Maa­rit Kaut­to

Yri­tyk­sen pe­rus­ti 17.6.1953 Mik­ko Mä­ki­nen, joka ajoi tuol­loin en­sim­mäi­sen tak­si­keik­kan­sa Sep­po Lu­ja­maal­ta hank­ki­man­sa tak­si­au­ton ja lii­ken­ne­lu­van myö­tä. Jo sa­ma­na vuon­na yri­tyk­sen toi­min­ta laa­je­ni myös ta­va­ra­lii­ken­tee­seen ja mai­to­kyy­tei­hin.

– Isä­ni oli läh­töi­sin maan­vil­je­li­jä­per­hees­tä, mut­ta huo­ma­si var­sin pian, et­tä pie­ni tila ei tar­jo­ai­si elan­toa per­heen mo­lem­mil­le po­jil­le. Niin­pä hän ha­keu­tui mo­nen sen ai­kai­sen pik­ku­po­jan toi­ve­am­mat­tiin au­ton­kul­jet­ta­jak­si. En­nen oman yri­tyk­sen pe­rus­ta­mis­ta isä oli jo va­rus­mies­pal­ve­luk­ses­ta pääs­ty­ään har­joi­tel­lut alaa työs­ken­te­le­mäl­lä kul­jet­ta­ja­na har­jun­pää­läi­sen Ei­no Saa­ri­sen pal­ve­luk­ses­sa, As­ko Mä­ki­nen ker­too.

Tak­si­lii­ken­teen rin­nal­la Mik­ko Mä­ki­sen yri­tys ajoi mai­toa Kaas­mar­kus­ta ja Lei­ne­pe­ris­tä sil­loi­seen Po­rin ym­pä­ris­tön osuus­mei­je­riin. Mai­to­ti­lo­ja oli mo­lem­mis­sa ky­lis­sä pal­jon. Mai­to­ton­kat poi­mit­tiin kyy­tiin pe­rin­tei­sil­tä mai­to­lai­tu­reil­ta ai­na 1970-lu­vul­le saak­ka, jol­loin mai­don imu­ke­räi­ly tank­ki­au­toil­la val­ta­si alaa. Yri­tys luo­pui mai­to­kyy­deis­tä ko­ko­naan vas­ta 1980-lu­vul­la.

Yrityksen 70-vuotisjuhlissa Asko ja Lauri Mäkinen poseerasivat hauskoissa pelipaidoissa. Kuvassa keväällä 1964 taksikuljetuksiin uutena hankittu Mercedes Benz 190 D, joka on edelleen yrityksen kalustossa, tosin nykyisin museoajoneuvona. Auto on edelleen taksivarustuksessa ja sillä suoritetaan vuosittain muutamia juhlatapahtumiin liittyviä, lyhyitä kuljetuksia.

Yrityksen 70-vuotisjuhlissa Asko ja Lauri Mäkinen poseerasivat hauskoissa pelipaidoissa. Kuvassa keväällä 1964 taksikuljetuksiin uutena hankittu Mercedes Benz 190 D, joka on edelleen yrityksen kalustossa, tosin nykyisin museoajoneuvona. Auto on edelleen taksivarustuksessa ja sillä suoritetaan vuosittain muutamia juhlatapahtumiin liittyviä, lyhyitä kuljetuksia.

Vuo­sien saa­tos­sa Kul­je­tuk­set Mä­ki­sen toi­min­ta laa­jen­tui muun mu­as­sa maa- ja ki­vi­ai­nes­toi­mi­tuk­siin, maa­ta­lous­tuot­tei­den kul­je­tuk­siin ja ja­ke­lu­kul­je­tuk­siin, ku­ten huo­ne­ka­lui­hin ja lei­po­mo­tuot­tei­siin. Tak­si­lii­ken­tees­sä yh­teis­kun­nan ti­laa­mat kul­je­tuk­set kas­voi­vat voi­mak­kaas­ti 1970-lu­vul­la, kun Kela-kyy­dit ja kou­lu­lais­kyy­dit tu­li­vat mu­kaan.

Per­hey­ri­tys on ko­ke­nut mat­kan­sa var­rel­la 1980-lu­vun hur­jan nou­su­kau­den, 1990-lu­vun la­man ja 2020-lu­vun ko­ro­na­pan­de­mi­an, so­das­ta ja ener­gi­ak­rii­sis­tä nyt pu­hu­mat­ta­kaan. Myös ajo­neu­vo­ka­lus­ton, moot­to­ri­tek­no­lo­gi­an ja tie­to­tek­nii­kan no­pea ke­hit­ty­mi­nen on vaa­ti­nut jat­ku­vaa jous­ta­vuut­ta, ajan her­mol­la py­sy­mis­tä ja muu­tos­ket­te­ryyt­tä.

– 2010-lu­kua lei­ma­si EU-lain­sää­dän­nön, val­von­nan, vas­tuul­li­suu­den ja ym­pä­ris­tö­tie­toi­suu­den li­sään­ty­mi­nen alal­la. Ajo­neu­vo­jen moot­to­ri­tek­no­lo­gi­at ke­hit­tyi­vät koko ajan pääs­töt­tö­mäm­pään suun­taan. Koim­me myös suu­ria me­ne­tyk­siä per­he­pii­ris­sä. Van­hem­pie­ni me­neh­ty­mi­nen ja lo­pul­ta vel­je­ni Ar­ton äkil­li­nen pois­me­no vuon­na 2018 pa­kot­ti py­säh­ty­mään ja su­run kes­kel­lä miet­ti­mään yri­tyk­sen koko toi­min­ta-aja­tus­ta uu­del­leen, As­ko Mä­ki­nen ker­too.

