Kaupallinen yhteistyö: PDR-oikaisutekniikalla pelti suoristuu, eikä maalausta tarvita
Satalommo suoristaa kolhut PDR-oikaisutekniikalla. Tekniikan paras puoli on se, ettei lommokohtaa tarvitse maalata uudelleen, jolloin valmista tulee nopeammin.
Yleisimpiä vaaranpaikkoja, joissa auto helposti vaurioituu, ovat parkkipaikat. Vahinko sattuu esimerkiksi niin, että tuuli tarttuu auki olevaan auton oveen ja kolauttaa sen vasten naapuriauton kylkeä.
SataLommon yrittäjä, ukrainalaistaustainen Vitalii Goncharenko on PDR-oikaisutekniikan spesialisti. PDR tekniikka tarkoittaa lommon oikaisua ilman maalausta. PDR-tekniikaa voidaan käyttää, kun maalipinta on säilynyt ehjänä, ja vaurioalue on enintään noin jääkiekon kokoinen.
Menetelmä on yleinen keski-Euroopassa, jossa voimakkaat raekuurot ja muut sääilmiöt aiheuttavat kolhuja autoihin. Suomessa PDR tekniikka on vielä tuntemattomampi.
– Joku kysyi, että onko teillä sellainen magneetti tai imukuppi, jolla auton peltiä suoristetaan. Sanoin, että ei, ei se toimi sillä tavalla, Goncharenko nauraa.
Sen sijaan PDR spesialistin työkaluihin kuuluu pitkä rivi erilaisia koukkuja, joilla peltiä työstetään suoraksi. Työ vaatii kokemusta ja kädentaitoa. Ulkomailta oppinsa hankkinut Goncharenko on Porin ainoa PDR-oikaisutekniikkaan keskittynyt lommon korjaaja.
PDR-tekniikan paras puoli on se, ettei lommokohtaa tarvitse maalata uudelleen. Pienenkin vaurioalueen korjaaminen ja maalaaminen perinteisin menetelmin voi tarkoittaa sitä, että auto viettää useamman päivän korjaamolla.
Goncharenko oikaisee lommon useimmiten muutamissa tunneissa. Asiakas voi odotella työn valmistumista SataLommon toimitiloissa. Goncharenkon käsittelyssä pelti suoristuu entisekseen.
Goncharenkon yrityksen SataLommon uudet toimitilat sijaitsevat autoliikekeskittymässä Puinnintiellä Porissa. Tilavaan halliin mahtuu kerrallaan kaksi autoa. Omissa tiloissa ja omilla työkaluilla työskentely sujuu parhaiten. Parkkipaikkakolhujen lisäksi Goncharenko korjaa paljon muun muassa vaihtoautoja.
Goncharenko on Porin ainoa PDR-oikaisutekniikkaan keskittynyt lommon korjaaja. Työ vaatii pitkää kokemusta ja kädentaitoja.
Spesialistilla on oikeat työkalut. Koukkuja löytyy hyllystä noin 150 erilaista.
LähiTapiola Länsi-Suomen laaja- ja loistokaskoasiakkaille lommonoikaisu ilman omavastuuosuutta
Valitettavan usein parkkipaikkakolhaisuissa käy niin, että kolhun aiheuttaja ottaa hatkat. Silloin korjauskustannukset menevät kolhitun auton omistajan vakuutuksesta.
LähiTapiola Länsi-Suomi ainoana yhtiönä tarjoaa laaja- ja loistokaskoasiakkailleen PDR-tekniikalla toteutetun lommonoikaisun täysin ilman omavastuuosuutta. Täyskaskoasiakkaat saavat yhden lommon oikaisun per vuosi.
LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Jussi Westergård kertoo, että toimialueen merkkikorjaamot, InCar, Awux ja Autoklinikka ovat ottaneet palvelun omakseen. Asiakkaat voivat siis halutessaan saada palvelun myös tutun merkkiliikkeen kautta.
– LähiTapiolassa tarjoamme merkkiliikkeille nyt yhtenä vaihtoehtona mahdollisuuden käyttää SataLommon palvelua alihankintana, Westergård sanoo.
PDR menetelmä on myös ympäristöystävällinen verrattuna esimerkiksi kokonaisen oven vaihtamiseen ja maalaamiseen. Kun käytetään nykyaikaista, vastuullista korjaustapaa, luonto kiittää ja asiakas hyötyy.
Lommot saadaan oikaistua PDR-tekniikalla niin, että pinta on käsittelyn jälkeen kuin uusi. Kuvassa Satalommon työnjälkeä.