Maa­rit Kaut­to

Eo­luk­sen ja Simp­ly Blue Grou­pin muo­dos­ta­ma Se­a­Sap­p­hi­re suun­nit­te­lee kel­lu­vil­le pe­rus­tuk­sil­le ra­ken­net­ta­vaa tuu­li­voi­ma­puis­toa Sa­ta­kun­nan edus­tal­le Sel­kä­me­rel­le, noin 90 ki­lo­met­riä ran­ni­kos­ta. Wel­la­mok­si ni­me­tyn me­ri­tuu­li­voi­ma­hank­keen ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­ti on par­hail­laan käyn­nis­sä. Po­rin saa­ris­ton mök­ki­läi­set ovat he­rän­neet suu­reen huo­leen sii­tä, mi­ten me­ri­tuu­li­puis­toon liit­ty­vä, Kol­pan­lah­del­le suun­ni­tel­tu säh­kön­siir­to­lin­ja vai­kut­taa herk­kään luon­to­ym­pä­ris­töön, mai­se­maan ja va­paa-aja­na­sun­to­jen ar­voon. Mök­ki­läi­set vas­tus­ta­vat il­mas­sa saa­ris­ton läpi kul­ke­vaa voi­ma­lin­jaa ja esit­tä­vät vaih­to­eh­dok­si maan al­le kai­vet­ta­vaa kaa­pe­lia.

– Me em­me vas­tus­ta tuu­li­voi­maa, vaan 400 ki­lo­vol­tin suur­jän­ni­te­lin­jaa, joka on suun­ni­tel­mis­sa si­joi­tet­tu ny­kyi­sen, Tah­ko­luo­don ja Skuut­vii­kin vä­lil­le hii­li­voi­ma­loi­den tar­pei­siin ai­koi­naan ra­ken­ne­tun lin­jan rei­til­le. Lin­ja on 1970-lu­vul­ta ja 50 vuot­ta van­hat pyl­väät ovat jo tien­sä pääs­sä. Toi­nen hii­li­voi­ma­lois­ta on jo pu­ret­tu ja toi­nen­kin on vain va­ra­käy­tös­sä.

– Suun­ni­tel­ma on sitä pait­si vas­toin EU:n en­nal­lis­ta­mi­sa­se­tus­ta, jon­ka mu­kaan 20 pro­sent­tia EU:n maa- ja me­ri­a­lu­eis­ta en­nal­lis­te­taan vuo­teen 2030 men­nes­sä. Me esi­täm­me­kin, et­tä van­ha 1970-lu­vun lin­ja pu­re­taan ja il­ma­joh­to­jen ra­ken­ta­mi­ses­ta luo­vu­taan, mök­ki­läi­set Jus­si Kont­ti­nen sekä Mar­jo ja Pet­ri Sep­pä­nen to­te­a­vat.

Jus­si Kont­ti­sel­la on va­paa-aja­na­sun­to Ou­nas­ke­rin saa­res­sa ja Sep­pä­sil­lä Rank­kuus­sa. Kont­ti­nen on viet­tä­nyt ke­sät per­heen va­paa-aja­na­sun­nol­la pik­ku­po­jas­ta läh­tien, jo­ten hän tun­tee Kol­pan­se­län saa­ris­ton kuin omat tas­kun­sa.

Sep­pä­sil­lä on ol­lut Rank­kuun mök­ki 12 vuot­ta.

– Han­kim­me mö­kin, jot­ta voim­me va­paa-ajal­la naut­tia upe­as­ta luon­nos­ta ja rau­has­ta. Nyt se kaik­ki on uhat­tu­na, Mar­jo Sep­pä­nen huo­kaa.

Marjo ja Petri Seppänen ovat huolissaan siitä, miten suurjännitelinja vaikuttaisi herkkään saaristoluontoon ja vapaa-ajanasuntojen arvoon.

Marjo ja Petri Seppänen ovat huolissaan siitä, miten suurjännitelinja vaikuttaisi herkkään saaristoluontoon ja vapaa-ajanasuntojen arvoon.

Maarit Kautto

Kont­ti­nen ja Sep­pä­set kri­ti­soi­vat eri­tyi­ses­ti sitä, et­tä kar­tat ja ma­te­ri­aa­lit säh­kön­siir­to­lin­jan suun­ni­tel­lus­ta rei­tis­tä ovat hy­vin puut­teel­li­sia ja epä­tark­ko­ja. Tie­to­jen mu­kaan yk­si il­ma­voi­ma­lin­ja man­te­reel­la vaa­tii jopa 126 met­riä le­ve­än puut­to­man ja asu­mat­to­man ku­jan ym­pä­ril­leen.

