Nuorekas 126-vuotias
Vakka-Suomen Puhelin Oy on yksi Suomen johtavista ulkoistetun asiakaspalvelun tuottajista
VSP eli ”välittävä, suvaitseva ja positiivinen”. Vakka-Suomen Puhelin Oy:n Turun toimipisteen ilmoitustaululla on työntekijöiden laatima pitkä lista positiivisia adjektiiveja, jotka kuvailevat yrityksen henkeä. Sitä samaa, joka vaikutti jo vuonna 1896 Uudenkaupungin Telefooni Oy:n perustajissa.
Vakka-Suomen Puhelimen ryhmäpäällikkö Leena Huhtala puhuu mielellään VSP:n hengestä.
- Saman hyvän hengen alla toimimme tänäkin päivänä. Yrityksen perustajat olivat aikanaan vahvoja näkemyksessään, ja uskoivat puhelimen mahdollisuuksiin.
Vaikka yrityksellä on ikää kunnioitettavat 126 vuotta, sitä voi kuvailla nuorekkaaksi. Siitä kertoo muun muassa se, että liiketoiminnan suhteellisen uusi tulokas, yrityksille tarjottava Contact Center -palvelu, tuo tänä päivänä noin puolet liikevaihdosta.
- Contact Center on ulkoistettua monikanavaista asiakaspalvelua. Meillä on asiakkaina Suomen tunnetuimpia brändejä muun muassa matkailu- ja finanssialalta ja päivittäistavarakaupan puolelta. Kaiken kaikkiaan asiakasyrityksiä on lähemmäs 100 ja asiakasneuvojia nelisensataa. He palvelevat asiakkaita puhelimella, sähköpostitse ja chatissa, toteaa rekrytointikoordinaattori Inka Fried.
- Voi hyvin sanoa, että jos ikinä olet soittanut mihinkään asiakaspalveluun, on todennäköistä, että olet soittanut meille. Olemme yksi Suomen johtavista ulkoistetun asiakaspalvelun tuottajista, toteaa Huhtala.
- Asiakasneuvojamme ottavat vakavasti roolinsa asiakasyrityksen äänenä ja edustajana, riippumatta siitä, missä he sitten fyysisesti istuvatkin. Mehän olemme omalta osaltamme kiillottamassa yrityksen brändiä.
Juuri nyt ollaan rekrytoimassa uusia asiakasneuvojia eri toimipisteisiin, joista uusin sijaitsee Porissa. Työ ei edellytä aikaisempaa koulutusta tai kokemusta. Suurimmaksi osaksi työtä tehdään suomen kielellä, mutta muu kielitaito on eduksi. Hakijan tulee olla täyttänyt 18 vuotta ja valmis vuorotyöhön, sillä Contact Center palvelee kello 7-22 jokaisena viikonpäivänä.
- Tärkein ominaisuus on tahto tulla hyväksi asiakasneuvojaksi. Työtä voi tehdä myös kotoa käsin, jos siihen löytyy rauhallinen tila, toteaa Fried.
Turun toimipisteen isossa avotoimistossa silmään pistää heti se, että sankaluurit korvilla istuu niin parikymppisiä kuin yli viisikymppisiäkin naisia ja miehiä.
- Eri-ikäiset ihmiset ovat vahvuus. Meillä ei ole ikärasismia, vakuuttaa Huhtala.