Frida Aho­nen / STT

Kun os­tam­me pää­sy­li­pun mu­se­oon, odo­tam­me ta­val­li­ses­ti pää­se­väm­me tu­tus­tu­maan van­hoi­hin esi­nei­siin, tai­de­te­ok­siin tai ra­ken­nuk­siin. Konk­reet­tis­ten näyt­te­ly­kap­pa­lei­den ohes­ta ole­tam­me löy­tä­väm­me taus­toit­ta­via teks­te­jä tai vi­de­oi­ta.

Tu­le­vai­suu­den mu­seo saat­taa tar­jo­ta kä­vi­jäl­leen jo­tain ai­van muu­ta. Esi­mer­kik­si mu­se­on, jota ei fyy­si­ses­ti edes ole ole­mas­sa ja jos­sa voi­si vie­rail­la ko­ti­soh­val­ta. Tai vaik­ka­pa kes­kus­te­lua te­ko­ä­lyn luo­man op­paan kans­sa.

Mu­se­o­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­jan Pet­ra Ha­vun ää­nes­tä kuul­taa in­nos­tus, kun hän al­kaa ker­toa mu­se­oi­den tu­le­vai­suu­den­nä­ky­mis­tä Mu­se­o­lii­ton ti­lois­sa Hel­sin­gin Poh­joi­sesp­la­na­dil­la.

Ha­vun mu­kaan mu­se­oi­den on so­peu­dut­ta­va yh­teis­kun­tam­me muu­tok­siin ja tar­pei­siin.

– Me olem­me lais­kem­pia ja lais­kem­pia lu­ke­maan, asi­oi­den pi­tää ol­la ku­val­li­sia ja mie­lui­ten in­te­rak­tii­vi­sia, Havu tii­vis­tää ny­kyih­mis­ten tai­pu­muk­sia.

Havu on avain­pai­kal­la poh­ti­mas­sa mu­se­oi­den tu­le­vai­suut­ta, sil­lä hän aloit­ti elo­kuun alus­sa yli 30 000:ta eu­roop­pa­lais­ta mu­se­o­ta edus­ta­van Eu­roo­pan mu­se­o­jär­jes­tö­jen ver­kos­ton (Nemo) pu­heen­joh­ta­ja­na. Nemo on vuon­na 1992 pe­rus­tet­tu kan­sal­lis­ten mu­se­o­jär­jes­tö­jen riip­pu­ma­ton ver­kos­to, joka edus­taa Eu­roo­pan neu­vos­ton jä­sen­val­ti­oi­den mu­se­oyh­tei­söä. Ver­kos­ton teh­tä­vä on ajaa alan etua, toi­mia am­mat­ti­mai­sen mu­se­o­työn yh­teen­tuo­ja­na ja jär­jes­tää esi­mer­kik­si kou­lu­tuk­sia.

Te­ko­ä­ly ke­hit­tyy hä­kel­lyt­tä­vää tah­tia, ja sen uu­sis­sa käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sis­sa on pai­koin mel­kein mah­do­ton­ta py­syä kär­ryil­lä. Ha­vun mu­kaan Suo­mi on kui­ten­kin Eu­roo­pas­sa mui­den Poh­jois­mai­den ja Vi­ron ohel­la edel­lä­kä­vi­jä te­ko­ä­ly­tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­ses­sä mu­se­ois­sa.

Suo­mes­sa on jo käyn­nis­sä pro­jek­te­ja, jois­sa sel­vi­te­tään niin kut­sut­tu­jen vir­tu­aa­li­mu­se­oi­den tar­jo­a­mia mah­dol­li­suuk­sia. Esi­mer­kik­si Jär­ven­pään, Ke­ra­van ja Tuu­su­lan mu­se­ot ko­kei­le­vat te­ko­ä­lyn eri­lai­sia so­vel­lus­mah­dol­li­suuk­sia XR-mu­se­o­hank­kees­sa.

