Lei­pä on ai­na ol­lut kes­kei­nen osa suo­ma­lais­ta ruo­ka­kult­tuu­ria. Lei­vän suu­res­ta mer­ki­tyk­ses­tä ker­too jo se, et­tä toi­si­naan lei­pä-sa­naa on käy­tet­ty sy­no­nyy­mi­nä kai­kel­le ruo­al­le.

Pir­jon Pa­ka­rin ta­ri­na al­koi 1985 Pir­jo ja Han­nu Mal­mi­vaa­ran pik­ku­lei­po­mos­ta Hon­ka­jo­el­ta. Alus­ta al­ka­en Mal­mi­vaa­ro­jen sy­dä­men asi­a­na on ol­lut tar­jo­ta asi­ak­kail­le joka päi­vä laa­du­kas­ta, suo­ma­lai­ses­ta vil­jas­ta kä­sin lei­vot­tua ja uu­ni­tuo­ret­ta lei­pää.

– Lei­päm­me suo­si­on kas­va­es­sa laa­jen­sim­me Hon­ka­jo­en lei­po­moa use­aan ot­tee­seen. 2000-lu­vun alus­ta läh­tien laa­jen­sim­me toi­min­taam­me Ete­lä-Poh­jan­maal­le, Pir­kan­maal­le ja Uu­del­le­maal­le. Pir­jon Pa­ka­rin lei­po­moi­ta on ny­ky­ään seit­se­mäl­lä paik­ka­kun­nal­la; Hon­ka­jo­en li­säk­si Sei­nä­jo­el­la, Kau­ha­jo­el­la, Ylö­jär­vel­lä, Nur­mi­jär­vel­lä, Yli­vies­kas­sa ja Rai­si­os­sa. Joh­to­a­ja­tuk­se­nam­me on vie­dä sa­ta­kun­ta­lais­ta lei­pä­pe­rin­net­tä kaik­ki­al­le Suo­meen, Pir­jon Pa­ka­rin toi­mi­tus­joh­ta­ja Han­nu Mal­mi­vaa­ra ker­too.

Pir­jon Pa­ka­ril­la on oma ja­ke­lu­ver­kos­to, jon­ka an­si­os­ta myy­tä­vä lei­pä on kaik­ki­al­la ai­na sa­ma­na aa­mu­na lei­vot­tua. Lä­hi­lei­po­moi­den ja­ke­lu­ver­kos­to on pal­kit­tu In­no­suo­mi-pal­kin­nol­la­kin.

– Lei­po­mi­nen aloi­te­taan puo­lil­ta­öin ja sa­ma­na päi­vä­nä au­tom­me vie­vät lei­vät lä­hi­a­lu­een kaup­poi­hin. Lei­päm­me ei­vät sei­so ter­mi­naa­leis­sa kui­vu­mas­sa ja odot­ta­mas­sa kul­je­tus­ta. Tär­kein­tä meil­le on tuo­reus ja li­sä­ai­neet­to­muus.

Tot­ta kai maa­il­man krii­sit ja ko­ro­na­pan­de­mia ovat vai­kut­ta­neet myös lei­po­mo­a­laan.

– Uk­rai­nan sota mer­kit­see mo­nel­le yrit­tä­jäl­le kus­tan­nus­ten nou­sua ja mark­ki­noi­den las­kua. Ku­lut­ta­jil­la on en­tis­tä vä­hem­män ra­haa käy­tös­sään, jo­ten myyn­nit pie­ne­ne­vät ja tuot­tei­den val­mis­tus­ku­lut vas­taa­vas­ti nou­se­vat, vaik­ka palk­ka­kus­tan­nus­ten nou­su on­kin py­sy­nyt mal­til­li­se­na. Kyl­lä se pis­tää lei­po­mo­a­lan­kin tiu­koil­le.

– Toi­saal­ta lei­vän me­nek­ki Suo­mes­sa on on­nek­si ta­sai­nen, ei­vät­kä myyn­nit las­ke niin lu­jaa kuin mo­nil­la muil­la aloil­la. Suo­ma­lai­set ar­vos­ta­vat edel­leen lä­hel­lä teh­tyä ja ko­ti­mais­ta lei­pää. Meil­lä on hyvä lei­pä­kult­tuu­ri ja mo­ni­puo­lis­ta alan osaa­mis­ta.

