Frida Aho­nen / STT

Pu­he­lin­myyn­nin kak­si vuot­ta sit­ten voi­maan tul­lut­ta lain­sää­dän­töä nou­da­te­taan hei­kos­ti, sel­vi­ää Kil­pai­lu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­ton (KKV) ku­lut­ta­jil­le suun­na­tus­ta ky­se­ly­tut­ki­muk­ses­ta.

Ti­lan­teet, jois­sa tuo­tet­ta on alet­tu toi­mit­taa, vaik­ka ku­lut­ta­ja ei ole mie­les­tään teh­nyt so­pi­mus­ta, ovat sel­ke­äs­ti li­sään­ty­neet vuo­den 2019 tut­ki­muk­seen ver­rat­tu­na.

Vain noin puo­let pu­he­lin­myyn­nis­tä ti­lan­neis­ta oli saa­nut kir­jal­li­sen tar­jouk­sen pu­he­lun jäl­keen. Uu­si­tun lain mu­kaan pu­he­li­mit­se teh­ty so­pi­mus as­tuu voi­maan vas­ta sit­ten, kun ku­lut­ta­ja on vah­vis­ta­nut sen kir­jal­li­ses­ti.

Ai­em­paan tut­ki­muk­seen ver­rat­tu­na pu­he­lin­myyn­ti­pu­he­lut ovat vä­hen­ty­neet, mut­ta ti­laus­ten ylei­syy­des­sä ei ole ta­pah­tu­nut suu­ria muu­tok­sia.

Vii­me vuon­na teh­tyyn ky­se­lyyn vas­ta­si hie­man yli 2 000 suo­ma­lais­ta. Ky­se­lyn poh­ja­na käy­tet­tiin vuo­den 2019 ky­se­lyä ku­lut­ta­jien pu­he­lin­myyn­tiin liit­ty­vis­tä ko­ke­muk­sis­ta.

Tut­ki­muk­ses­sa tuli il­mi, et­tä epä­sel­vyy­det pu­he­lin­myyn­ti­ti­lan­teis­sa ovat ylei­sim­piä nuo­rim­mas­sa ikä­ryh­mäs­sä eli 18–24-vuo­ti­ail­la. Jopa 90 pro­sent­tia nuo­ris­ta ker­toi koh­dan­neen­sa epä­sel­vyyk­siä vii­mei­sim­mäs­sä pu­he­lin­myyn­ti­ti­lan­tees­sa.

Eko­no­mis­ti An­ni Väät­tä­sen mu­kaan ai­neis­ton pe­rus­teel­la ei voi­da kui­ten­kaan teh­dä vah­vo­ja tul­kin­to­ja sii­tä, mik­si nuo­ret erot­tu­vat muis­ta ikä­ryh­mis­tä niin sel­väs­ti.

– Nuor­ten ko­ke­mat on­gel­mat näyt­tä­vät kui­ten­kin kes­kit­ty­vän pää­a­si­as­sa so­pi­mus­tek­ni­siin seik­koi­hin, mikä he­rät­tää huo­len sii­tä, on­ko nuor­ten osaa­mi­nen puut­teel­li­sem­paa ver­rat­tu­na mui­hin ryh­miin, hän sa­noo tie­dot­tees­sa.

Tut­ki­muk­sen mu­kaan lain­sää­dän­nön muu­tok­ses­ta huo­li­mat­ta ku­lut­ta­jien suh­tau­tu­mi­nen pu­he­lin­myyn­tiin on edel­leen erit­täin kiel­teis­tä. Se ko­e­taan jopa ai­em­paa pai­nos­ta­vam­pa­na.

Vuon­na 2023 voi­maan tul­leen lain tar­koi­tus on, et­tä ku­lut­ta­ja eh­tii rau­has­sa tu­tus­tua tar­jouk­seen ja har­ki­ta os­to­pää­tös­tään.

– Pu­he­lin­myyn­nin uu­sit­tu sään­te­ly näyt­tää toi­mi­van sil­loin, kun la­kia nou­da­te­taan. Nyt on­gel­ma­na on se, et­tä yri­tyk­set nou­dat­ta­vat la­kia hei­kon­lai­ses­ti, joh­ta­va asi­an­tun­ti­ja Mika Saas­ta­moi­nen sa­noo tie­dot­tees­sa.