Merikarvialaisen Eumer Finland Oy:n Ojamot ovat Satakunnan vuoden yrittäjiä 2023 – Tie menestykseen alkoi pienistä putkiperhoaihioista
Kalastusvälineitä valmistava ja myyvän, Merikarvialla toimivan Eumer Finlandin tie menestykseen ei ole aina ollut siloiteltua. Välillä on tullut lunta tupaan asti, mutta kaikesta on päästy yli ahkeruudella ja sinnikkyydellä.
Seija Väre
Jaakko ja Olli Ojamo ovat tyytyväisiä saamaansa huomionosoitukseen. Pienestä asti yrittäjähenkiset veljekset perustivat firmansa vuonna 2007.
– Tämä tunnustus tuntuu äärettömän hyvälle, kun tietää että maakunta on täynnä toinen toistaa parempia yrityksiä, Olli Ojamo toteaa.
Hänen mielestään kiitos kuuluu heidän 15–17-päiselle joukolleen – ja koko kylälle.
Yrityksen tie menestykseen alkoi pienistä putkiperhoaihioista ja niihin liittyvistä tarvikkeista. Putkiperho tunnettiin jo 1900-luvulla.
– Iskällä oli messinkivalimo ja sorveja. Aloimme tehdä messinkitangoista perhoaihioita, kun halusimme helpottaa perhonsidontaa, Jaakko Ojamo kertoo.
Yritystoiminta laajeni ja pikkuhiljaa rakennettiin uusia halleja sekä ostettiin oma sorvi. Sitä mukaa haluttiin lisätä vientiä. Seuraava innovaatio oli joen partaalla seisoneen Liutalan vanhan, tyhjillään olleen saharakennuksen kunnostaminen hotelliksi. Suku tuli apuun, sillä eno taitaa perinnerakentamisen.
– Siitä alkoi matkailu. Ensimmäinen kalastusoppaamme oli Harri Lundelin. Hänellä oli vuosien kokemus kalastuksesta ulkomaita myöten.
Kehitystä tarvittiin lisää ja seuraavaksi keksittiin Spintube-viehe eli painotettu perho, jota voi heittää virvelillä. Isosta Spintube-haukiperhosta napsahti Euroopan parhaan tuotteen palkinto. Sitten huomattiin somen kasvava merkitys ja alettiin tuottaa Youtube-videoita, joiden kautta annetaan kalastusopastusta kotiin.
– Ensimmäisinä viitenä vuotena seuraajia oli tuhat, nyt on lähes 60 000, miehet kertovat.
Seuraavaksi kehiteltiin tuotteisto pilkkijöille.
– Olimme pioneereja keksiessämme, että jigillä voi pilkkiä.
Yleisö kuunteli Olli Ojamon esitystä Merikarvianjoki -päivässä 2023. Kuva: Seija Väre
Jaakko Ojamon ideasta laajentaa matkailua meren suuntaan syntyi Sea panorama -huvila meren rannalle, sekä myöhemmin toinen ja kolmaskin. Nyt heillä on rannassa myös venetallit, joissa kaikki valmiina odottaa asiakasryhmiä.
Eumerilaiset kokevat tärkeiksi saada nuoret kiinnostumaan kalastuksesta. Siinäkin he ovat onnistuneet. Kunnan ja kalakierroksen yhteistyöllä sekä muiden yrittäjien kanssa verkostoitumalla syntyi myös Merikarvianjoki-päivä vapun tietämille.
– Viime keväänä mukana oli 2 500 henkeä. Linja-autoja tuli Savosta asti. Keskiössä olivat nuoret, jotka saavat silloin kalastaa ilmaiseksi.
Nyt ei tule lunta tupaan – Jaakko ja Olli Ojamon kalastuskeskuksen uusi kokoustila Merikarvialla on samalla näköalahuone. Kuva: Seija Väre
Mikä sitten on menestyksen salaisuus?
Veljesten intohimona on aina ollut kalastus.
– Olemme asuneet pienestä asti lähellä vettä. Koulupäivien jälkeen ei tarvinnut miettiä, minne mennään.
Kiitosta saavat heidän vanhempansa, jotka eivät koskaan jarruttaneet poikien intoa. Veljekset pohtivat, että pitää vain uskoa itseensä ja omaan tekemiseensä.
– Emme olisi silloin 20 vuotta sitten arvanneet, että tästä tulee näin iso brändi.
Miehet ovat huomanneet, että yrittäjien arvostus on lisääntynyt vähättelyn ja kateuden vähentymisen myötä. Tänä aikana myös arvomaailma on muuttunut.
– On muistettava katsoa peiliin, että sinä itse ja perheesi voitte hyvin. Työnteko tulee vasta kakkosena.
Yrittäjät ovat oivaltaneet, ettei kaikkea maailmassa tarvitse itse osata.
– Olemme uskaltaneet palkata itseämme taitavampia henkilöitä töihin, sillä hehän ne oikeasti firmaa pyörittävät. Iso kiitos heille!
Miehet miettivät, että tarvitaan hulluja yrityksen perustamiseen ja viisaita sen kehittämiseen.
– Jaakon ei tarvitse puhua ruotsia, eikä minun käyttää exceliä, sillä niitä varten on paremmat ihmiset, Olli pohtii.