 "Johtoajatuksenamme on viedä satakuntalaista leipäperinnettä kaikkialle Suomeen", Pirjon Pakarin toimitusjohtaja Hannu Malmivaara kertoo. Kuva: Pirjon Pakari

"Johtoajatuksenamme on viedä satakuntalaista leipäperinnettä kaikkialle Suomeen", Pirjon Pakarin toimitusjohtaja Hannu Malmivaara kertoo. Kuva: Pirjon Pakari

Lei­po­mo­a­laa to­del­la vai­vaa­va on­gel­ma on työn­te­ki­jä­pu­la.

– Kä­sin lei­po­mi­nen on ko­vaa työ­tä. Yöl­lä on he­rät­tä­vä vai­vaa­maan tai­ki­naa. Tämä vaa­tii hy­vää fy­siik­kaa.

– Am­mat­ti­tai­toi­sia lei­pu­rei­ta on vai­kea löy­tää ja si­jai­sia sekä ke­sä­lo­ma­tuu­ra­rei­ta ei tah­do saa­da mis­tään. Tämä tie­tää sitä, et­tä pie­nem­mäl­lä po­ru­kal­la on pys­tyt­tä­vä te­ke­mään ja se vaa­tii pal­jon niil­tä, jot­ka ovat töis­sä.

– Esi­mer­kik­si Hon­ka­jo­en lei­po­mos­sam­me on koko ajan kah­den lei­pu­rin vaje. Hy­vät lei­pu­rit saa­vat siel­tä heti töi­tä.

Pir­jon Pa­ka­ril­la on täl­lä het­kel­lä noin 200 työn­te­ki­jää ja sen lei­piä saa lä­hes kai­kis­ta K- ja S-ryh­mien mar­ke­teis­ta sekä li­säk­si ra­vin­to­lois­ta. 90 pro­sent­tia lei­vis­tä myy­dään päi­vit­täis­ta­va­ra­kau­pois­sa.

– Ka­kot pi­tä­vät pin­tan­sa eri­tyi­ses­ti Sa­ta­kun­nas­sa ja län­si­ran­ni­kol­la. Joka vuo­si ke­hi­täm­me myös uu­tuuk­sia. Tä­män het­ki­sis­tä tuot­teis­tam­me eri­tyi­sen suo­sit­tu­ja ovat kau­ra­lei­vät. Kau­ra on ter­veel­li­nen ja edul­li­nen ko­ti­mai­nen vil­ja.

Pir­jon Pa­ka­ri us­koo lei­vän tu­le­vai­suu­teen ja ke­hit­tää toi­min­taan­sa sitä sil­mäl­lä pi­tä­en.

– Tänä vuon­na val­mis­tui glu­tee­nit­to­mien lei­von­nais­ten val­mis­tus­ti­lo­jen laa­jen­nus Nur­mi­jär­vel­le. Sin­ne saa­tiin 1 000 ne­li­ö­tä li­sää ti­laa.

– Pa­nos­tam­me siis myös glu­tee­nit­to­miin tuot­tei­siin ja olem­me saa­neet sii­tä tun­nus­tuk­si­a­kin, ku­ten Vuo­den glu­tee­ni­ton tuo­te 2014 sekä Vuo­den glu­tee­ni­ton yri­tys 2007.

Pir­jon Pa­ka­ri oli näyt­tä­väs­ti esil­lä Kau­ha­jo­en ruo­ka­mes­suil­la 1.–3. syys­kuu­ta.

– Esit­te­lim­me ja mais­ta­tim­me uu­tuus­tuot­tei­ta. Mes­sut ovat hyvä kei­no saa­da suo­raa asi­a­kas­pa­lau­tet­ta ja luo­da kon­tak­te­ja. Olem­me myös Kan­kaan­pään kau­pun­gin man­ne­kii­niy­ri­tyk­se­nä mu­ka­na val­ta­kun­nal­li­sil­la yrit­tä­jä­päi­vil­lä Po­ris­sa 6.–7. lo­ka­kuu­ta, Han­nu Mal­mi­vaa­ra pal­jas­taa.

Maa­rit Kaut­to