Ari An­te­roi­nen

On­ko pak­ko omis­taa oma au­to, vai oli­si­ko le­a­sing jär­ke­väm­pi vaih­to­eh­to? Eu­ra­jo­ki­sil­la Vesa Ja­lo­sel­la ja Ilo­na Sjö­ma­nil­la on al­la nyt jo toi­nen le­a­sing-au­to, täys­säh­köi­nen Volks­va­gen ID 4.

– Sy­tyin täl­le ide­al­le 2019. Uu­del­la au­tol­la oli mu­ka­va ajaa ja sii­hen pää­si heti kiin­ni, Ja­lo­nen to­te­aa.

– Tie­sit sen ra­han, mitä sii­hen kuu­kau­sit­tain me­nee. Koin myös, et­tä täys­säh­kö­au­ton le­a­sing oli sii­hen ai­kaan tur­val­li­sem­pi vaih­to­eh­to, kuin sel­lai­sen os­ta­mi­nen. En­sim­mäi­nen oli Nis­san Leaf. Olen­nais­ta oli, et­tä huol­lot si­säl­tyi­vät hin­taan. Olen täl­lai­nen tek­nii­kan vir­he­lap­si, Ja­lo­nen nau­rah­taa.

Pa­ris­kun­nal­la on nel­jä­vuo­ti­nen le­a­sing-so­pi­mus si­säl­tä­en 20 000 ki­lo­met­riä vuo­des­sa.

– Se riit­tää hy­vin. Ren­kaat­kaan ei­vät ole ku­lu­neet lain­kaan vaih­to­kun­toon, Ja­lo­nen huo­maut­taa.

– Kaik­ki on pe­lan­nut niin­kuin pi­tää. Nyt ol­laan so­pi­muk­sen puo­li­vä­lis­sä ja pik­ku­hil­jaa mie­ti­tään, mitä seu­raa­vak­si.

– Kai se le­a­sing-au­to on seu­raa­va­kin, Ilo­na Sjö­man sa­noo.

Kauppi-Leasingin  Juha Ollikainen ja Henri Kauppi ovat huomanneet, että leasing-autojen kiinnostus on kasvussa.

Kauppi-Leasingin Juha Ollikainen ja Henri Kauppi ovat huomanneet, että leasing-autojen kiinnostus on kasvussa.

Kaup­pi Le­a­sing Oy Rau­mal­la vuok­raa ja ”lii­saa” au­to­ja eri­mit­tai­sin so­pi­muk­sin ja eri­lai­siin tar­pei­siin.

– Vuok­raa­mi­nen on ol­lut pää­jut­tum­me. Kaup­pi Le­a­sing pe­rus­tet­tiin 2021. Tar­jon­taa on li­sät­ty mat­kan var­rel­la. Hen­ki­lö­au­to­jen yk­si­tyis­käyt­tä­jät ovat li­sän­ty­neet, yrit­tä­jä Hen­ri Kaup­pi ker­too.

– Ih­mi­set ovat löy­tä­neet vuok­ra-au­tot ja sen myö­tä miet­ti­neet myös le­a­sing-mah­dol­li­suuk­sia. Se on help­poa, kun kaik­ki si­säl­ty­vät kuu­kau­si­hin­taan. Va­kuu­tuk­set, ve­rot, ren­kaat, huol­lot… Muus­ta ei tar­vit­se huo­leh­tia kuin polt­to­ai­nees­ta.

Myyn­nis­tä vas­taa­va Juha Ol­li­kai­nen li­sää vie­lä yh­den poin­tin:

– Tu­lee vain yk­si las­ku kuu­kau­des­sa. Tie­dät tar­kas­ti, mitä se mak­saa.

Kaup­pi Le­a­sin­gin tar­jon­ta koos­tuu täl­lä het­kel­lä käy­te­tyis­tä au­tois­ta.

– So­pi­muk­sia teh­des­sä kar­toi­te­taan, mitä asi­a­kas ha­lu­aa ja mik­si ajak­si, Ol­li­kai­nen avaa.

– Jos ajat koh­tuul­li­sen vä­hän, vaik­ka 12 000 ki­lo­met­riä vuo­des­sa, pie­nen au­ton lii­sa­mi­nen on jär­ke­vää. Jos ajat pal­jon, hin­ta hyp­pää. Li­säk­si rat­kai­see ai­ka. On­ko se kuu­kau­si, vuo­si, kak­si… Teem­me pää­sään­töi­ses­ti ly­hyi­tä so­pi­muk­sia ja pi­sim­mil­lään­kin kah­den vuo­den dii­le­jä. Asi­a­kas pää­see meis­tä hel­pos­ti eroon tar­vit­ta­es­sa. Kun tar­ve lop­puu, otam­me au­ton vas­taan ja se on sii­nä. Tar­koi­tus on ol­la not­kea, nöy­rä ja help­po. Näp­pä­ryys on valt­tim­me.

Kyn­nys on teh­ty ma­ta­lak­si. Asi­a­kas ei jou­du ot­ta­maan mi­tään ris­ke­jä.

– Au­tot ovat ai­na huol­let­tu­ja ja kat­sas­tet­tu­ja, Kaup­pi mai­nit­see.

– Suo­sit­te­len avoi­mes­ti ko­kei­le­maan vaik­ka ly­hy­em­pää­kin le­a­sing-so­pi­mus­ta.