Sa­ta­kun­nan Viik­ko kir­joit­ti 14.12. pai­kal­lis­ten huo­lis­ta Wel­la­mo-me­ri­tuu­li­voi­ma­hank­keen säh­kön­siir­to­lin­jo­jen vai­ku­tuk­siin liit­ty­en. Wel­la­mo-han­ket­ta suun­ni­tel­laan noin 90 ki­lo­met­rin pää­hän Sa­ta­kun­nan ran­ni­kos­ta. Tuo­tan­to­a­lu­eel­le suun­ni­tel­laan enin­tään 100 tuu­li­voi­ma­laa, jot­ka tuot­tai­si­vat vuo­sit­tain 8–9 te­ra­wat­ti­tun­tia uu­siu­tu­vaa säh­köä Suo­meen. Wel­la­mo on täl­lä het­kel­lä ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­ti­me­net­te­ly­vai­hees­sa (YVA). Me­net­te­lys­sä ar­vi­oim­me kat­ta­vas­ti hank­keen vai­ku­tuk­sia ym­pä­ris­töön, eli­öi­hin ja ih­mi­siin niin me­rel­lä kuin maal­la. Eo­lus ke­hit­tää han­ket­ta osa­na Se­a­Sap­p­hi­re-yh­teis­työ­tä.

Tä­män­het­kis­ten ar­vi­oi­dem­me mu­kaan Wel­la­mo ja sen si­sar­han­ke Na­vak­ka vaa­ti­vat kum­pi­kin 1–3 maal­la kul­ke­vaa voi­ma­joh­to­lin­jaa, jot­ka yh­dis­ty­vät säh­kön kan­ta­verk­koon me­ri­kaa­pe­lien, il­ma­joh­to­jen ja maa­kaa­pe­lien avul­la. Suun­nit­te­lus­sa hyö­dyn­näm­me mah­dol­li­sim­man pal­jon ole­mas­sa ole­via voi­ma­joh­to­a­lu­ei­ta, jot­ta vai­ku­tuk­set mai­se­maan ja luon­toon pys­ty­tään mi­ni­moi­maan.

Ylei­sö­ti­lai­suuk­sis­sa olem­me pyr­ki­neet ja­ka­maan avoi­mes­ti tie­toa hank­keis­ta ja nii­den vai­ku­tuk­sis­ta. On kui­ten­kin hyvä muis­taa, et­tä Wel­la­mo ja Na­vak­ka ovat kum­pi­kin vie­lä var­hai­ses­sa ke­hi­tys­vai­hees­sa. Pää­tök­siä lin­jo­jen lu­ku­mää­räs­tä, nii­den tar­kois­ta rei­teis­tä tai va­lit­ta­vis­ta tek­ni­sis­tä rat­kai­suis­ta, ku­ten sii­tä, käy­te­tään­kö il­ma­joh­to­ja vai maa­kaa­pe­lei­ta, ei siis ole vie­lä teh­ty. Täl­löin on myös lii­an ai­kais­ta sa­noa, mi­hin kiin­teis­töi­hin hank­keet tar­kal­leen ot­ta­en tu­le­vat vai­kut­ta­maan. Tu­lem­me kui­ten­kin jat­ko­suun­nit­te­lus­sa ot­ta­maan huo­mi­oon ra­ken­nus­ten si­jain­nit ja kes­kus­te­le­maan lin­jauk­sis­ta maa­no­mis­ta­jien kans­sa.

Säh­kö­lin­jan to­teut­ta­mis­ta maa­kaa­pe­li­na on esi­tet­ty rat­kai­su­na siir­to­lin­jo­jen ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten vä­hen­tä­mi­sek­si. On tot­ta, et­tä maa­kaa­pe­lin vaa­ti­ma va­ro­a­lue on ka­pe­am­pi kuin il­ma­joh­don, jon­ka va­ro­a­lue on le­vey­del­tään noin 26–42 met­riä. Maa­kaa­pe­loin­tiin liit­tyy usei­ta haas­tei­ta. Maa­kaa­pe­leis­ta kar­kaa il­ma­joh­toi­hin ver­rat­tu­na enem­män ener­gi­aa mat­kan var­rel­la ja nii­den huol­ta­mi­nen on vai­ke­am­paa. Li­säk­si kus­tan­nuk­set ovat mo­nin­ker­tai­set il­ma­joh­toon ver­rat­tu­na. Näis­tä syis­tä maa­kaa­pe­loin­ti ei täs­sä vai­hees­sa näyt­täy­dy re­a­lis­ti­se­na vaih­to­eh­to­na ai­na­kaan pit­kil­lä siir­to­mat­koil­la. Se voi kui­ten­kin ol­la toi­mi­va rat­kai­su tie­tyis­sä pai­kois­sa. Tä­hän­kin pa­laam­me tar­kem­min suun­nit­te­lun ede­tes­sä.

Me Eo­luk­sel­la tun­nis­tam­me alu­een ai­nut­laa­tui­sen luon­non niin me­rel­lä kuin maal­la. Olem­me teh­neet Itä­me­ri-si­tou­muk­sen, jon­ka mu­kai­ses­ti py­rim­me tun­nis­ta­maan ja vä­hen­tä­mään vai­ku­tuk­sia Itä­me­ren herk­kään me­riym­pä­ris­töön. Kai­kel­la säh­kön tuo­tan­nol­la – myös uu­siu­tu­val­la ja pääs­töt­tö­mäl­lä tuu­li­voi­mal­la – on kui­ten­kin väis­tä­mät­tä vai­ku­tuk­sia, joi­ta py­rim­me mi­ni­moi­maan hank­kei­den huo­lel­li­sel­la suun­nit­te­lul­la. Täs­sä työs­sä pai­kal­lis­ten nä­ke­myk­set ovat tär­ke­äs­sä roo­lis­sa. Kii­täm­me­kin sii­tä pa­laut­tees­ta ja muu­to­seh­do­tuk­sis­ta, mitä olem­me tä­hän men­nes­sä saa­neet ja toi­vom­me, et­tä avoin vuo­ro­pu­he­lu jat­kuu myös vas­tai­suu­des­sa.

Timo Lot­ti

Wel­la­mo-hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö, Eo­lus Fin­land

Lue jut­tu, jo­hon vas­ti­ne on teh­ty:

Po­rin saa­ris­ton luon­to uhat­tu­na – Wel­la­mo-me­ri­tuu­li­puis­ton tar­pei­siin suun­ni­tel­lun säh­kön­siir­to­lin­jan ra­ken­ta­mi­nen oli­si ka­tast­ro­fi