Heli Laak­ko­nen / STT

Syk­sys­tä al­ka­en kou­luis­sa on tu­los­sa voi­maan laa­ja muu­tos, joka kos­kee kaik­kia esi- ja pe­ru­so­pe­tuk­sen sekä lu­ki­on ja am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen op­pi­lai­ta ja opet­ta­jia. Kou­luis­sa uu­dis­te­taan op­pi­mi­sen tuki eli esi­mer­kik­si op­pi­mi­sen tai kou­lun­käyn­nin vai­keuk­sis­sa saa­ta­va tuki.

Uu­si tu­ki­jär­jes­tel­mä poik­ke­aa mer­kit­tä­väs­ti ny­kyi­ses­tä kol­mi­por­tai­sen tuen jär­jes­tel­mäs­tä.

Yk­si suu­rim­mis­ta muu­tok­sis­ta ver­rat­tu­na ai­kai­sem­paan on ope­tus­neu­vos Riia Palmq­vis­tin mu­kaan kes­kit­ty­mi­nen ryh­mä­koh­tai­seen tu­keen. Jos esi­mer­kik­si pe­ru­so­pe­tuk­sen op­pi­las tar­vit­see yh­des­sä tai use­am­mas­sa op­pi­ai­nees­sa eri­tyi­so­pet­ta­jan tai eri­tyis­luo­ka­no­pet­ta­jan an­ta­maa ope­tus­ta op­pi­las­koh­tai­se­na tu­ke­na, ope­tus­ryh­mäs­sä saa ol­la enin­tään vii­si täl­lais­ta tu­kea tar­vit­se­vaa op­pi­las­ta.

– Tär­kein­tä on edel­leen se, et­tä op­pi­las saa ol­la omas­sa tu­tus­sa ope­tus­ryh­mäs­sään, Ope­tus­hal­li­tuk­sen Palmq­vist sa­noo STT:lle.

Tois­sa vuon­na pe­rus­kou­luis­sa opis­ke­li rei­lut 560 000 op­pi­las­ta. Sa­ma­na vuon­na joka nel­jäs op­pi­las sai pe­rus­kou­lus­sa joko te­hos­tet­tua tai eri­tyis­tä tu­kea. Muu­tos kos­kee siis suur­ta jouk­koa op­pi­lai­ta.

Yh­te­nä haas­tee­na muu­tok­ses­sa on se, mi­ten toi­mi­taan, jos luo­kas­sa on esi­mer­kik­si vii­den si­jaan kuu­si op­pi­mi­sen tu­kea tar­vit­se­vaa op­pi­las­ta. Näyt­tää ole­van mah­dol­lis­ta, et­tä lap­si voi­tai­siin siir­tää toi­seen luok­kaan tai vii­den op­pi­laan vaa­ti­mus voi­si es­tää op­pi­laan pää­syn lä­hi­kou­luun, jos vii­den op­pi­laan ryh­mä oli­si jo täyn­nä.

– Op­pi­laan edun pi­täi­si ol­la ai­na etu­si­jal­la, Palmq­vist ko­ros­taa.

No­pe­as­ti teh­dys­sä isos­sa muu­tok­ses­sa voi hä­nen mu­kaan­sa ol­la aluk­si va­lu­vi­ko­ja.

– Toi­von, et­tä tämä saa ai­kaa jal­kau­tua en­nen kuin ru­ve­taan ajat­te­le­maan, et­tä tämä ei ole toi­mi­va jär­jes­tel­mä.

Esi- ja pe­ru­so­pe­tuk­sen sekä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen op­pi­mi­sen tuen muu­tos­ten on il­moi­tet­tu tu­le­van voi­maan elo­kuun alus­ta ja am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen muu­tos­ten en­si vuo­den elo­kuus­ta. Uu­dis­tus pe­rus­tuu pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Or­pon (kok.) hal­li­tuk­sen hal­li­tu­soh­jel­maan, jo­hon on kir­jat­tu, et­tä op­pi­mi­sen tu­kea sel­key­te­tään ja yh­te­näis­te­tään var­hais­kas­va­tuk­ses­ta toi­sel­le as­teel­le. Hal­li­tu­soh­jel­man mu­kaan var­hai­sen puut­tu­mi­sen ta­voit­tee­na on eh­käis­tä on­gel­mia, jot­ka käy­vät kal­liik­si sekä in­hi­mil­li­ses­ti et­tä ta­lou­del­li­ses­ti.

