Tähtikuski singahti Porista Tyynenmeren saarivaltioon
Lauri Heinonen väläytti vauhtiaan Uudessa-Seelannissa. Drifting-mestari tähtää tittelin uusimiseen.
Vesa-Pekka Järvelä
Vuoden 2024 Autourheilijana palkitun Lauri Heinosen alkuvuosi on ollut vauhdikas. Jo tammikuussa driftingin tähtikuski piipahti Taiwanissa, ja viime viikonloppu vierähti Heinoselta maailman toisella laidalla.
Matka Uuteen-Seelantiin kulki Singaporen ja Australian kautta. Kaukainen kisareissu kannatti. 32-vuotias porilainen näytti Aucklandin D1NZ-kilpailussa taitojaan.
– Voittoon ajoi Australian Luke Fink. Meillä alla oli vara-auto. Sen kanssa oli pientä säätöä. Ohjaustehostin hajosi, mutta sinnittelin kolmanneksi. Se tyydyttää, ja muutenkin reissu oli onnistunut. Säät suosivat ja maa vaikutti rauhalliselta. Katsojia oli noin 3 000 ja tunnelma korkealla. Mukavaa sinne kauas olisi palata uudelleenkin, sanoo Heinonen.
Driftingissä etsitään kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin, pitämällä auton koko arvostelualueen matkalla maksimaalisen suuressa luistokulmassa.
– Tuomaristo tarkastelee neljää kriteeriä: nopeutta ja sulavuutta, luistokulmaa, ajolinjan valintaa sekä tyyliä.
Kovassa nosteessa olevan lajin juuret ovat 60-luvun Japanissa. Nykymuotoonsa drifting muodostui kuitenkin vasta 2000-luvulla, kun Japanin ensimmäinen D1GP-kisa järjestettiin 2001. Suomeen vauhtilaji rantautui vuonna 2006.
Omaa ratatykkiään Heinosen tiimi ei Aucklandiin rahdannut. Vara-autolla irtosi silti podium-paikka.
Söörmarkkulainen kaasuttelee nyt vauhtilajin terävimmällä huipulla.
– Tähänastisen uran tähtihetki oli viime vuonna saavutettu Drift Masters -kilpailusarjan mestaruus. Vastassa oli Liettuan Benediktas Cirban. Voitto varmistui Varsovassa yli 50 000 katsojan edessä. Puola onkin Irlannin ohella Euroopan johtava drifting-maa. Tunnelma PGE Narodowy-stadionilla olikin huikea, hehkuttaa Heinonen.
Rattitaiturin kipinä autourheiluun syttyi jo pikkupoikana.
– Jussi-isäni on innokas moottoriurheilun ystävä. Vauva-aikojeni videoiden taustalla pyöri usein Maikkarin Ruutulippu. Tekniikkakin alkoi kiinnostaa. Kun sitten sain kevarin, tein sillä kaikenlaisia temppuja. Bongailin myös netistä ajopätkiä, joka lisäsi innostusta. Varmaan drifting onkin luonnollinen jatke nuoruuden temppuilulle.
Ajouraansa Heinonen käynnisteli jo yhdeksän vuotta sitten omalla kulkupelillään.
– Ensin drifting-sarjan Pro2-kilpailuun. Seuraavina vuosina kilpailin SM-kisoissa, voitin kolmesti kultaa ja kerran pronssia.
Vuonna 2021 Heinonen osallistui ensimmäistä kertaa kansainväliseen Drift Masters European Championship (DMEC) -kilpailuun Riiassa.
– Pääsin mukaan villillä kortilla. Vuonna 2022 tiimimme alkoi kiertää sarjaa, joka tunnetaan nykyisin nimellä Drift Masters Grand Prix. Seuraavana vuonna sijoituin jo hopealle. Viime vuonna tuli sitten ensimmäinen osakilpailuvoitto Mika Salo Circuitilla PowerParkissa. Toinen ykkössija tuli Unkarista. Vuoden kruunasi sitten mestaruus Varsovassa.
Driftingissä on varsin vapaat rakentelusäännökset. Heinosen alla on kelta-violetti 180SX Nissan. Auto erottuu joukosta, sillä sen voimanlähteenä on korkeilla kierroksilla toimiva Dodgen R5P7 Nascar-moottori, joka antaa autolle huomattavan suorituskyvyn ja ainutlaatuisen äänen.
– Nissan on ollut menopelinäni miltei koko kilpaurani ajan. Sillä lähdetään myös tähän kauteen, vahvistaa Heinonen.
Drifting Master-sarjassa ajetaan kaudella seitsemän osakilpailua. Härmän PowerParkin osakilpailu on sarjan kolmas. Kausi starttaa Italian Roomasta, josta jatketaan Espanjan Madridiin.
– Suomen kisa on vuorossa 6-7. kesäkuuta. PowerParkin jälkeen vuorossa ovat Irlannin Kildare, Latvian Riika ja Saksan Dessau. Kausi huipentuu nytkin Puolan Varsovaan syyskuussa, kertoo hallitseva mestari.
Suurin osa Heinonen Drift Team tulonlähteistä tulee sosiaalisesta mediasta.
– Meillä on laaja fanikunta ympäri maailmaa. Toimintaamme seuraa YouTubessa 40 000 tilaajaa, ja määrä on kasvussa.
Heinonen Drift Teamistä tähtikuskin lisäksi Aucklandissa piipahtivat päämekaanikko Toni "Jake" Marjomaa ja spotteri Anssi Saarela.
Heinosen tavoitteena on uusia vuoden 2024 mestaruus.
– Kuulumme ennakkosuosikkeihin. Se tuo paineita, mutta mestaruutta metsästävän pitää ne vain kestää. Uskon, että pystyn siihen. Minään erityisen kilpailuhenkisenä en itseäni kuitenkaan pidä.
Heinosen katse on kansainvälisillä radoilla.
– Kotimainen SM-sarja ja muut kisat pyörivät pitkin vuotta. Niihin osallistumme mahdollisuuksien mukaan.
Kiireisestä tähtikuskista on tullut lähes täyspäiväinen drifting-ammattilainen.
– Päivätöistä hautausalan perheyrityksessä oli luovuttava. Aika ei juuri nyt tunnu riittävän. Ihan lähiaikoina en siis tartu ruumisauton rattiin, naurahtaa porilaistähti.