Ari An­te­roi­nen

Tam­mi­niit­ty Oy:n pe­rus­ta­ja ja myyn­ti­joh­ta­ja Kal­le Ai­ris­to, 55, on pit­kän lin­jan yrit­tä­jä ja me­tal­li­mies.

– Ny­kyis­tä yri­tys­tä edel­tä­nyt Tam­mi­niit­ty ky pe­rus­tet­tiin 1996 ja aloi­tin te­ke­mään ali­han­kin­taa me­tal­li­te­ol­li­suu­del­le.Sen jäl­keen olin mu­ka­na kah­des­sa­kin eri fir­mas­sa, kun­nes tuli ai­ka pe­rus­taa ny­kyi­nen Tam­mi­niit­ty Oy tän­ne Köy­li­öön, ker­taa Lai­ti­las­sa asu­va Ai­ris­to his­to­ri­aa.

– Soi­tin ny­kyi­sel­le toi­mi­tus­joh­ta­jal­le Mar­ko Wes­s­ma­nil­le. Hän oli tul­lut jo nuo­re­na 1997 Tam­mi­niit­tyyn töi­hin. Soi­tin myös tuo­hon naa­pu­riin JPT Ser­co Oy:n Juha-Pek­ka Jas­ka­ril­le, jon­ka yri­tys suun­nit­te­lee ja val­mis­taa työ­lait­tei­ta eri­lais­ten kul­ku­väy­lien huol­toon ja kun­nos­sa­pi­toon. Ky­syin, läh­te­vät­kö he mu­kaan yri­tyk­seen. He suos­tui­vat, jo­ten aloi­tim­me vuo­sien 2013-2014 tait­tees­sa, Ai­ris­to ker­too.

– Nel­jäs­tä­kym­me­nes­tä suu­rim­mas­ta asi­ak­kaas­ta tuli 80 pro­sent­tia kah­te­na en­sim­mäi­se­nä vuon­na ja muu­ta­mia isom­pia on tul­lut mu­kaan täs­sä mat­kan var­rel­la­kin. Asi­ak­kai­ta löy­tyy me­tal­li­te­ol­li­suu­den eri puo­lil­ta.

Tamminiityn Sami Raittinen, Kalle Airisto, Jenni Hakala ja Marko Wessman asettuivat kuvaan ison Mazak-koneen edustalle. Kone on Mazak VTC-800 viisiakselinen koneistuskeskus.

Tamminiityn Sami Raittinen, Kalle Airisto, Jenni Hakala ja Marko Wessman asettuivat kuvaan ison Mazak-koneen edustalle. Kone on Mazak VTC-800 viisiakselinen koneistuskeskus.

Ari Anteroinen

Yri­tys toi­mii pää­sään­töi­ses­ti me­tal­li­te­ol­li­suu­den ali­hank­ki­ja­na teh­den esi­val­mis­tus­ta.

– Olem­me osa­na asi­ak­kai­den tuo­tan­toa. Joil­le­kin pie­nem­pä­nä, joil­le­kin isom­pa­na lenk­ki­nä. Pää­sään­töi­ses­ti olem­me sel­lai­nen sar­ja­tuo­tan­to­pa­ja, avaa Ai­ris­to.

– Pää­o­sa asi­ak­kais­ta löy­tyy pa­rin­sa­dan ki­lo­met­rin sä­teel­lä. Lou­nais-Suo­mes­sa kun on tätä me­tal­li­te­ol­li­suut­ta. Lai­va- ja au­to­te­ol­li­suu­den olem­me jät­tä­neet stra­te­gi­sel­la pää­tök­sel­lä pois.

Tam­mi­nii­tyl­lä on rei­lu 6 000 ne­li­ö­tä tuo­tan­to­ti­laa.

– Olem­me in­ves­toi­neet tänä vuon­na jo hit­saus­ro­bot­tiin ja tu­los­sa yk­si pys­ty­ka­rai­nen työs­tö­kes­kus. En­si vuon­na in­ves­toi­daan li­sää. Sa­maan ai­kaan toi­sen kiin­teis­tön pe­rus­kor­jaus on käyn­nis­sä.

On­ko ol­lut help­poa löy­tää työn­te­ki­jöi­tä?

– Ai­ka hy­vin hei­tä on saa­tu ja vaih­tu­vuus on ai­ka pien­tä. Po­ruk­kaa tu­lee meil­le töi­hin Po­ris­ta, Rau­mal­ta, Lai­ti­las­ta, Huit­ti­sis­ta, Ko­ke­mä­el­tä, eli ai­ka laa­jal­ta alu­eel­ta.

Am­mat­ti­mai­nen hen­ki­lö­kun­ta se mei­dän bis­nek­sen te­kee. Yk­si­kään kone ei yk­si­nään tee mi­tään, Ai­ris­to ko­ros­taa.

– Asi­a­kas­tyy­ty­väi­syys­ky­se­lyis­sä nou­se­vat esiin laa­tu, toi­mi­tus­var­muus ja asi­a­kas­var­muus.

