Keikkailu maistuu edelleen: Tammikuussa 60 vuotta täyttävä Tero Vaara tykkää muusikon työstä ja esittää vanhat hitit ilolla
Juhana Unkuri
Laviassa syntyneen ja Porissa varttuneen Tero Vaaran mielestä keikkailu on varttuneemmalla iällä entistä mukavampaa.
– Paras rakkauslaulu on sellainen, josta asia käy ilmi, mutta sanaa ”rakkaus” ei mainita kertaakaan. Kuulijoille pitää jättää löytämisen iloa, Tero Vaara pohtii.
Viides tammikuuta 60 vuotta täyttävä Vaara tunnetaan erityisesti Mamba-yhtyeen päähahmona, minkä lisäksi hän on tehnyt pitkään ansiokasta soolouraa. Vuosikymmenten mittaan Vaaran kynästä ovat lähteneet muun muassa hitit Vielä on kesää jäljellä, Valokuvia, Mitä yhdestä särkyneestä sydämestä, Lauantai-ilta ja Saa koskettaa.
Vaara syntyi ja vietti ensivuotensa Laviassa. Poriin perhe muutti Teron ollessa 6-vuotias. Musiikinteosta hän alkoi kiinnostua yläasteiässä.
– Silloin alkoi tehdä mieli tapailla kitaralla erilaisia sointukombinaatioita ja rakennella biisintapaisia.
Mamba sai alkunsa Porissa 1984. Ennen ensimmäistä levytystä bändin nimenä oli Terveisiä päiväntasaajalta, mutta nimi vaihtui Mambaksi levy-yhtiö Fazerilla legendaarisen musiikkivaikuttaja Jaakko Salon ehdotuksesta.
Ensimmäinen single, 1984 ilmestynyt Mitä yhdestä särkyneestä sydämestä oli hitti, ja pian albumit myivät kultaa.
– En ollut sen kummemmin suunnitellut ryhtyväni artistiksi. Työ vain vei mennessään, kun Mamban ensimmäiset julkaisut toivat keikkoja ja suosiota, Vaara kertoo.
Nuorena Tero Vaaran musiikillisia esikuvia olivat muun muassa The Beatles, KISS ja Wigwam. Kotimaisista tekijöistä häntä puhuttelivat erityisesti Dave Lindholm, Junnu Vainio ja Toivo Kärki.
– Sittemmin olen arvostanut kotimaisista tekijöistä suuresti myös Repe Helismaata, ja ulkomaanosaajista Lennon & McCartney -kaksikkoa, Elton Johnia, Stevie Wonderia sekä Paul Simonia.
Vaara kertoo, että hänen laulunteossaan melodianpätkät ja fraasit alkavat yleensä viedä ideaa eteenpäin. Parhaimmillaan prosessissa inspiraatio kohtaa ammatillisen osaamisen.
– Ja tietynlaista kömpelyyden estetiikkaa unohtamatta. Liian vaikeita ei saa yrittää, mutta ihan siitä kliseisemmästäkään portista ei pitäisi kulkea. Myös kaikesta omakohtaisesta ja sieluun sattuneesta on katkeransuloista etua näissä hommissa.
Vaaran mukaan biisinteossa on paljon samaa kuin nuorempana, mutta muutostakin on tapahtunut.
– Biisinteko on edelleen kiehtovaa ja kiinnostavaa, mutta huomaan hidastuneeni. Enää ei albumin biisejä synny kahtatoista kappaletta vuoden sisään.
Keikkailu maistuu Tero Vaaralle edelleen. Kuva: Jorma Vahvaselkä
Vaara keikkailee yhä taajaan ja laajalla säteellä, niin yksityistilaisuuksissa kuin julkisemmin. Soolokeikkojen lisäksi Mambakin on välillä kehissä. Tänä syksynä se veti myös 40-vuotisjuhlakiertueen konserttisaleissa.
Vaaran mielestä keikkaillessa perustyö ei ole juurikaan muuttunut. Keikkapaikalle saavutaan sovitusti ja esiintyminen toteutetaan sovituissa raameissa.
– On keikkailu melkeinpä kivempaa tätä nykyä. Tietyt lainalaisuudet ovat hallussa, biisejä on viljalti ja yleisö entistäkin asiallisempaa. Tykkään tästä työstä, vaikka reissaaminen käykin aika ajoin voimille. Rankinta on edelleen krooninen odottaminen ja yötyö.
Vaara esittää vanhoja hittejäänkin yhä ilolla.
– Jengi haluaa kuulla ne ”valitut klassikot”. Teosten vaikutus yleisöön on dramaattinen, ja tämä motivoi pitämään biisit setissä. Koen ylipäätään olevani palveluammatissa.
Nykyään puolisonsa Sirun kanssa Mäntyharjulla asuvalla Vaaralla ei ole juuri yhteyksiä Laviaan, mutta Porissa hän käy varsin usein hoitamassa äitinsä asioita.
– Pori on vanha, hyvä kotikaupunki.
Tuoreen kuusikymppisen elämään kuuluu ”oikein hyvää”.
– Paljon on hienoja tapahtumia nähtynä, koettuna ja muistiin painettuna. Olen terveenä ja elämä niin kotona kuin tien päällä maistuu.