Pau­lii­na Vil­pak­ka

Po­ris­sa kä­ve­ly­ka­dun var­rel­la si­jait­se­van kult­tuu­ri- ja ta­pah­tu­ma­ta­lo Pro­me­na­di­kes­kuk­sen 25. toi­min­ta­vuo­si on käyn­nis­ty­nyt. Ava­jai­sia vie­tet­tiin vuon­na 1999 mar­ras­kuus­sa. Po­rin apu­lais­kau­pun­gin­joh­ta­jan teh­tä­väs­tä vuon­na 2017 elä­köi­ty­nyt Kari Han­nus työs­ken­te­li ai­ka­naan hank­keen yti­mes­sä. Hän poh­tii, et­tä ra­ken­nuk­sen vai­ku­tus Po­rin kes­kus­ta­e­lä­mään oli suu­ri. Kult­tuu­ri­tar­jon­ta li­sä­si päi­vit­täis­tä asi­a­kas­vir­taa ja jär­jes­tys­häi­ri­öt kä­ve­ly­ka­dul­la vä­he­ni­vät.

Han­nus pi­tää tär­ke­ä­nä viih­ty­vyys ja ve­to­voi­ma­te­ki­jä­nä sitä, et­tä kau­pun­kiin saa­tiin ta­so­kas elo­ku­va­tar­jon­ta. Van­hat elo­ku­va­te­at­te­rit oli­vat tul­leet käyt­töi­kän­sä pää­hän, ja uu­si te­at­te­ri edus­ti val­mis­tu­es­saan sil­lois­ta huip­pu­tek­niik­kaa.

Myös Pori Sin­fo­niet­tal­le Pro­me­na­di­kes­kus on ol­lut ke­hit­ty­mi­sen paik­ka. Pro­me­na­di­sa­li oli tuol­loin Suo­men par­hai­ta klas­si­sen mu­sii­kin sa­le­ja. Se suun­ni­tel­tiin tie­to­ko­ne­a­vus­tei­ses­ti akus­ti­kon ja ark­ki­teh­din yh­teis­työ­nä. Nou­se­va ja las­ke­va or­kes­te­ri­mont­tu mah­dol­lis­ti myös oop­pe­roi­den esit­tä­mi­sen. Pro­me­na­di­sa­lin myö­tä kau­pun­kiin saa­tiin myös paik­ka mis­sä jär­jes­tää isom­pia ko­kouk­sia ja kon­fe­rens­se­ja.

Alun pe­rin Pro­me­na­di­kes­kuk­sen ra­ken­nusp­ro­jek­tin sy­sä­si liik­keel­le Fin­n­ki­non sil­loi­sen omis­ta­jan Rau­ta­kir­ja Oy:n halu ra­ken­taa kau­pun­kiin uu­si elo­ku­va­te­at­te­ri. Aja­tuk­se­na oli, et­tä sa­maan ra­ken­nuk­seen tu­li­si myös toi­mis­to- ja asuin­ti­lo­ja. Kau­pun­gil­la puo­les­taan oli tar­ve saa­da uu­si kon­sert­ti­sa­li. Niin­pä kau­pun­ki eh­dot­ti, et­tä pro­jek­tit voi­tai­siin yh­dis­tää, sil­lä elo­ku­va­te­at­te­ril­la ja kon­sert­ti­sa­lil­la oli­si yh­tei­siä toi­min­to­ja, ku­ten muun mu­as­sa au­la­ti­lat. Rau­ta­kir­ja Oy tart­tui mah­dol­li­suu­teen saa­da ra­ken­nusp­ro­jek­tiin­sa va­kaa yh­teis­työ­kump­pa­ni.

Promenadikeskuksen toisesta kerroksesta lähtevät salaperäiset portaat, jotka eivät varsinaisesti johda minnekään.

Promenadikeskuksen toisesta kerroksesta lähtevät salaperäiset portaat, jotka eivät varsinaisesti johda minnekään.

Pro­me­na­di­kes­kuk­sen pai­kal­la si­jait­si yk­si­tyi­so­mis­tuk­ses­sa ol­lut lä­hes tyh­jä tont­ti, jon­ka nur­kas­sa oli jo­ku­nen pie­ni ra­ken­nus. Ton­tin kes­kei­seen si­jain­tiin ihas­tut­tiin. Pro­me­na­di­kes­kuk­sen pää­u­ra­koit­si­ja­na toi­mi Ra­ken­nu­syh­tiö Vuo­ren­pää ja suun­nit­te­li­jak­si va­li­koi­tui Ark­ki­teh­ti­toi­mis­to Küttner Ky, pää­suun­nit­te­li­ja­naan Mark­ku Haas­lah­ti.

