Satakunnan Yrittäjän pääkirjoitus: Onnistunut työnantajamielikuva on tekoja ei temppuja
Satakunnan Yrittäjät jakaa eri viestintäkanavissaan lähes 300 yrittäjätarinaa vuodessa. Olen ollut mukana reilun viiden vuoden ajan, eikä mieleeni muistu tarinoita, joissa ei tavalla tai toisella olisi nostettu esiin yrityksen työntekijöitä, ja annettu heille kiitosta osana yrityksen tarinaa. Yksinyrittäjätkin korostavat toiminnassaan verkostojaan ja tuovat usein esiin mahdollisuuden, että jonain päivänä hekin saattavat olla työnantajia.
Työnantajamielikuvaa nostetaankin tällä hetkellä esiin työelämän supertrendinä, eikä suotta. Osaajapulasta kärsitään lähes jokaisella toimialalla. Siksi jokaisen yrityksen ja yrittäjän onkin mietittävä, miten houkutella juuri ne sopivat osaajat omaan organisaatioon. Löytyykö apu brändäyksestä, markkinoinnista tai tekoälyllä hienojen korulauseiden kirjailemisesta? Varmasti niistäkin, mutta samalla pitää varoa menemästä ojasta allikkoon.
Työelämän osasia ja työntekijöille tärkeitä tekijöitä voidaan paketoida kauniiseen pakettiin silkkinauhoin, mutta jos paketin sisältö ei vastaa todellisuutta, on tyhjään lupaukseen vastauksena syvältä kalvava pettymys. Asia on tietenkin myös käänteinen. Työntekijämielikuvasta puhutaan mielestäni julkisuudessa vähemmän. Myös työntekijöillä on vastuu vastata siihen mielikuvaan, jonka he luovat rekrytoinnin yhteydessä. Upeaakin upeampi ansioluettelo tai toinen toistaan nokkelammat lauseet hakemuksessa ovat asioita, joihin täytyy pystyä myös vastaamaan.
Tarvitsemmekin työelämään myös niitä, jotka tuovat ulkopuolista näkökulmaa sekä kertovat tosiasioita sekä työnantajamielikuvan tai työntekijämielikuvan tilasta. On mahdollista, että joku voi liioitella toimintaansa, osaamistaan ja taitojaan, toisaalta toinen ei välttämättä osaa pukea potentiaaliaan sanoiksi. Siksi sekä työnantajien että työntekijöiden kannattaa olla tuntosarvet herkkinä kuuntelemassa palautetta ympäriltään, vaikka rekrytointi tai työnhaku ei olisikaan ajankohtaista. Muuttuvassa maailmassa on oltava valmiina ja vastattava mielikuviin joka hetki.
Työnantajamielikuvaa voidaan rakentaa monesta näkökulmasta käsin. Rakennelma voidaan kuitenkin myös romuttaa valitettavan helposti. Työnantajamielikuvaan vaikuttavat tekijät ovat yrityksessä olemassa, rakennettiin sitä tai ei. Ne ovat ne pienemmät ja isommat teot, jotka näkyvät yrityksen arjessa sisäisesti, mutta toivottavasti myös ulkoisesti. Mielikuvien rakentamisessa voidaankin tehdä temppuja ja tempauksia, mutta mielikuva ja todellisuus rakentuvat todellisten tekojen varaan. Teot ovat osoitus arvostuksesta.
Työnantajamielikuvaa rakentaessa on hyvä muistaa sekin, että vaikka itse rekrytoinnin yhteydessä pyydetään suositukset hakijan aiemmilta tahoilta, voidaan olla varmoja, että myös työnhakija ottaa aiempaa enemmän ja useammasta kanavasta selvää mahdollisesta tulevasta työnantajastaan. Kovassa käytössä ovat sekä Google, sosiaalinen media, että tänä päivänä jo varmasti myös ChatGPT. Onkin siis tärkeää muistaa työnantajabrändistä huolehtiminen kanavassa kuin kanavassa.
Puhutaanpa sitten tässäkin asiassa ”ostajan tai myyjän markkinoista” – työelämässä toivoisi, että olisi aina tarjolla totuudenmukaisia tekoja tekevän markkinat, oli kyse sitten työntekijöistä tai työnantajista. Työnantajamielikuva on myös yksi Satakunnan Yrittäjien ensi vuoden toimintasuunnitelmassa näkyvistä tekijöistä. Satakunta on yrittäjyysmaakunta ja siksi haluamme vahvistaa myös täällä yrityksiemme työnantajamielikuvaa uusien osaajien houkuttelemiseksi Satakuntaan.
Tässä lehdessä jaamme tämän vuoden maakunnallisten yrittäjäpalkintojen saajien tarinoita. Olen nähnyt heidän tarinansa myös videolta ja voin sanoa, että tälläkään kertaa en välttynyt liikuttumiselta erityisesti niissä kohdissa, joissa he kertoivat tärkeistä voimavaroistaan työntekijöistään ja verkostoistaan. Satakunnassa on upeita yrityksiä, vahvoja työnantajamielikuvia ja myös paljon osaajia. Näiden tekijöiden yhteistyöllä nostamme Satakuntaa esiin kiinnostavana ja houkuttelevana, ja ehkä samalla selätämme myös sen osaajapulan.
Noora Aaltonen
Päätoimittaja, viestintäpäällikkö, Satakunnan Yrittäjät