Satakunnan Journalistien tunnustus hyvästä tiedottamisesta annettiin TVO:n Johanna Aholle
Satakunnan Journalistit on jakanut perinteikkään hyvän tiedottamisen hunajapurkin tänä vuonna Teollisuuden Voiman (TVO) viestintäpäällikkö Johanna Aholle.
Satakunnan Journalistit myönsi hyvän tiedottamisen hunajapurkin TVO:n viestintäpäällikkö Johanna Aholle. Valinta tehtiin journalistiyhdistyksen jäsenistöltään saamien ehdotusten pohjalta.
Journalistit perustelee palkitsemista sillä, että kiireestä huolimatta Aho onnistuu erinomaisesti huomioimaan median tarpeet, vaikka ymmärrettävästi vastauksien saaminen välillä ottaakin hieman aikaa. Joka kerta mediat kuitenkin saavat haluamansa vastaukset tai haastattelut, vaikka sitten Ahon omalla suulla, jos kaivattu asiantuntija ei ole ollut tavoitettavissa.
Satakunnan Journalistit antaa Aholle erityismaininnan siitä, että hän palvelee median edustajia ammattimaisesti ja ymmärtävästi myös yhtiön kannalta kiusallisissa kysymyksissä, eikä yritä vähätellä kysymysten tarpeellisuutta.
Kuva: TVO
Eurajokelaisella Johanna Aholla on ollut poikkeuksellinen vuosi. Teollisuuden Voiman (TVO) viestintäpäällikkönä ja viestinnän osaamiskeskuksen päällikkönä työskentelevä Aho oli OL3:n viimeistely- ja käynnistelyvaiheessa tiukassa, pitkään kestäneessä ja jatkuvassa paineessa, kun hän vastasi niin kotimaisen kuin ulkomaisen median pyyntöihin sekä muihin yhteydenottoihin.
Aholle myöhäisimmät haastattelupyynnöt ovat tulleet yhdeltä yöllä ja aikaisimmat aamuviideltä, joten Ahon kotona ei juuri herätyskelloa ole aamulla tarvittu. Kiireisimpinä aikoina yksistään Aho antoi haastatteluita jopa 20–30 päivässä.
– Tämä on ollut rankka vuosi, mutta äärimmäisen antoisa. Heittämällä uran paras vuosi, Aho toteaa ja on hyvin otettu saamastaan tunnustuksesta.
Kuva: TVO
Aho puolestaan haluaa täsmentää, että hyvässä tiedottamisessa kyse on avoimuudesta. Hän haluaa pitää mottona sitä, että kaikki kerrotaan mitä tiedetään. Jos jotain asiaa ei tiedetä, pyritään ottamaan selvää, mutta spekuloinnille ei ole tiedottamisessa sijaa.
Hän muistuttaa, että tiedottaminen on aina joukkuepeliä. Ahollakin on taustallaan lähes kymmenen hengen viestintäryhmä, mutta hän haluaa siirtää huomiota koko organisaation viestintäkulttuuriin.
– Olen ollut siitä onnekkaassa asemassa, että minulla on tuolla laitoksilla ihmisiä, joille voin heti aamusta lähtien soittaa. Pysyn koko ajan tasalla missä mennään. He ovat malttaneet kertoa ja opettaa yksityiskohdista lähtien, mitä mikäkin tarkoittaa. Ilman heidänlaisiaan ihmisiä tätä työtä ei voisi hoitaa näin, Aho painottaa.
Satakunnan Journalistien huonon tiedottamisen suolasalkkarin sai kesäkuussa Satakunnan hyvinvointialueen viestintä.