Prismat ensimmäisiä Satakunnassa: Uusi tapa tehdä ostoksia – Kerää, skannaa, pakkaa ja maksa kaikki kerralla
Voiko kaupassakäynti olla kätevämpää? Ota tuote, vilauta skannerissa ja pakkaa suoraan omaan ostoskassiin tai kylmälaukkuun. Tulosta lopuksi koodi ja maksa.
Uusi, mutkaton ostostentekotapa otettiin ensimmäisenä Satakunnassa käyttöön Porin Prismoissa.
– Kerää ja skannaa -palvelu on suunnattu asiakasomistajille. Se toimii vihreällä S-Etukortilla, jota vilauttamalla saat skannerin eli lukulaitteen käyttöösi, palvelupäällikkö Sanni Langenoja kertoo.
Lukulaiteteline on sisääntulon kohdalla. Sen yhteydessä on selkeät ohjeet, ja aina voit kysyä neuvoa Prisman henkilökunnalta.
Ei edestakaista tuotteiden nostelua
Lukulaitteelle on ostoskärryssä oma teline. Ota tuote hyllystä tai palvelutiskiltä ja piippaa sen viivakoodi. Sitten pakkaat sen suoraan omaan ostoskassiin tai -koriin.
– Tuotteita ei tarvitse enää nostella liukuhihnalle ja pakata uudestaan. Ostoskierroksen jälkeen palautat skannerin kassojen vieressä olevaan telineeseen, tulostat tositteen ja maksat palvelu- tai pikakassalla, valaisee Prisma-johtaja Janne Nurmi.
Palvelumuoto pilotoitiin ensimmäisen kerran jo 20 vuotta sitten, ja se on ollut monissa Euroopan maissa käytössä pitkään. Satakunnassa Porin Prismat tuovat palvelun ensimmäisenä asiakkaiden käyttöön.
Jokaiselle sopiva tapa tehdä ostoksia
Kaupassakäynti mukailee yhteiskunnan muutoksia. Työajat ovat vaihtelevia ja joustavia, myös etätöitä tehdään paljon. Prismojen laajat aukioloajat ovat vastanneet tähän muutokseen.
– Myös kaupassakäyntitapoja on monia. Osa tekee viikon ruokaostokset kaikessa rauhassa kotona verkossa ja hakee ne noutopisteestämme tai tilaa kotiinkuljetuksen.
Janne ottaa esimerkiksi erään Prisman vakioasiakkaan.
– Hän kertoi, miten verkkokauppa on tuonut helpotusta kauppa-arkeen. Perheen kanssa on kiva käydä Prismassa, kun pakolliset ruokaostokset on tehty verkossa. Kaupassa saa keskittyä esimerkiksi vaate- tai vapaa-ajan hankintoihin ja poiketa vaikka hampurilaisella, kun ei tarvitse samalla kuskata kärryllistä maitoa, Janne jatkaa.
Kassalinjasto uusittiin, pikakassoja lisättiin
Mikkolan Prisma uusi kassalinjastonsa. Uutena tulivat takahihnalliset pikakassat.
– Asiakas lukee tuotteet ja asettaa sen takahihnalle. Kun kaikki on luettu ja ostokset maksettu, asiakas voi kaikessa rauhassa pakata ostoksensa. Tämä vaihtoehto sopii isoillekin ostoksille, Sanni kertoo.
Hän muistuttaa, että pikakassalla on koko ajan asiakaspalvelija paikalla. Hän auttaa, neuvoo ja tarkistaa esimerkiksi ikärajavalvottavat tuotteet.
Pikakassat on otettu luontevasti osaksi kaupassakäyntiä.
– Uudet pikakassalinjastot on otettu todella rohkeasti käyttöön. Positiivista palautetta on tullut paljon. Usein näille kassoille on jopa jonoa, Janne ja Sanni tietävät.
Henkilökunnan rooli kaupassa säilyy.
– Haluamme palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Uudistukset eivät vähennä henkilökunnan määrää, tehtävänkuvat vain muuttuvat. Esimerkiksi nettiostokset kasvattavat suosiotaan ja keräilyssä tarvitaan henkilökuntaa, Janne kertoo.
Vilauttamalla vihreää S-Etukorttia saat skannerin käyttöösi.
Toimi näin
Vilauta S-Etukortti laitteessa.
Ensimmäisellä kerralla hyväksy säännöt.
Ota skanneri ja aseta se ostoskärryn telineeseen.
Tee ostokset, skannaa hinta ja laita suoraan ostoskassiin.
Kun olet valmis, näytä skanneria pikakassoilla olevaan lukijaa.
Palauta skanneri telineeseen.
Ota maksutosite.
Maksa kassalle.
Järjestelmä pyytää aika ajoin uusintaskannauksen. Tällöin henkilökunta skannaa ostokset joko osittain tai kokonaan uudelleen.
Ohoh
Skanneriteline on asennettu Mikkolassa 1 200 ostoskärryyn, Länsi-Porissa 700:aan.
Tiesitkö?
Käteismaksujen osuus Prismassa on enää alle 10 prosenttia. Käteisellä voi toki edelleen maksaa Prisman palvelukassoilla.
Tiesitkö?
Prismat ovat auki arkisin kello 7–22 ja sunnuntaisin 9–22.