– Se (te­ko­ä­ly) on iso osa vir­tu­aa­li­mu­se­o­hank­keem­me stra­te­gi­aa, XR-mu­se­on han­ke­joh­ta­ja Jan­ne Tam­mi­nen ker­too STT:lle.

Hank­keen ta­voit­tee­na on ra­ken­taa kol­men kun­nan mu­se­oai­neis­tois­ta täy­sin di­gi­taa­li­nen mu­se­o­ko­ko­nai­suus, jo­hon myös muut mu­se­ot voi­si­vat mah­dol­li­ses­ti tu­le­vai­suu­des­sa tul­la mu­kaan.

Ide­a­na on esi­mer­kik­si luo­da vir­tu­aa­li­sia hah­mo­ja van­ho­jen va­lo­ku­vien pe­rus­teel­la. Hah­mot toi­mi­si­vat mu­se­o­vie­rai­lul­la ikään kuin vir­tu­aa­li­si­na op­pai­na, ja nii­den kans­sa voi­si myös kes­kus­tel­la.

Te­ko­ä­lyn avul­la hah­mot voi­si oh­jel­moi­da si­ten, et­tä ne osai­si­vat pu­hua eri kie­lil­lä.

– Osa sen (te­ko­ä­lyn) käy­tös­tä meil­lä tu­lee ole­maan var­maan sel­lais­ta, et­tä se hel­pot­taa vain mei­dän työ­täm­me, esi­mer­kik­si puh­taak­si­kir­joit­ta­mis­ta, Tam­mi­nen li­sää.

Te­ko­ä­lyl­lä mu­se­ois­ta voi­daan teh­dä Ha­vun mu­kaan myös ai­em­paa saa­vu­tet­ta­vam­pia. Esi­mer­kik­si ny­kyis­tä use­am­mal­la op­pi­laal­la oli­si mah­dol­li­suus käy­dä mu­se­os­sa, jos sitä var­ten ei tar­vit­si­si läh­teä kou­lus­ta mi­hin­kään.

Toi­saal­ta te­ko­ä­lyn ja mui­den tek­no­lo­gi­oi­den hyö­dyn­tä­mi­nen saat­taa teh­dä mu­se­ois­ta hel­pom­min lä­hes­tyt­tä­viä nuo­ril­le.

– Pe­lien suu­ri suo­sio ker­too sii­tä, mi­ten suu­ret val­miu­det ih­mi­sil­lä on ol­la läs­nä vir­tu­aa­li­ses­sa maa­il­mas­sa.

Te­ko­ä­lys­tä voi tu­le­vai­suu­des­sa ol­la apua myös mu­se­oi­den ko­ko­el­mien di­gi­toi­mi­ses­sa ja di­gi­taa­li­ses­sa hyö­dyn­tä­mi­ses­sä. Mu­se­oi­den yk­si tär­keim­mis­tä teh­tä­vis­tä on ke­rä­tä ja säi­lyt­tää eri­lai­sia kult­tuu­ri­pe­rin­töä esit­te­le­viä ko­ko­el­mia.

– Esi­mer­kik­si Luon­non­tie­teel­li­ses­sä kes­kus­mu­se­os­sa on noin kym­me­nen mil­joo­naa näy­tet­tä vie­lä di­gi­toi­mat­ta.

Täl­löin ai­neis­tos­ta voi­tai­siin Ha­vun mu­kaan teh­dä te­ko­ä­lyn avul­la kat­ta­vam­pia ana­lyy­se­jä ja ken­ties uu­den­lai­sia ha­vain­to­ja.

– Vo­lyy­mi on mie­le­tön. Ai­neis­toa hyö­dyn­ne­tään vaik­ka il­mas­ton­muu­tok­sen seu­raa­mi­ses­sa.

Jos mu­se­ot ei­vät it­se ota ak­tii­vis­ta roo­lia te­ko­ä­lyn so­vel­ta­mi­ses­sa, voi mu­se­oi­den roo­li luo­tet­ta­van tie­don läh­tee­nä vaa­ran­tua, Havu poh­tii.