– Pää­dyim­me rat­kai­suun, jos­sa ta­va­ra­lii­ken­teen toi­min­not myy­tiin ko­ko­naan pois ja kes­ki­tyim­me pel­käs­tään hen­ki­lö­lii­ken­tee­seen. Poi­ka­ni Lau­ri päät­ti opis­ke­lun­sa 2019 ja tuli yri­tyk­sen työn­te­ki­jäk­si vas­taa­maan ajo­jär­jes­te­lys­tä ja myyn­nis­tä yh­des­sä kul­jet­ta­ja­teh­tä­vien kans­sa.

Kul­je­tuk­set Mä­ki­sen toi­mi­pis­te on alus­ta saak­ka ol­lut Kaas­mar­kus­sa, en­sin Mik­ko Mä­ki­sen ko­ti­ti­lal­la, kun­nes 1950-lu­vun lo­pul­la Mik­ko ja Hilk­ka Mä­ki­nen hank­ki­vat omis­tuk­seen­sa ky­län kes­kus­tas­ta Huh­ta­la-ni­mi­sen ti­lan.

– Per­heem­me muut­ti ti­lan pää­ra­ken­nuk­seen ja jy­ke­vään ki­vi­na­vet­taan kun­nos­tet­tiin ka­lus­to­suo­ja. 1960-lu­vun puo­li­vä­lis­sä ton­til­le ra­ken­net­tiin mit­ta­va asuin- ja lii­ke­ta­lo­ko­ko­nai­suus, jo­hon pit­kä­ai­kai­sik­si vuok­ra­lai­sik­si tu­li­vat Sa­ta­kun­nan Osuus­kaup­pa ja Osuus­pank­ki. Toi­mi­ti­lam­me si­jait­se­vat edel­leen­kin täs­sä sa­mas­sa osoit­tees­sa. Kau­pan ja pan­kin toi­min­to­jen lo­put­tua ky­läl­tä ko­ko­naan lii­ke­ti­lat on muu­tet­tu päi­vä­ko­din tar­pei­siin so­pi­vik­si ja li­säk­si ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu yh­dek­sän vuok­ra­huo­neis­toa, As­ko Mä­ki­nen jut­te­lee.

Tänä päi­vä­nä Kul­je­tuk­set Mä­ki­nen pal­ve­lee sekä yk­si­tyis- et­tä yri­ty­sa­si­ak­kai­ta ti­laus- ja so­pi­mu­sa­jois­sa sekä len­to­kent­tä­kul­je­tuk­sis­sa Hel­sin­ki-Van­taal­le. Kun­tien ti­laa­mis­sa kul­je­tuk­sis­sa mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa ovat kou­lu­kul­je­tuk­set. Yri­tys vas­taa myös pal­jon kii­tos­ta saa­nees­ta Ul­vi­lan kau­pun­gin pal­ve­lu­lin­jas­ta, jol­la pää­see reu­na-alu­eil­ta kä­te­väs­ti asi­oil­le kes­kus­taan.

Ajo­neu­vo­ja on seit­se­män, jois­ta nel­jä tak­sia ja kol­me pie­nois­lin­ja-au­toa.

– Tu­le­vai­suut­ta on mah­do­ton en­nus­taa. Mikä on liik­ku­mi­sen tu­le­va me­gat­ren­di? Mikä ener­gi­a­tek­niik­ka voit­taa tu­le­vai­suu­den ajo­neu­vois­sa? In­ves­toi­mi­nen näi­den ky­sy­mys­ten ää­rel­lä on haas­ta­vaa. Jos us­kal­lan vei­ka­ta, suun­taus on liik­ku­mis­pal­ve­lui­den tar­jo­a­mi­seen yh­tä enem­män si­ten, et­tä ka­lus­ton pi­tää ol­la no­pe­as­ti muun­nel­ta­vis­sa toi­sen­lai­sek­si ky­syn­nän muut­tu­es­sa.

– Kul­je­tuk­set Mä­ki­sen pit­kä his­to­ria on pe­rus­tu­nut asi­ak­kai­den yk­si­löl­lis­ten tar­pei­den huo­mi­oi­mi­seen, jous­ta­vuu­teen ja pal­ve­lu­alt­tiu­teen. Näi­hin asi­oi­hin luo­tam­me jat­kos­sa­kin, As­ko Mä­ki­nen poh­tii.

– Py­rim­me myös py­sy­mään aal­lon har­jal­la so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ja uu­sim­me net­ti­si­vu­jam­me ta­sai­sin vä­li­a­join. Ke­hi­täm­me li­säk­si koko ajan toi­min­na­noh­jaus­tam­me ja ajo­tie­to­jär­jes­tel­mi­äm­me tu­le­vai­suu­teen kat­so­en, Lau­ri Mä­ki­nen jat­kaa.