Urak­ka­sum­ma oli ko­ko­nai­suu­des­san 50 mil­joo­naa mark­kaa, jos­ta kau­pun­gin osuus oli 27,5 mil­joo­naa mark­kaa. Pori sai 90-lu­vul­la run­saas­ti EU:n ke­hit­tä­mis­ra­haa, jo­ten myös Pro­me­na­di­kes­kuk­sen ra­ken­ta­mi­seen kau­pun­gin osuu­teen myön­net­tiin mer­kit­tä­vä EU-ra­hoi­tus. Ky­seis­tä ra­hoi­tus­ta jah­dat­tiin pit­kään en­nen sen myön­tä­mis­tä, ja se oli rat­kai­se­vas­sa roo­lis­sa on­nis­tu­mi­sen suh­teen.

Ra­ken­nuk­sen ni­men al­ku­pe­räs­tä Han­nus ker­too seu­raa­vaa:

– Po­ris­sa 90-lu­vun al­ku­puo­lel­la ke­hi­tet­tiin Pro­me­na­di Pori suun­ni­tel­ma, jos­sa ha­lut­tiin kes­kit­tää eri­lai­sia toi­min­to­ja kä­ve­ly­ka­dun var­teen. Sik­si ra­ken­nuk­sen ni­mek­si tuli Pro­me­na­di­kes­kus.

Pro­me­na­di­kes­kuk­sen suun­nit­te­lu­työs­sä va­rat­tiin mah­dol­li­suus ra­ken­taa kä­ve­ly­ka­dun ylä­puo­lel­la kul­ke­vat käyn­ti­sil­lat Pro­me­na­di­kes­kuk­ses­ta So­kok­seen ja Tel­jän­to­ril­le. Aja­tuk­se­na oli myös laa­jen­taa Pro­me­na­di­kes­kuk­sen toi­min­taa Tel­jän­to­ril­le, esi­mer­kik­si ra­vin­to­la­toi­min­nan osal­ta.

– Sik­si Pro­me­na­di­kes­kuk­sen toi­ses­ta ker­rok­ses­ta läh­tee yh­det por­taat ei min­ne­kään, Han­nus pal­jas­taa.

Han­nus muis­taa, et­tä tuo­hon ai­kaan kes­kus­tel­tiin pal­jon kä­ve­ly­ka­dun kat­ta­mi­ses­ta. Po­ris­sa se jäi ko­kei­lu­as­teel­le, ja sii­tä ker­too Pro­me­na­di­kes­kuk­sen ja Tel­jän­to­rin vä­li­nen ka­tos tai lip­pa.

Po­rin Pro­me­na­di­kes­kuk­sen pe­rus­ki­ven muu­raus oli suu­ri ta­pah­tu­ma, jos­sa oli pai­kal­la pal­jon tär­kei­tä hen­ki­löi­tä mi­nis­te­rei­tä myö­den. Oli Pori Jazz-viik­ko, ja kau­pun­gis­sa juh­lan tun­tua. Apu­lais­kau­pun­gin­joh­ta­ja Han­nus sa­noi Jyr­ki ”Mr Jazz” Kan­kaal­le, et­tä oli­si mu­ka­va saa­da pe­rus­ki­ven muu­rauk­seen mu­siik­ki­a­lan edus­ta­jia pai­kal­le.

– Jyr­ki sa­noi, et­tä sel­vä, hän jär­jes­tää jon­kun muu­si­kon pai­kal­le. Kun siel­tä sit­ten as­te­li la­val­le blu­es­täh­ti BB King, kaik­ki oli­vat, et­tä ”wau”! Hä­nen pe­räs­sään tuli pie­ni, lip­pa­lak­ki­päi­nen mies, jota moni ei var­maan heti tun­nis­ta­nut.

Ky­sei­nen hen­ki­lö ei ol­lut sen vä­hem­pää kuin it­se Phil Col­lins, joka esiin­tyi Pori Jaz­zeil­la sinä vii­kon­lop­pu­na. Kol­mas pai­kal­le saa­pu­nut muu­sik­ko oli trum­pe­tis­ti Ted Cur­son. Mie­het lau­sui­vat mik­ro­fo­niin muu­ta­man sa­nan ja osal­lis­tui­vat Pro­me­na­di­kes­kuk­sen pe­rus­ki­ven muu­rauk­seen. Vuo­si oli 1998.