– Ku­kaan, edes hank­keen suun­nit­te­li­jat, ei­vät tun­nu tie­tä­vän, kuin­ka mon­ta mök­kiä voi­ma­lin­jan al­le on jää­mäs­sä, ke­nen mök­ki lu­nas­tet­tai­siin ja kuka on saa­mas­sa mai­se­man pi­laa­van voi­ma­lin­jan etu­pi­hal­leen. Pu­hu­mat­ta­kaan sii­tä, mi­ten käy mök­kien myyn­ti­ar­von, kun voi­ma­lin­jan ra­ken­ta­mi­sen uh­ka lei­juu vuo­sia nii­den yl­lä.

Kaik­ki kol­me ko­ros­ta­vat Kol­pan­lah­den ja koko Po­rin saa­ris­ton ai­nut­laa­tuis­ta luon­toa. Alue ra­joit­tuu ete­läs­sä Na­tu­ra-luon­non­suo­je­lu­a­lu­ee­seen ja län­nes­sä Sel­kä­me­ren kan­sal­lis­puis­toon. Se on kan­sal­li­ses­ti mer­kit­tä­vä muut­to- ja me­ri­lin­tu­a­lue.

– Unoh­taa ei voi myös­kään kult­tuu­ri­his­to­ri­al­lis­ta ar­voa. Saa­rien kiin­teis­töt edus­ta­vat mo­ni­ker­rok­sis­ta hu­vi­la- ja mök­ki­kult­tuu­ria ai­van 1900-lu­vun alus­ta al­ka­en. Alu­eel­la on myös mui­nais­jään­nök­siä, Jus­si Kont­ti­nen pai­not­taa.

–  Suun­ni­tel­mis­sa myös to­de­taan, et­tä muut­kin tuu­li­voi­ma­hank­keet, ku­ten Na­vak­ka ja Peit­too, voi­si­vat mah­dol­li­ses­ti käyt­tää tätä sa­maa lin­jaa. Olem­me erit­täin huo­lis­sam­me sii­tä, et­tä jä­te­tään op­tio jopa use­am­man voi­ma­lin­jan ra­ken­ta­mi­sel­le tu­le­vai­suu­des­sa, Mar­jo Sep­pä­nen miet­tii.

Pet­ri Sep­pä­sen mu­kaan Wel­la­mo-hank­keen ylei­sö­ti­lai­suu­des­sa suun­nit­te­li­jat väit­ti­vät, et­tä maa­kaa­pe­loin­tia ei Suo­mes­sa juu­ri­kaan käy­te­tä.

– Tämä ei pidä paik­kaan­sa, sil­lä par­hail­laan­kin Fing­rid kai­vaa voi­ma­lin­ja­kaa­pe­lia maa­han Kirk­ko­num­mel­la. Väi­te­tään, et­tä maa­kaa­pe­loin­ti on kal­liim­paa, mut­ta on­ko se? Mi­tään ver­tai­lu­las­kel­mia ei ole teh­ty. Mei­dän mie­les­täm­me so­pi­va reit­ti maa­kaa­pe­lil­le oli­si pit­kin Po­rin saa­ris­to­tien reu­naa tai sit­ten tuu­li­voi­ma­lois­ta tu­le­va me­ri­kaa­pe­li voi­si jat­kua Ko­ke­mä­en­jo­en poh­jas­sa Ul­vi­laan as­ti.

Kont­ti­nen ja Sep­pä­set ih­met­te­le­vät, et­tä Po­rin kau­pun­gin YVA-lau­sun­nos­sa ote­taan voi­ma­lin­jan si­joi­tuk­seen hy­vin ym­pä­ri­pyö­reä kan­ta.

– Esi­mer­kik­si Eu­ra­jo­en kun­ta on sel­ke­äs­ti il­moit­ta­nut, et­tä il­ma­voi­ma­lin­ja ei ole siel­lä edes vaih­to­eh­to.

Yli­tar­kas­ta­ja Mar­ja Nuot­ta­jär­vi Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­ses­ta ker­too, et­tä Wel­la­mo-hank­kees­ta on jä­tet­ty lä­hes 90 mie­li­pi­det­tä, jois­ta mo­nis­sa on usei­ta al­le­kir­joit­ta­jia.

– Yh­des­sä mie­li­pi­tees­sä on pe­rä­ti 423 al­le­kir­joit­ta­jaa. 95 pro­sent­tia mie­li­pi­teis­tä kos­kee maa-alu­een voi­ma­lin­ja­suun­ni­tel­mia, mut­ta muu­ta­ma myös me­ri­kaa­pe­lien si­joit­te­lua ma­ta­lil­le ve­si­a­lu­eil­le, Nuot­ta­jär­vi sum­maa.