Työkavereiden kanssa hyvään kuntoon
Elämäntapamuutos innostaa enemmän, kun koko työyhteisö on siinä mukana.
Kuntopaikka HH:n Personal Trainer Sami Laivonen valmentaa työyhteisöjä kohti terveellisempää elämää ja parempaa työssäjaksamista. Kuntopaikka HH on porilainen yritys, joka tuottaa yrityksille ja organisaatioille liikunta- ja hyvinvointikampanjoita ympäri Suomea, Tammisaaresta Ouluun asti. Matkaa on taitettu jo yli vuosikymmenen ajan.
Laivonen saa usein kuulla, että aika ja raha ovat suurimpia syitä sille, miksi ihminen ei huolehdi hyvinvoinnistaan. Valmentajana Laivonen pyrkii olemaan ymmärtäväinen. Kiireisenä yrittäjänä hän tuntee hyvin haasteet, joita asiakkaat arjessaan kohtaavat.
– Hyvinvoinnin pitäisi olla kaiken muun elämän perusta, joka tukee työ- ja perhe-elämää. Ei niin, että hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi taakka muiden lisäksi, Laivonen sanoo.
Parhaat motivaation lähteet löytyvätkin usein lähipiiristä. Motivaationa voi toimia esimerkiksi halu jaksaa paremmin vanhempana tai puolisona. Kun halu muutokseen on löytynyt, ryhdytään rakentamaan uusia tapoja.
– Monesti ihmiset kyllä tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tiedä miten. Moni tekee esimerkiksi tammikuussa sen virheen, että yrittää muuttaa koko elämänsä kerralla. Ei ole kyse siitä, että tehdään hammasta purren. Ennemminkin on kyse pienistä teoista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että opettelee pakkaamaan salikassin valmiiksi huomista varten.
Kuntopaikka HH:n perustaja on porilainen Sami Hautaniemi, jolle urheilu on ollut aina osa elämää. Liikunnanohjaajaksi valmistuttuaan Hautaniemi perusti yrityksen, ja alkoi muun muassa tarjota yrityksille työhyvinvoinnin palveluita.
Yritys oli aikanaan Porissa ensimmäinen, joka tarjosi InBody -kehonkoostumusmittauksia. Edelleen kehonkoostumusmittaukset ovat työpaikoilla odotettu hetki. Niitä tehdään hyvinvointikampanjan aluksi ja lopuksi.
– Konkreettisen datan saaminen oman kehon tilasta antaa motivaatiota muutokseen. InBody-mittaus antaa tietoa muun muassa lihasmassasta, rasvaprosentista ja sisäelinten ympärillä olevasta rasvasta, Hautaniemi kertoo.
Hyvinvointikampanjaan voidaan sisällyttää myös erilaisia liikunta- ja ravinto-ohjelmia sekä kehonhuoltoa. Monipuolisuutta ja mielekkyyttä voidaan lisätä järjestämällä työyhteisön sisäinen kilpailu, esimerkiksi siitä, kuka kerryttää eniten askeleita tietyssä ajassa.
Myös henkisen jaksamisen valmennus, stressinhallinta ja itsensäjohtamiskurssit ovat nykypäivänä kysyttyjä, ja myös mahdollisia toteuttaa.
Verkkoalustaa hyödyntämällä hyvinvointikampanjoita pystytään tuottamaan jopa monen sadan hengen kokoisille organisaatioille. Yksi suurimmista Kuntopaikan menestystarinoista on Euromaster Oy, jolla on yli 50 toimipistettä ympäri Suomea. Yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 2012, ja tulokset puhuvat puolestaan.
– Yksi tempaus sytyttää kipinän ja innon liikkua, mutta parhaiden tulosten saaminen vaatii pitkää jatkumoa. Euromasterilla on nähty muun muassa isoja painonpudotuksia. Varmasti muutosta on näkynyt vuosien varrella myös sairauspoissaolojen vähenemisenä, Hautaniemi sanoo.
Työyhteisön yhteisellä hyvinvointikampanjalla saadaan osallistettua myös niitä, jotka eivät ehkä muuten lähtisi liikkumaan esimerkiksi tyky-seteleitä hyödyntäen. Parhaimmillaan elämäntaparemontista voi tulla koko työyhteisön yhteinen juttu ja kahvihuoneen kestopuheenaihe.
Kuntopaikka HH liikuttaa työikäisten lisäksi myös ikääntyneitä. Yrityksen tuottama ikäihmisille suunnattu Koti TV palkittiin viime vuonna Suomen Vuoden vanhustekona. Antenni- ja kaapeliverkossa näkyvällä Koti TV -kanavalla lähetetään fysiokuntoutusta sisältäviä liikuntatuokioita, sekä kulttuuriin ja oppimiseen liittyvää, mieltä virkistävää ohjelmaa. Kanavalla on Suomessa viikottain jo yli 300 000 katsojaa.