Muovialan murros on ollut huimaa – Vuoden yrittäjäperheeksi valitut Aspelinit kehittävät Sataplastia määrätietoisesti kohti modernia kierrätystaloutta
Maarit Kautto
Kuluvan vuoden lopulla 60 vuotta täyttävässä Sataplast Oy:ssä on ajan saatossa koettu suuri muodonmuutos muovikasseista nykypäivän monipuoliseen pakkausmuovituotteiden valmistukseen ja samalla liiketoiminta on kasvanut moninkertaiseksi.
– Tavallaan muodonmuutos on ollut valtava, mutta edelleen muovia jalostetaan ja kalvoa puhalletaan samalla tavalla, Sataplast Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Aspelin toteaa.
Sataplast on alunperin Porissa vuonna 1963 perustettu perheyritys. Toiminta laajeni kymmenessä vuodessa ja yritys muutti parempiin tiloihin Kokemäen Suokkaalle vuonna 1972. Lisää muutoksia koettiin 1980-luvun lopulla, kun Juha ja Lea Tiitola siirtyivät yrittäjiksi ostaen Sataplastin sekä paperinjalostusyrityksen Hämeenkyröstä. Ennen yrittäjyyttä Juha Tiitola oli tehnyt pitkän uran Amerplastilla muovinjalostuksen parissa.
Vuosien saatossa Sataplastin toiminta kasvoi käyttötavarakaupan kassien lisäksi henkselikassien valmistamiseen. Tästä kuitenkin päätettiin luopua 2000-luvulle saavuttaessa ja keskityttiin nykyisiin tuotteisiin, eli kalvoihin, erilaisiin pusseihin, säkkeihin ja huppuihin, sekä kääre- ja pakkauspapereihin. Vuosituhannen vaihteessa myös yhtiön omistus siirtyi seuraavalle sukupolvelle, kun johtoon astuivat Tiina ja Jarmo Aspelin. Tänä päivänä perheyrityksessä on omistajana ja työntekijänä mukana myös Tiinan ja Jarmon poika Krister. Perheen Laura-tyttärellä on omistussuhde yritykseen, mutta varsinaista päivätyötään hän tekee kulttuurin parissa.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana Sataplastin kasvu on ollut voimakasta uusien investointien ja yritysostojen myötä. Tytäryhtiöitä ovat Muovijaloste Oy Hollolassa ja Joutsenpaino Oy Lappeenrannassa. Lisäksi Aspelin Groupiin kuuluu Hell-Pack Oy. Kaikkiaan Aspelin Group työllistää 80 henkeä.
Tänä päivänå muovi herättää ympäristönsuojelun näkökulmasta tunteita, joten ala ei Jarmo Aspelinin mukaan siinä valossa ole ehkä kaikkein helpoin. Sataplast on kuitenkin kehityksessä mukana ja yritystä viedään hankkeilla ja investoinneilla kohti kierrätystä ja kiertotaloutta.
– Paljon puhutaan muovin korvaamisesta, mutta se ei ole kovin helppoa, eikä aina niin tarkoituksenmukaistakaan. Tietynlaisilla muovituotteilla on edelleen selkeä tarve elintarviketeollisuudessa ja maataloustuotannon parissa.
– Kun muovi halutaan tänä päivänä korvata kuidulla, pitää miettiä, että kuinka paljon metsähakkuiden määrää voidaan vielä kasvattaa. Nämä ovat vaikeita yhtälöitä, Aspelin pohtii ja jatkaa:
– Korona-aikana muovin käyttö jopa lisääntyi, koska tarvittiin erilaisia suojia ja hygienisyyttä. Silloin ei kukaan kyseenalaistanut muovin tarpeellisuutta.
Sataplastissa yksi keskeisimmistä tulevaisuuden tavoitteista on kierrätysasteen parantaminen.
– Kokemäelle on vuonna 2025 valmistumassa muovin kemialliseen kierrätykseen erikoistunut laitos, jonka kanssa Sataplastkin tekee tiivistä yhteistyötä. Olemme myös mukana Films for future – Kalvoja tulevaisuuteen -hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää sellupohjaisia, muovia korvaavia pakkaustuotteita. Hanke kestää vielä kaksi vuotta. Nähtäväksi jää, löytyykö uudenlaisia innovaatioita ja toimivatko ne.
Käytännössä yritykset elävät Suomessa jo neljättä kriisivuottaan. Jarmo Aspelinin mukaan Sataplastin etuna on, että suurin osa sen tuotteista menee elintarviketeollisuudelle.
– Olipa kriisi millainen hyvänsä, ihmisten on kuitenkin syötävä ja elintarvikkeet on pakattava. Suurin haasteemme on ollut vuosi 2021, jolloin maailmassa alkoivat koronan jälkeiset massiiviset elvytystoimet ja raaka-aineista oli pulaa. Myös muovin hinta tuplaantui. Samankaltainen tilanne koettiin vuonna 2022 Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Sota vaikuttaa materiaalien saatavuuteen ja toimitusvarmuuteen, mutta tällä hetkellä materiaalien saatavuudet ovat melko hyvät, Jarmo Aspelin toteaa.
Satakunnan Yrittäjien vuoden yrittäjäperheeksi valinta tuli Aspelineille yllätyksenä.
– Arvostamme tämän nimityksen korkealle ja olemme siitä iloisia ja ylpeitä. Olemme aikalailla keskittyneet omaan tekemiseemme, emmekä ole pitäneet ääntä itsestämme. Mukava huomata, että yrityksemme on kuitenkin huomattu. Satakunnassa on paljon hienoja yrittäjäperheitä, jotka olisivat myös tämän nimityksen arvoisia, Jarmo Aspelin hymyilee.