– Tie­don­vä­li­tys on ai­ka po­lee­mis­ta, ja on pal­jon va­leu­u­ti­sia ja muu­ta. Mu­se­oi­ta pi­de­tään kui­ten­kin mo­nes­sa maas­sa tosi luo­tet­ta­vi­na.

Mu­se­oi­hin on pe­rin­tei­ses­ti luo­tet­tu van­kas­ti. Esi­mer­kik­si Ruot­sis­sa Ruot­sin mu­se­o­lii­ton vuo­den 2023 ra­por­tis­sa to­det­tiin, et­tä ih­mis­ten luot­ta­mus mu­se­oi­hin oli vuon­na 2022 yh­tä kor­kea kuin luot­ta­mus po­lii­siin.

– Te­ko­ä­ly te­kee vir­hei­tä, ja ny­ky­ään tar­vi­taan ih­mi­nen tai tar­kis­tus­me­ka­nis­mi. Pi­tää miet­tiä, mi­ten tätä tak­la­taan. Ky­sy­mys on, mi­ten mu­se­ot voi­vat läh­teä käyt­tä­mään te­ko­ä­lyä si­ten, et­tä luot­ta­mus säi­lyy.

Myös XR-mu­se­on han­ke­joh­ta­ja­na työs­ken­te­le­vä Tam­mi­nen ker­too, et­tä XR-mu­se­o­hank­kees­sa poh­di­taan huo­lel­li­ses­ti, mi­hin te­ko­ä­lyä us­kal­le­taan käyt­tää.

– Juu­ri eet­ti­syys­ky­sy­mys­ten ta­kia käy­täm­me täy­sin kek­sit­ty­jä hah­mo­ja. Eli kun me em­me voi esi­mer­kik­si Si­be­liuk­sen suul­la sa­noa yh­tään mi­tään.

Havu on huo­lis­saan sii­tä, et­tä mu­se­ot jou­tui­si­vat toi­mi­maan kau­pal­li­sen te­ki­jöi­den eh­doil­la.

– Mu­se­ot voi­si­vat ot­taa ak­tii­vi­sen roo­lin. Tämä kes­kus­te­lu on nyt vas­ta al­ka­mas­sa.

Eu­roo­pan mu­se­o­jär­jes­tö­jen ver­kos­to pyr­kii vai­kut­ta­maan eu­roop­pa­lai­sel­la ta­sol­la en­nen kaik­kea sii­hen, et­tä EU-ta­son po­liit­ti­set päät­tä­jät ym­mär­tä­vät, mi­ten EU voi toi­mia mu­se­oi­den ja kult­tuu­ri­pe­rin­nön hy­väk­si.

– EU voi luo­da sään­te­lyä tai toi­saal­ta an­taa ra­hoi­tus­ta.

Suo­men hal­li­tuk­sen kaa­vai­le­mat kult­tuu­ri­a­lan leik­kauk­set Havu nä­kee jar­ru­na mu­se­oi­den ke­hit­tä­mis­työl­le.

– Mu­se­ot tar­vit­se­vat ra­haa osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen ja siir­ty­mään. Toi­saal­ta tek­ni­siin so­vel­luk­siin täy­tyy in­ves­toi­da.

Te­ko­ä­lyn käyt­tö voi­si tuo­da myös pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä sääs­tö­jä, jos ih­mis­työ­voi­man käyt­tö tai va­ras­to­ti­lan tar­ve vä­hen­tyy. Havu huo­maut­taa, et­tä lei­jo­na­no­sa mu­se­oi­den kus­tan­nuk­sis­ta tu­lee juu­ri ti­la­kus­tan­nuk­sis­ta.

– Siir­ty­mä on pal­jon pa­rem­pi ja te­hok­kaam­pi, jos se ky­e­tään hal­li­tus­ti te­ke­mään kuin jos se ta­pah­tui­si dist­rup­tii­vi­ses­ti – et­tä toi­set (mu­se­ot) ka­to­a­vat ja toi­set sel­viy­ty­vät.