Tam­mi­nii­tys­sä on toi­min­na­noh­jaus­jär­jes­tel­mä, jon­ka kaut­ta teh­dään tar­jouk­set ja pyö­ri­te­tään tuo­tan­toa sekä va­ras­to­ja.

– Il­man tuo­ta oli­si ai­ka se­ka­mels­ka. On tär­ke­ää, et­tä jo­kai­nen yk­sit­täi­nen pie­ni­kin ”kik­ka­re” saa tar­ran, jos­ta il­me­nee mi­hin se on me­nos­sa ja mitä sil­lä teh­dään.

Jatkojalostaja Tuomas Päivärinta kierteyttämässä kappaleita M16:n ja M20:n hienokierteillä painoilmatoimisella työstökalulla.

Jatkojalostaja Tuomas Päivärinta kierteyttämässä kappaleita M16:n ja M20:n hienokierteillä painoilmatoimisella työstökalulla.

Kuva: Ari Anteroinen

On­ko ko­vaa kil­pai­lua?

– On ja se ko­ros­tuu täl­lai­si­na ai­koi­na, kun suh­dan­teet me­ne­vät alas. Joil­la­kin sa­man alan toi­mi­joil­la ei ole näin mo­nia asi­ak­kai­ta. Jos asi­ak­kai­ta tip­puu pois, tu­lee hätä ja tul­laan sa­moil­le mark­ki­noil­le häi­ri­köi­mään.

– Ha­lu­am­me ver­ra­ta it­se­äm­me on Bal­ti­aan. Suo­mes­sa kal­tai­siem­me ali­hank­ki­joi­den pi­tää ol­la kil­pai­lu­ky­kyi­siä ver­rat­tu­na Bal­ti­an vas­taa­viin. Muu­ten työ­pai­kat va­lu­vat sin­ne. Täl­lai­ses­sa pe­rus­bis­nek­ses­sä olem­me täy­sin kil­pai­lu­ky­kyi­siä ja jopa edul­li­sem­pia kuin vaik­ka Vi­ros­sa. Mut­ta jos tu­lee enem­män kä­si­työ­tä, me­ne­täm­me kil­pai­lua, kos­ka siel­lä tun­ti­hin­ta on pie­nem­pi. Sel­viy­ty­mis­kei­no kil­pai­lus­sa on au­to­maa­tio. Tuot­ta­vuut­ta täy­tyy nos­taa. Mei­dän pi­tää vuo­sit­tain in­ves­toi­da uu­siin ja te­hok­kai­siin lait­tei­siin, Ai­ris­to to­te­aa.

Tam­mi­nii­tyl­lä on mon­ta pin­tä­kä­sit­te­lyä te­ke­vää ali­hank­ki­jaa, jois­sa pys­ty­tään sin­kit­tä­mään, ano­di­soi­maan, maa­laa­maan ja niin edel­leen.

– Eh­kä täl­tä osin pi­tää jo­tain teh­dä tu­le­vai­suu­des­sa, jot­ta pys­tyi­sim­me si­tä­kin vas­tai­suu­des­sa te­ke­mään it­se. Se taas li­sää toi­mi­tus­var­muut­ta ja laa­tu­var­muut­ta.

IN­FO:

Tam­mi­niit­ty Oy

- me­tal­li­te­ol­li­suu­den so­pi­mus­val­mis­tus-, esi­kä­sit­te­ly- ja osa­val­mis­tus­pal­ve­lui­ta tuot­ta­va ali­han­kin­ta- ja asi­an­tun­ti­ja­y­ri­tys

- eri­koi­so­saa­mis­ta la­ser­tek­no­lo­gia, sär­mäys, ko­neis­tus, hit­saus sekä muut esi­kä­sit­te­ly­pal­ve­lut.

- ny­kyi­sen yri­tyk­sen toi­min­taa vuo­des­ta 2014 as­ti mut­ta juu­ret ulot­tu­vat pi­dem­mäl­le

- vuon­na 1996 pe­rus­tet­tiin me­tal­li­a­lan ali­han­kin­ta­y­ri­tys Tam­mi­niit­ty-ni­men al­le

- vuon­na 2017 uu­det ti­lat Sä­ky­län Köy­li­öön Ris­to­lan te­ol­li­suu­sa­lu­eel­le.

- Tam­mi­niit­ty Oy työl­lis­tää noin 40 hen­ki­löä ja lii­ke­vaih­to on yli 7 mil­joo­naa eu­roa.

- Tam­mi­niit­ty-ni­men taus­ta on yri­tyk­sen pe­rus­ta­jan Kal­le Ai­ris­ton su­vus­sa. Hä­nen äi­tin­sä isä Aar­ne Tam­mi­niit­ty piti Tam­mi­niit­ty-ni­mis­tä puu­tar­haa va­jaa sata vuot­ta sit­ten Eu­ran Man­ni­las­sa. Puu­tar­ha­toi­min­ta on sit­tem­min lop­pu­nut, mut­ta nimi on jää­nyt elä­mään.