Mikko Peltola: Tapahtumien julkikuva on todellisuutta parempi
Päättyvä vuosi on kohta myös yleisötapahtumien osalta taputeltu. Miten meni? Päältä päin katsoen vähintäänkin kohtuullisesti. Jääkiekkoseurat Ässät ja Lukko palasivat yleisömäärissä koronaa edeltävälle tasolle, Pesäkarhutkin petrasi mestaruuden myötä. Pori Jazz myi Robbie Williamsin tähdittämänä Kirjurinluodon konserttipuiston täyteen ja myös Porispere pärjäsi.
Kaikki siis hyvin? Laajemmassa kuvassa näin ei ole. Tilastokeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi kulttuuritapahtumissa käyvien määrä on romahtanut vajaassa kymmenessä vuodessa. Osaltaan pudotusta selittää kaksi vuotta kestänyt koronapandemia. Rajoitusten poistuttua esimerkiksi elokuvien katsojista katosi kolmannes.
Vaikka monet festivaalit ja konsertit ovat menestyneet hyvin, niiden yhteenlaskettu yleisömäärä ei ole palautunut koronataukoa edeltävälle tasolle. Silti viime vuosina on järjestetty enemmän festivaaleiksi kutsuttuja tilaisuuksia kuin ennen koronaa. Määrän kasvusta huolimatta festivaalien yleisömäärät näyttävät jäävan myös tänä vuonna pienemmäksi kuin ennen koronaa.
Pitkään kestänyt koronasulku vaikutti myös tapahtumien tuotantoihin. Alalta hävisi osaamista ja ammattitaitoa, tuotantokustannukset ovat nousseet. Pääartistien hinnat vasta ovatkin nousseet. Ennen kiertueet ja konsertit olivat hyvää promootiota levymyynnille. Nyt levymyynti on niin pientä, että kaikki raha haetaan konserteista. Tapahtumajärjestäjien kustannukset ovat nousseet niin paljon, että läheskään kaikkia ei uskalleta siirtää lippujen hintoihin.
Miten edellä mainittu näkyy käytännössä? Ainakin niin, että Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaali hakee jo yleisöltään apua tukikampanjalla. Maan suurimpiin kuuluva rockfestivaali Rockfest pitää ensi kesänä välivuoden, kun se ei saanut kokoon toivomiaan artisteja.
Helpompiakin toimialoja maailmasta löytyy…
Mikko Peltola
Tiedottaja, viestintäyrittäjä