Maitokyydeistä matkakyyteihin – Kaasmarkkulaisen Kuljetukset Mäkisen 70-vuotias taival on tarina toimintaympäristön ja yhteiskunnan muutoksista, joiden keskellä on pitänyt luovia
Maarit Kautto
Yrityksen perusti 17.6.1953 Mikko Mäkinen, joka ajoi tuolloin ensimmäisen taksikeikkansa Seppo Lujamaalta hankkimansa taksiauton ja liikenneluvan myötä. Jo samana vuonna yrityksen toiminta laajeni myös tavaraliikenteeseen ja maitokyyteihin.
– Isäni oli lähtöisin maanviljelijäperheestä, mutta huomasi varsin pian, että pieni tila ei tarjoaisi elantoa perheen molemmille pojille. Niinpä hän hakeutui monen sen aikaisen pikkupojan toiveammattiin autonkuljettajaksi. Ennen oman yrityksen perustamista isä oli jo varusmiespalveluksesta päästyään harjoitellut alaa työskentelemällä kuljettajana harjunpääläisen Eino Saarisen palveluksessa, Asko Mäkinen kertoo.
Taksiliikenteen rinnalla Mikko Mäkisen yritys ajoi maitoa Kaasmarkusta ja Leineperistä silloiseen Porin ympäristön osuusmeijeriin. Maitotiloja oli molemmissa kylissä paljon. Maitotonkat poimittiin kyytiin perinteisiltä maitolaitureilta aina 1970-luvulle saakka, jolloin maidon imukeräily tankkiautoilla valtasi alaa. Yritys luopui maitokyydeistä kokonaan vasta 1980-luvulla.
Yrityksen 70-vuotisjuhlissa Asko ja Lauri Mäkinen poseerasivat hauskoissa pelipaidoissa. Kuvassa keväällä 1964 taksikuljetuksiin uutena hankittu Mercedes Benz 190 D, joka on edelleen yrityksen kalustossa, tosin nykyisin museoajoneuvona. Auto on edelleen taksivarustuksessa ja sillä suoritetaan vuosittain muutamia juhlatapahtumiin liittyviä, lyhyitä kuljetuksia.
Vuosien saatossa Kuljetukset Mäkisen toiminta laajentui muun muassa maa- ja kiviainestoimituksiin, maataloustuotteiden kuljetuksiin ja jakelukuljetuksiin, kuten huonekaluihin ja leipomotuotteisiin. Taksiliikenteessä yhteiskunnan tilaamat kuljetukset kasvoivat voimakkaasti 1970-luvulla, kun Kela-kyydit ja koululaiskyydit tulivat mukaan.
Perheyritys on kokenut matkansa varrella 1980-luvun hurjan nousukauden, 1990-luvun laman ja 2020-luvun koronapandemian, sodasta ja energiakriisistä nyt puhumattakaan. Myös ajoneuvokaluston, moottoriteknologian ja tietotekniikan nopea kehittyminen on vaatinut jatkuvaa joustavuutta, ajan hermolla pysymistä ja muutosketteryyttä.
– 2010-lukua leimasi EU-lainsäädännön, valvonnan, vastuullisuuden ja ympäristötietoisuuden lisääntyminen alalla. Ajoneuvojen moottoriteknologiat kehittyivät koko ajan päästöttömämpään suuntaan. Koimme myös suuria menetyksiä perhepiirissä. Vanhempieni menehtyminen ja lopulta veljeni Arton äkillinen poismeno vuonna 2018 pakotti pysähtymään ja surun keskellä miettimään yrityksen koko toiminta-ajatusta uudelleen, Asko Mäkinen kertoo.
– Päädyimme ratkaisuun, jossa tavaraliikenteen toiminnot myytiin kokonaan pois ja keskityimme pelkästään henkilöliikenteeseen. Poikani Lauri päätti opiskelunsa 2019 ja tuli yrityksen työntekijäksi vastaamaan ajojärjestelystä ja myynnistä yhdessä kuljettajatehtävien kanssa.
Kuljetukset Mäkisen toimipiste on alusta saakka ollut Kaasmarkussa, ensin Mikko Mäkisen kotitilalla, kunnes 1950-luvun lopulla Mikko ja Hilkka Mäkinen hankkivat omistukseensa kylän keskustasta Huhtala-nimisen tilan.
– Perheemme muutti tilan päärakennukseen ja jykevään kivinavettaan kunnostettiin kalustosuoja. 1960-luvun puolivälissä tontille rakennettiin mittava asuin- ja liiketalokokonaisuus, johon pitkäaikaisiksi vuokralaisiksi tulivat Satakunnan Osuuskauppa ja Osuuspankki. Toimitilamme sijaitsevat edelleenkin tässä samassa osoitteessa. Kaupan ja pankin toimintojen loputtua kylältä kokonaan liiketilat on muutettu päiväkodin tarpeisiin sopiviksi ja lisäksi kokonaisuuteen kuuluu yhdeksän vuokrahuoneistoa, Asko Mäkinen juttelee.
Tänä päivänä Kuljetukset Mäkinen palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita tilaus- ja sopimusajoissa sekä lentokenttäkuljetuksissa Helsinki-Vantaalle. Kuntien tilaamissa kuljetuksissa merkittävässä roolissa ovat koulukuljetukset. Yritys vastaa myös paljon kiitosta saaneesta Ulvilan kaupungin palvelulinjasta, jolla pääsee reuna-alueilta kätevästi asioille keskustaan.
Ajoneuvoja on seitsemän, joista neljä taksia ja kolme pienoislinja-autoa.
– Tulevaisuutta on mahdoton ennustaa. Mikä on liikkumisen tuleva megatrendi? Mikä energiatekniikka voittaa tulevaisuuden ajoneuvoissa? Investoiminen näiden kysymysten äärellä on haastavaa. Jos uskallan veikata, suuntaus on liikkumispalveluiden tarjoamiseen yhtä enemmän siten, että kaluston pitää olla nopeasti muunneltavissa toisenlaiseksi kysynnän muuttuessa.
– Kuljetukset Mäkisen pitkä historia on perustunut asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen, joustavuuteen ja palvelualttiuteen. Näihin asioihin luotamme jatkossakin, Asko Mäkinen pohtii.
– Pyrimme myös pysymään aallon harjalla sosiaalisessa mediassa ja uusimme nettisivujamme tasaisin väliajoin. Kehitämme lisäksi koko ajan toiminnanohjaustamme ja ajotietojärjestelmiämme tulevaisuuteen katsoen, Lauri Mäkinen jatkaa.