Lain­muu­tos­ten val­mis­te­lus­ta vas­taa ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö.

Muu­tos on mit­ta­va, ja muun mu­as­sa opet­ta­jat tar­vit­se­vat kou­lu­tus­ta muu­tok­sen to­teut­ta­mi­seen. Palmq­vis­tin mu­kaan uu­dis­tus vaa­tii kou­luil­ta yh­teis­tä nä­ke­mys­tä sii­tä, mi­ten op­pi­laan kou­lu­po­lun ete­ne­mi­nen näh­dään ja mil­lä re­surs­seil­la op­pi­laan tar­pei­siin vas­ta­taan.

– Sit­ten kun op­pi­laat ja huol­ta­jat tu­le­vat mu­kaan, se läh­tee su­ju­maan. Et­tei käy niin, et­tä kaik­ki on pelk­kiä ky­sy­mys­merk­ke­jä, kun he koh­taa­vat.

Op­pi­mi­sen tuen uu­dis­ta­mi­seen on va­rat­tu noin 80 mil­joo­naa eu­roa. Ku­kin kun­ta päät­tää saa­man­sa sum­man ja­ka­mi­ses­ta it­se.

Sitä, li­sää­kö uu­dis­tus eri­tyi­so­pet­ta­jien tar­vet­ta, ei Palmq­vist osaa sa­noa. Uu­dis­tuk­sen jäl­keen­kin eri­tyi­so­pet­ta­ja voi ol­la yh­teis- tai sa­ma­nai­kai­so­pet­ta­ja­na luo­kas­sa ku­ten ny­ky­ään­kin. Eri­tyi­so­pet­ta­jia tar­vi­taan sil­loin, kun ryh­mä­koh­tai­nen tuki ei rii­tä op­pi­laan op­pi­mi­sen tu­ke­mi­seen.

Suo­mes­sa on ol­lut pit­kään pula eri­tyi­so­pet­ta­jis­ta. Hal­li­tus lak­kaut­ti syk­syl­lä ai­kuis­kou­lu­tus­tu­en, jon­ka tur­vin luo­ka­no­pet­ta­jat usein ovat pä­te­vöi­ty­neet eri­tyi­so­pet­ta­jak­si.

Palmq­vist sa­noo, et­tä vaik­ka alue- ja kun­ta­vaa­lit lä­hes­ty­vät, ei­vät kun­ta­vaa­lieh­dok­kaat ole juu­ri pu­hu­neet tu­le­vas­ta muu­tok­ses­ta. Muu­tok­sen tul­les­sa voi­maan syk­syl­lä aloit­ta­vat myös uu­det val­tuus­tot, ja Palmq­vist eh­dot­taa, et­tä uu­det val­tuu­te­tut al­kai­si­vat heti pi­tä­mään kir­jaa sii­tä, et­tä muu­tok­sen saa­mat re­surs­sit var­mas­ti käy­te­tään niin kuin ne on tar­koi­tet­tu.

Hän sa­noo, et­tä sa­mal­la voi­si aloit­taa seu­raa­maan oman alu­een kou­lun ke­hit­ty­mis­tä ikään kuin puh­taal­ta pöy­däl­tä.

– Jos joku kun­ta­vaa­lieh­do­kas nyt vaik­ka sa­noi­si, et­tä minä pi­dän huol­ta, et­tä tä­hän op­pi­mi­sen tuen uu­dis­ta­mi­seen va­ra­tut va­rat käy­te­tään juu­ri sii­hen kou­lun laa­dun pa­ran­ta­mi­seen, voi­sin vaik­ka ää­nes­tää hän­tä.