An­ni Kes­ki-Heik­ki­lä / STT

Kol­mi­kan­tai­nen työ­ryh­mä esit­tää lain­sää­dän­töön täs­men­nyk­siä ras­kaus- ja per­he­va­paa­syr­jin­nän es­tä­mi­sek­si, sel­vi­ää tiis­tai­na jul­kais­tus­ta muis­ti­os­ta.

Ryh­mä ei kui­ten­kaan esi­tä mer­kit­tä­viä muu­tok­sia esi­mer­kik­si per­he­va­pai­siin tai ko­ti­hoi­don tu­keen. Sen mie­les­tä van­hem­pain­ra­hois­ta ja las­ten­hoi­don tuis­ta pi­tää laa­tia kat­ta­va sel­vi­tys.

Työ­ryh­män teh­tä­vä­nä oli sel­vit­tää kei­no­ja, joil­la hal­li­tus voi­si to­teut­taa ta­voit­tei­taan esi­mer­kik­si per­he­va­pai­den ta­sai­sem­mas­ta ja­os­ta, syr­jin­nän es­tä­mi­ses­tä ja van­hem­muu­des­ta työ­nan­ta­jil­le koi­tu­vien kus­tan­nus­ten ta­saa­mi­ses­ta.

Eh­do­tuk­set luo­vu­tet­tiin so­si­aa­li­tur­va­mi­nis­te­ri San­ni Grahn-Laa­so­sel­le (kok.) tiis­tai­na. Hä­nen mu­kaan­sa hal­li­tus kä­sit­te­lee työ­ryh­män eh­do­tuk­sia huh­ti­kuun puo­li­vä­li­rii­hes­sä.

– Ras­kaus- ja per­he­va­paa­syr­jin­tä on edel­leen Suo­mes­sa jär­kyt­tä­vän yleis­tä, ja tä­hän työ­e­lä­män tasa-ar­von epä­koh­taan mei­dän on ihan vält­tä­mä­tön­tä puut­tua, Grahn-Laa­so­nen to­te­si tie­do­tus­ti­lai­suu­des­sa.

Työ­ryh­män esit­tä­miin lain­sää­dän­tö­muu­tok­siin kuu­luu esi­mer­kik­si se, et­tä tasa-ar­vo­la­kiin kir­jat­tai­siin syr­jin­nän työ­e­lä­mäs­sä kos­ke­van myös mää­rä­ai­kai­sia työ­suh­tei­ta.

Muis­ti­os­sa esi­te­tään myös tie­dot­ta­mi­sen pa­ran­ta­mis­ta ja tasa-ar­vo­val­tuu­te­tun re­surs­sien li­sää­mis­tä, jot­ta val­tuu­tet­tu voi avus­taa syr­jit­ty­jä oi­keu­del­li­ses­ti.

Ryh­mä myös esit­tää, et­tä hal­li­tus sel­vit­täi­si per­he­va­paa­kor­vauk­ses­ta luo­pu­mis­ta ja vaih­to­eh­toa sil­le. Per­he­va­paa­kor­vaus­ta mak­se­taan työ­nan­ta­jil­le, ja sen tar­koi­tuk­se­na on edis­tää su­ku­puol­ten vä­lis­tä tasa-ar­voa työ­mark­ki­noil­la.

Ny­kyi­sin kor­vaus on 2 500 eu­roa työn­te­ki­jää koh­den. Hal­li­tu­soh­jel­man mu­kaan kor­vaus oli tar­koi­tus las­kea 1 500 eu­roon, mut­ta hal­li­tus pe­rui leik­kauk­sen jo syk­syl­lä 2023.

Työ­ryh­mä kes­kus­te­li ko­ti­hoi­don tuen ly­hen­tä­mi­ses­tä ja van­hem­pain­va­pai­den siir­tä­mi­sen ra­jaa­mi­ses­ta, mut­ta näis­tä ei löy­ty­nyt yk­si­mie­li­syyt­tä.

Esil­lä oli ko­ti­hoi­don tuen ly­hen­tä­mi­nen sii­hen, kun lap­si on 1,5-vuo­ti­as. Ny­kyi­sin ko­ti­hoi­don tu­kea voi saa­da al­le 3-vuo­ti­aan lap­sen hoi­ta­mi­seen. Kes­kus­te­lus­sa oli­vat myös ko­ti­hoi­don tuen kiin­ti­öi­mi­nen mo­lem­mil­le van­hem­mil­le ja tuen por­ras­ta­mi­nen.

Myös van­hem­pain­va­paan siir­to-oi­keu­den pois­ta­mi­nen tai ra­joit­ta­mi­nen oli pöy­däl­lä. Täl­lä het­kel­lä kum­mal­la­kin van­hem­mal­la on oi­keus käyt­tää 160 van­hem­pain­ra­ha­päi­vää. Toi­sel­le van­hem­mal­le voi luo­vut­taa omis­taan enin­tään 63 päi­vää.

Pal­kan­saa­jat ja työ­nan­ta­jat jät­ti­vät muis­ti­oon eri­ä­viä mie­li­pi­tei­tään. Pal­kan­saa­jien kes­kus­jär­jes­töt SAK ja STTK ar­vos­te­le­vat työ­ryh­män lop­pu­tu­los­ta. Nii­den mie­les­tä esi­te­tyt toi­met ovat pää­o­sin kos­meet­ti­sia ei­vät­kä kor­vaa hal­li­tuk­sen mui­den työ­e­lä­mä­muu­tos­ten ai­heut­ta­mia hait­to­ja ras­kaus- ja per­he­va­paa­syr­jin­nän ti­lan­tee­seen.

Työ­nan­ta­jia edus­ta­vat Elin­kei­no­e­lä­män kes­kus­liit­to (EK) ja Kun­ta- ja hy­vin­voin­ti­a­lu­e­työ­nan­ta­jat (KT) taas pi­tä­vät ras­kaa­na ole­vien tai per­he­va­paa­ta käyt­tä­vien työn­te­ki­jöi­den suo­jaa ja tur­vaa jo nyt kor­ke­a­na.

EK ja KT oli­si­vat kan­nat­ta­neet siir­to-oi­keu­den pois­ta­mis­ta ja ko­ti­hoi­don tuen ly­hen­tä­mis­tä. Jär­jes­tö­jen mu­kaan ne kan­nus­tai­si­vat van­hem­pia ja­ka­maan hoi­to­vas­tuu­ta ja edis­täi­si­vät nais­ten pa­luu­ta töi­hin. Myös kus­tan­nuk­set työ­nan­ta­jil­le voi­si­vat ja­kau­tua pa­rem­min nais- ja mies­val­tais­ten alo­jen kes­ken.