt Po­rin tai­de­mu­se­on näyt­te­lyis­sä jo nuo­res­ta pi­tä­en. Hän ar­vos­taa paik­kaa his­to­ri­al­li­se­na ja mai­neik­kaa­na. Ny­ky­tai­tee­seen Leh­ti­sa­lo suh­tau­tuu kiin­nos­tu­nee­na ja tie­tää, et­tä se vaa­tii kat­so­jal­ta us­kal­lus­ta.

– It­se käy­tän esi­mer­kik­si pal­jon viih­det­tä, mut­ta tun­tuu, et­tä sii­tä pa­lau­tuu lä­hes sa­man­lai­se­na. Mut­ta kun ko­kee elä­myk­sen, joka pu­hut­te­lee ym­mär­ryk­sen ul­ko­puo­li­sia asi­oi­ta, jot­ka ei­vät vält­tä­mät­tä ole ver­ba­li­soi­ta­vis­sa, se jät­tää muis­ti­jäl­jen, joka saat­taa jos­kus uu­des­taan he­rä­tä hen­kiin ja sitä kaut­ta ins­pi­roi­da. Tai­tees­sa vie­hät­tää juu­ri sen pu­hu­mat­to­muus ja mo­ni­tul­kin­nal­li­suus.

Po­rin tai­de­mu­seo sul­jet­tiin ylei­söl­tä vuon­na 2021 ta­pah­tu­neen tu­li­pa­lon jäl­keen. Nyt mit­ta­va pe­rus­kor­jau­su­rak­ka on saa­tu pää­tök­seen. Ylei­söl­le suu­rim­mat sil­min­näh­tä­vät muu­tok­set ovat heti si­sään tul­les­sa. Ovel­le on ra­ken­net­tu pyö­rä­tuo­li­luis­ka ja si­sään­käyn­tiä le­ven­net­ty. Au­lan kier­re­por­taat on pois­tet­tu ja ne on kor­vat­tu ti­laan pa­rem­min so­pi­val­la por­tai­kol­la. Asi­ak­kai­den käyt­töön on saa­tu ko­ko­naan uu­si nau­lak­ko­ti­la, ja mu­se­o­kah­vi­lan paik­kaa on siir­ret­ty.

Näyt­te­ly­ti­lois­sa on py­rit­ty vält­tä­mään nä­ky­viä muu­tok­sia, ja kun­ni­oit­ta­maan Kris­ti­an Gul­lich­se­nin al­ku­pe­räis­tä ark­ki­teh­tuu­ria. Tai­de­mu­se­on pe­rus­ta­mi­seen vai­kut­ta­neen Mai­re Gul­lich­se­nin tai­de­sää­ti­ön ko­ko­el­mal­le on va­rat­tu tai­de­mu­se­os­ta oma py­sy­vä näyt­te­ly­ti­lan­sa tai­de­mu­se­on Sii­ves­tä, joka avau­tuu sa­ma­nai­kai­ses­ti.

Uut­ta on myös, et­tä Po­ri­gi­nal-gal­le­ria on muut­ta­nut Po­rin tai­de­mu­se­oon en­ti­ses­tä pai­kas­ta, jos­sa se si­jait­si mo­nien vuo­si­kym­men­ten ajan. Muut­ta­neen Po­ri­gi­na­lin en­sim­mäi­set tai­tei­li­jat ovat Elis Han­ni­kai­nen ja Vap­pu Ja­lo­nen.

Po­rin tai­de­mu­se­on vii­kon­lo­pun au­ki­o­lo­ai­ko­ja on hie­man muu­tet­tu en­ti­ses­tä, ja myös kes­ki­viik­ko­jen pi­den­ne­tyt au­ki­o­lot lop­pu­vat. Jat­kos­sa, Po­ri­gi­nal-gal­le­ri­an uu­den näyt­te­lyn ava­jais­päi­vi­nä, vii­des­ti vuo­des­sa per­jan­tai­sin myös tai­de­mu­se­on näyt­te­lyi­hin on mak­su­ton si­sään­pää­sy ja pi­den­net­ty au­ki­o­lo­ai­ka.

Ai­ka­naan tu­li­pa­los­sa sa­vu­va­hin­ko­ja kär­si­nei­den tai­de­te­os­ten puh­dis­ta­mi­nen on vie­lä kes­ken. Sa­vu­va­hin­ko­ja sai osak­seen jopa 1200 tai­de­va­ras­tos­sa ol­lut­ta te­os­ta, ja esi­mer­kik­si Po­rin kau­pun­gin oman ko­ko­el­man puh­dis­tus­työt ovat edel­leen käyn­nis­sä.