Sote-uudistuksen henkilökohtainen tulikoe
Yhtä aikaa kun sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille 1.1.2023, minusta tuli uudistuksen ensimmäisiä koekaniineja. Olin nimittäin jonossa selkäleikkaukseen. Sain leikkausajan tammikuun puoleen väliin.
Leikkausta edeltävät tutkimukset alkoivat sote-uudistuksen ensimmäisenä arkipäivänä maanantaina 2.1. Seuraavana päivänä olin nimenhuudossa Satadiagiin Harjavallassa ja keskiviikkona SataSairaalassa kahdella eri ovella.
Hieman jännitti, olisiko toiminnassa käynnistämisvaikeuksia. Halusin uskoa, ettei uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttaisi asiakkaille vaikeuksia.
Kolmeen päivään mahtui seitsemän sähköistä sisäänkirjautumista neljässä eri toimipisteessä – SataSairaala Rauma, Satadiag Harjavalta, SataSairaala Pori sekä SataSairaalan maakunnallinen apuvälinekeskus.
Tulikokeeni 1. jaksossa lähes kaikki hoitui hienosti. Palvelu oli loistavaa. Ilmoitetut ajat pitivät sovitusti. Ainoastaan Raumalta ei onnistuttu varaamaan aikaa jatkotutkimukseen Harjavallan TK:een. Varaaminen ei onnistunut sähköisesti, eikä puhelimeen vastattu. Pyysivät hoitamaan itse. Varasin ajan puhelimitse, koska toimenpidettä ei voinut varata sähköisesti. Syyksi Rauma–Harjavalta-yhteyden puutteeseen kerrottiin eri potilastietojärjestelmät. Toinen käyttää Pegasusta ja toinen Efficaa.
Tulikokeeni 2. jakso alkoi selkäleikkauksella 16.1. Tämäkin jakso onnistui lähes täydellisesti. Ne kivut, joiden vuoksi selkäleikkaus tehtiin, jäivät leikkauspöydälle. Nyt jatkuu rauhallinen toipuminen saatujen ohjeiden mukaan. Arvio tulikokeeni 3. jaksosta eli kuntoutumisesta, selviää aikanaan.
Yhtä kaikki – sote-uudistuksen henkilökohtainen tulikoe onnistui loistavasti. Ei mitään valittamista. Hyvinvointialueemme ammattilaiset ovat osaavia ja erittäin ystävällistä. Kokonaisarvosana olkoon ysiplus.
Jukka Moilanen, Harjavalta
Kaupunginjohtaja emeritus (Ulvila)