Ii­da Sil­lan­pään kou­lu­päi­vä al­kaa yleen­sä luo­kas­sa te­o­ria- tai yto-ai­nei­den pa­ris­sa. Eri­tyi­ses­ti fy­siik­ka, ke­mia ja ma­te­ma­tiik­ka ovat ai­nei­ta, joi­ta lu­ku­jär­jes­tyk­ses­sä on run­saas­ti, sil­lä Ii­da opis­ke­lee Win­No­val­la en­sim­mäis­tä vuot­ta la­bo­ra­to­ri­oa­laa.

Kont­ras­tia te­o­ri­ao­pin­toi­hin tuo se ai­ka päi­väs­tä, kun siir­ry­tään pu­ku­huo­neen kaut­ta kou­lun la­bo­ra­to­ri­oon. Sil­loin pääs­tään töi­den pa­riin, siir­tä­mään te­o­ria käy­tän­töön. Juu­ri sii­nä on am­mat­ti­o­pin­to­jen pal­kit­se­vuus, opis­ke­li­ja pää­see heti alus­ta saak­ka to­si­toi­miin va­lit­se­man­sa alan ää­rel­le.

Ii­dal­la on ta­ka­naan nyt en­sim­mäi­nen lu­ku­kau­si kol­mi­vuo­ti­ses­ta kou­lu­tuk­ses­ta, ja hän tun­tee ole­van­sa omal­la alal­laan.

-Opis­ke­lu on mu­ka­vaa ja to­del­la mo­ni­puo­lis­ta, pal­jon on tul­lut uut­ta asi­aa. Win­No­vas­sa opis­ke­li­jas­ta pi­de­tään huol­ta ja esi­mer­kik­si op­pi­mis­vai­keuk­sis­sa saa tu­kea.

Jat­ko­suun­ni­tel­mat ovat jo Ii­dan koh­dal­la sel­ke­ät. Val­mis­tut­tu­aan hän ha­kee am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luun bi­oa­na­ly­tii­kan pa­riin. Tu­le­vai­suu­des­sa hän voi siis työs­ken­nel­lä esi­mer­kik­si te­ol­li­suu­den alal­la tai ter­vey­den­huol­los­sa la­bo­ra­to­ri­os­sa näyt­tei­den pa­ris­sa.

Vaik­ka kou­lus­sa­kin pää­see jo käy­tän­nön pa­riin, sy­ven­tää sitä myös työs­sä­op­pi­mis­jak­sot, joi­den ai­ka­na opis­ke­li­jat käy­vät kou­lun ul­ko­puo­lel­la työ­har­joit­te­lus­sa alan­sa työ­pai­kois­sa. Työ­e­lä­mäs­sä op­pi­mi­nen on ta­voit­teel­lis­ta ja oh­jat­tua am­ma­tin op­pi­mis­ta, jon­ka ai­ka­na opis­ke­li­ja on yk­si työn­te­ki­jä mui­den jou­kos­sa. Työs­sä­op­pi­mi­nen voi kes­tää jois­tain vii­kois­ta puo­leen vuo­teen, op­pi­so­pi­muk­sen koh­dal­la koko opin­to­jen ajan.

Työs­sä­op­pi­mi­ses­ta saa­ta­vien vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen li­säk­si Win­No­vas­sa opis­ke­li­ja pää­see opet­te­le­maan it­se­oh­jau­tu­vuut­ta, joka myö­hem­min se­kin on täh­del­li­nen kyky työ­e­lä­mäs­sä. Lu­ku­jär­jes­tyk­set vaih­tu­vat use­as­ti ja op­pi­tun­nit tau­o­te­taan yh­tei­ses­ti so­pi­val­la het­kel­lä tar­kan kel­lo­na­jan si­jaan. Myös päi­vien pi­tuus vaih­te­lee, esi­mer­kik­si kau­neu­den­hoi­to­a­lal­la asi­a­kas­pal­ve­lus­sa päi­vä voi al­kaa myö­hem­min ja päät­tyä vas­ta il­lal­la. Va­paus ja vas­tuu tuo­vat mo­ti­voi­van ta­sa­pai­non.

Mut­ta yk­sin ei tar­vit­se sel­vi­tä, vaan Win­No­vas­sa opis­ke­li­jal­la on ym­pä­ril­lään am­mat­ti­tai­toi­nen tur­va­verk­ko.

Vas­tuu­o­pet­ta­ja kul­kee rin­nal­la koko opin­to­jen ajan yh­des­sä opin­to-oh­jaa­jan ja eri­tyi­so­pet­ta­jan kans­sa. He ta­paa­vat sään­nöl­li­ses­ti yh­des­sä opis­ke­li­jan kans­sa HOK­Sin (hen­ki­lö­koh­tai­sen osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sen suun­ni­tel­ma) puit­teis­sa.

Op­pi­laan tu­ke­na on myös ku­raat­to­ri, ter­vey­den­hoi­ta­ja, psy­ko­lo­gi ja lää­kä­ri. Ko­ko­nai­suus on opin­to-oh­jaa­ja Klaus Hof­fst­rö­min mu­kaan osoit­tau­tu­nut erit­täin toi­mi­vak­si ta­vak­si tu­kea opin­to­ja.

-Ta­voit­tee­na on, et­tä opis­ke­li­ja ei kos­kaan jää yk­sin asi­oi­den­sa kans­sa. Li­säk­si meil­lä on tu­ke­na oh­jaa­jia, eri alo­jen eri­tyi­so­pet­ta­jia sekä op­pi­pa­ja, jos­sa saa tu­kea it­sel­le mah­dol­li­ses­ti haas­ta­vam­paan ai­nee­seen.

Eri­tyi­so­pet­ta­ja te­kee myös suun­ni­tel­man opis­ke­li­jal­le ja oh­jeis­taa kaik­kia opis­ke­li­jan opet­ta­jia sii­tä, mikä on juu­ri hä­nel­le so­pi­vin tapa op­pia ja vas­taa­not­taa ope­tus­ta.

-Läh­de­tään ai­na opis­ke­li­jan läh­tö­koh­dis­ta ja jous­te­taan tar­vit­ta­es­sa, Hof­fst­röm sum­maa.

Hae Win­No­vaan opis­ke­le­maan

Yh­teis­ha­ku 18.2.-18.3.2025 Opin­to­pol­ku.fi Val­ta­kun­nal­li­nen am­mat­til­li­sen kou­lu­tuk­sen ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen yh­teis­ha­ku Opin­to­po­lus­sa on suun­nat­tu pe­rus­kou­lun päät­tä­vil­le.

Tu­tus­tu yh­teis­ha­kuun ja mo­ni­a­lai­seen kou­lu­tus­tar­jon­taam­me www.win­no­va.fi/yh­teis­ha­ku