Paikalliseksi palaaminen toi kosolti myönteistä palautetta porilaiselle yritykselle
Porin Hammaspalvelu Oy:n yrityskauppa tänä vuonna oli hammaslääkäri Riitta Eurénin mukaan harvinaislaatuinen.
”Porin Hammaspalvelu osti Palojoenkulman hammaslääkäripalvelut takaisin Terveystalolta. Tämänkaltaisia yrityskauppoja, jossa iso pörssiyhtiö myy toiminnan paikalliselle toimijalle, ei usein tapahdu.
Porin Hammaspalvelu Oy on uusi yritys, mutta sen hammaslääkärit ja muu henkilökunta ovat tuttuja. Olemme toimineet Porissa jo vuosikausien ajan.
Olemme saaneet paljon positiivista palautetta siitä, että olemme taas paikallinen yritys.
Alkuperäinen yritys, Porin Hammaslääkäripalvelu, perustettiin 1972, ja perustajina olivat Erica Niemisen vanhemmat. Yritys toimi eri paikoissa, ja 1988 se siirtyi Yrjönkadun ja Itsenäisyydenkadun kulmaan.
Sukupolvenvaihdos tehtiin 2004, jolloin Erica ja minä otimme vetovastuun. Vuonna 2015 yritys myytiin Terveystalolle, ja työskentelimme ammatinharjoittajina seitsemän ja puoli vuotta.
Nyt meitä on kuusi omistajaa, kaikki osakkaat työskentelevät meillä. Hammaslääkäreitä on kahdeksan, joista kaksi on erikoistuvaa. Hammashoitajia on kuusi, suuhygienistejä kolme, ja asiakaspalvelussa työskentelee kaksi henkilöä.
Meillä on pitkäaikaisia työntekijöitä, jopa yli 30 vuotta talossa olleita. He ovat kulkeneet mukana matkassa kaikissa muutoksissa.
Meillä on myös pitkäaikaisia asiakkaita, mitä arvostamme, ja pitkästä hoitosuhteesta on hyötyä myös heille.
Panostamme paikallisuuteen myös niin, että haemme yhteistyökumppanimmekin läheltä, kuten työterveyshuollon, siivousfirman, siivous- ja konttoritarviketoimittajan. Lisäksi työllistämme paikallisia hammaslaboratorioita. Hoitotilojen muutostöitä ovat tehneet paikalliset yritykset.
Sosiaali- ja terveysuudistuksen vaikutuksista on vielä vaikea sanoa, mutta esimerkiksi palvelusetelit ovat tätä päivää, ja käyttöön on otettu erilaisia uusia maksutapoja, kuten ladattava E-passi. Se on työntekijälle luontoisetu ja siitä on työnantajalle verotuksellista etua. Yrittäjien kanssa voidaan tehdä hammashoitosopimuksia. Henkilöstön hammashoito on sopimuksen tehneelle yritykselle verotuksessa vähennettävä kulu ja työntekijöille veroton työsuhde-etu.
Säännöllisyys on hampaiden hoidossa tärkeää, ja meillä on jo vuosia ollut käytössä kutsujärjestelmä.
Meillä on oveton vastaanotto, mikä on käsittääkseni harvinaista alalla. Se mahdollistaa sujuvan yhteistyön työtiimin, eli hammaslääkärin, hammashoitajan ja suuhygienistin kesken, mutta asiakkailla on silti oma rauhansa. Meillä jaetaan tehtäväalueita niin, että kukin saa vastuuta enemmän kuin normaalisti avustustehtävissä.
Kaikki alkaa ajanvarauksesta, ja meillä puhelimeen vastaa ihan oikea ihminen paikan päällä. Jännittäminen hammaslääkärissä melkeinpä kuuluu asiaan, mutta luottamus syntyy, kun etenemme pikku hiljaa. Tarjoamme ihmisläheistä ja hellää hoitoa.”
Teksti ja kuva: Heli Kokko