Eeva Kallilta kirjallinen kysymys Satakunnan henkilöjunaliikenteestä
Kansanedustaja Eeva Kalli on jättänyt hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Satakunnan henkilöjunaliikenteen pysähdyksestä. Porin ja Tampereen välillä on viimeksi liikennöity 11.2. ja VR:n arvion mukaan junaliikenne palaisi vasta 11. maaliskuuta. Syyksi kerrotaan VR:n yllättäneet helmikuiset kaluste- ja huoltotyöt. Korvaavat linja-autovuorot järjestetään, mutta ne eivät palvele etenkään väliasemilta matkustavien pääsyä vaihtoyhteyksiin pidentyneen matka-ajan vuoksi. Muutoksesta tiedottaminen on myös ollut puutteellista.
Kalli toteaa, että arviolta kuukauden mittainen henkilöjunaliikenteen täydellinen keskeyttäminen Satakuntaan ei ole oikeudenmukaista, vaan päinvastoin, tilanne on täysin kohtuuton. Kyseessä on maakuntamme ainoa henkilöjunayhteys.
– Junaliikenteen keskeyttämiselle ei ole kestäviä perusteita, ja kummeksun, että tällainen päätös tehdään silmiä räpäyttämättä.
– Onko hallituksen mielestä oikeudenmukaista, että yksi ainoa maakunta joutuu tällä tavoin kohdelluksi? Etenki,n kun perimmäinen syy huoltotöiden ruuhkautumiseen ei edes suoraan liity Satakuntaan? Tilanteesta kärsivät nyt joka tapauksessa juuri Satakuntaan tai Satakunnasta matkustavat, niin työmatkustajat, opiskelijat kuin muutoin junalla asioivat ihmiset. Myös liikuntarajoitteisille junien peruuntuminen aiheuttaa kohtuutonta vaivaa.
– Kun maamme hiihtolomat vielä osuvat samalle ajankohdalle junaliikenteen pysähtymisen kanssa, on menetys merkittävä myös matkailulle. Liikenneministerin lisäksi odotan myös VR:n omistajaohjauksesta vastaavan ministerin reagoivan tilanteeseen, Kalli vaatii.
Osana kirjallista kysymystä Kalli penää myös hallituksen linjaa nykyisten väylien ja raiteiden korjausvelan taittamiseen. Hänen mielestään on pöyristyttävää, että tässä tilanteessa hallitus edelleen edistää Turun tunnin juna -hanketta laput silmillä. Pääministeri Orpon kotiseudulle kaavaillun ”siltarummun” hintalappu on kokonaisuudessaan 3,7 miljardia euroa. Myymällä valtion omaisuutta hallitus aikoo pääomittaa junaa 460 miljoonalla eurolla tällä hallituskaudella.
– Turun tunnin junan sijaan hallituksen kannattaisi herätä nykyisten yhteyksien perusparantamisen tärkeyteen. Korjausvelkaa nykyisillä raiteilla ja väylillä piisaa koko Suomessa. Onkin mahdoton ymmärtää, miksi hallitus silti jääräpäisesti edistää tätä ministeriöiden omienkin selvitysten kustannustehottomaksi osoittamaa uutta miljardiluokan raideinvestointia. Jos valtio ei kykene kunnossapitämään ja kehittämään edes nykyisiä raiteita, miten se ajattelee pystyvänsä huolehtimaan vielä uusien raiteiden rakentamisesta ja tulevaisuuden perusväylänpidosta?, ihmettelee Kalli.
– Kehotankin hallitusta luopumaan uusista miljardihankkeista ja panostamaan nykyisten väylien parempaan kuntoon ja yhteyksien lisäämiseen. Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen Rauma-Kokemäki -välillä ja säännöllisten vuorojen lisääminen Pori-Tampere -radalle olisi monin verroin perustellumpaa ja kustannustehokkaampaa, niin asiakkaiden kuin kaikkien veronmaksajien näkökulmasta, Kalli painottaa.