Wellamo-merituulivoimahankkeen vaikutukset ja sähköjohtojen reitit tarkentuvat suunnittelun edetessä – Pyrimme minimoimaan hankkeen haitalliset vaikutukset
Satakunnan Viikko kirjoitti 14.12. paikallisten huolista Wellamo-merituulivoimahankkeen sähkönsiirtolinjojen vaikutuksiin liittyen. Wellamo-hanketta suunnitellaan noin 90 kilometrin päähän Satakunnan rannikosta. Tuotantoalueelle suunnitellaan enintään 100 tuulivoimalaa, jotka tuottaisivat vuosittain 8–9 terawattituntia uusiutuvaa sähköä Suomeen. Wellamo on tällä hetkellä ympäristövaikutusten arviointimenettelyvaiheessa (YVA). Menettelyssä arvioimme kattavasti hankkeen vaikutuksia ympäristöön, eliöihin ja ihmisiin niin merellä kuin maalla. Eolus kehittää hanketta osana SeaSapphire-yhteistyötä.
Tämänhetkisten arvioidemme mukaan Wellamo ja sen sisarhanke Navakka vaativat kumpikin 1–3 maalla kulkevaa voimajohtolinjaa, jotka yhdistyvät sähkön kantaverkkoon merikaapelien, ilmajohtojen ja maakaapelien avulla. Suunnittelussa hyödynnämme mahdollisimman paljon olemassa olevia voimajohtoalueita, jotta vaikutukset maisemaan ja luontoon pystytään minimoimaan.
Yleisötilaisuuksissa olemme pyrkineet jakamaan avoimesti tietoa hankkeista ja niiden vaikutuksista. On kuitenkin hyvä muistaa, että Wellamo ja Navakka ovat kumpikin vielä varhaisessa kehitysvaiheessa. Päätöksiä linjojen lukumäärästä, niiden tarkoista reiteistä tai valittavista teknisistä ratkaisuista, kuten siitä, käytetäänkö ilmajohtoja vai maakaapeleita, ei siis ole vielä tehty. Tällöin on myös liian aikaista sanoa, mihin kiinteistöihin hankkeet tarkalleen ottaen tulevat vaikuttamaan. Tulemme kuitenkin jatkosuunnittelussa ottamaan huomioon rakennusten sijainnit ja keskustelemaan linjauksista maanomistajien kanssa.
Sähkölinjan toteuttamista maakaapelina on esitetty ratkaisuna siirtolinjojen ympäristövaikutusten vähentämiseksi. On totta, että maakaapelin vaatima varoalue on kapeampi kuin ilmajohdon, jonka varoalue on leveydeltään noin 26–42 metriä. Maakaapelointiin liittyy useita haasteita. Maakaapeleista karkaa ilmajohtoihin verrattuna enemmän energiaa matkan varrella ja niiden huoltaminen on vaikeampaa. Lisäksi kustannukset ovat moninkertaiset ilmajohtoon verrattuna. Näistä syistä maakaapelointi ei tässä vaiheessa näyttäydy realistisena vaihtoehtona ainakaan pitkillä siirtomatkoilla. Se voi kuitenkin olla toimiva ratkaisu tietyissä paikoissa. Tähänkin palaamme tarkemmin suunnittelun edetessä.
Me Eoluksella tunnistamme alueen ainutlaatuisen luonnon niin merellä kuin maalla. Olemme tehneet Itämeri-sitoumuksen, jonka mukaisesti pyrimme tunnistamaan ja vähentämään vaikutuksia Itämeren herkkään meriympäristöön. Kaikella sähkön tuotannolla – myös uusiutuvalla ja päästöttömällä tuulivoimalla – on kuitenkin väistämättä vaikutuksia, joita pyrimme minimoimaan hankkeiden huolellisella suunnittelulla. Tässä työssä paikallisten näkemykset ovat tärkeässä roolissa. Kiitämmekin siitä palautteesta ja muutosehdotuksista, mitä olemme tähän mennessä saaneet ja toivomme, että avoin vuoropuhelu jatkuu myös vastaisuudessa.
Timo Lotti
Wellamo-hankkeen projektipäällikkö, Eolus Finland
Lue juttu, johon vastine on tehty: