Porista isosti maailmalle, seuraava etappi on USA
Brand ID:n liikeidea on tehdä asiakkaiden tuotteet näkyviksi. Yritys on kasvanut tasaisesti.
Toimitusjohtaja Juha Heljakka heiluttelee kädessään Tyrninuijaa. Se on Hallituspartnerit Satakunnan Brand ID:lle myöntämä tunnustus erinomaisesta hallitustyöskentelystä. Heljakka näkeekin hallituksen merkityksen kasvuyrityksessä.
– Olemme halunneet määrätietoisesti kehittää hallitustyöskentelyä ja kutsua hallitukseen osaajia. Tulevaisuuden rakentamisessa on hallituksella iso rooli.
Tyrninuija-palkinnon myötä Brand ID on mukana myös Hallituspartnerien järjestämässä valtakunnallisessa kisassa. Se valittiin juuri kilpailun kärkikolmikkoon, joista voittaja julkistetaan 1. marraskuuta.
Porilainen Brand ID erkaantui Nelostuote Oy:stä omaksi yhtiöksi vuonna 2007. Juha Heljakka on ollut alusta asti toimitusjohtajana ja on nykyään yrityksen pääomistaja.
– Liikeidea on ollut alusta asti sama: me teemme asiakkaamme brändin näkyväksi, Heljakka sanoo.
Se tapahtuu esimerkiksi tarrojen tai vaikkapa myymäläopasteiden avulla. Yksi vanhimmista asiakkaista on puimuritehdas Sampo-Rosenlew, suurimpia kotimaisia asiakkaita ovat Kesko, S-ryhmä ja VR. Brändi tulee näkyväksi, kun esimerkiksi puimuriin liimataan merkkitarrat tai päivittäistavarakauppaan tehdään kalusteet, opasteet, hintalaput ja mainokset ketjun ilmeen mukaisesti. Myös esimerkiksi venekannet, digitaaliset myymäläratkaisut, erilaiset turvallisuus- ja käyttöohjetarrat sekä pahviset myyntitelineet ja pakkaukset ovat Brand ID:n osaamisalaa.
Brand ID on kasvanut tasaisesti. Liikevaihto on kasvanut vuodesta 2007 vuoteen 2022 20-kertaiseksi.
– Tarkoitus on nyt tuplata liikevaihto eli kasvattaa se 60 miljoonaan euroon vuoteen 2025 mennessä, Heljakka kertoo.
Yrityksellä oli vuonna 2022 keskimäärin 175 työntekijää.
Juha Heljakka on kehittänyt Brand ID:n johtamisen järjestelmää yhdessä Kaizen-menetelmän konsultin Kimmo Järvisen kanssa. "Konsultti näkee sen, mitä itse ei näe. Kaizen on ollut meille tehokas tapa saada tuloksia aikaan", Heljakka sanoo. Hänellä on kädessään Hallituspartnerit Satakunnan tunnustuspalkinto Tyrninuija.
Sanna Jääskeläinen
Nopeinta kasvu on ollut viimeisen neljän vuoden aikana. Asiakkaita ja tuotteita on saatu lisää, mutta kasvua on haettu myös yrityskaupoilla. Uusin aluevaltaus on Yhdysvallat, jonne Brand ID avaa oman tuotantolaitoksen tämän vuoden lopulla. Pohjois-Carolinassa sijaitseva tehdas käynnistetään suomalaisin voimin.
– Kokenut tiimi työntekijöitämme muuttaa sinne komennukselle. Käynnistysvaiheen jälkeen rekrytoidaan paikallista työvoimaa, jonka suomalaiset työntekijät kouluttavat tehtäviinsä, Heljakka sanoo.
Vuodenvaihteessa on luvassa myös sellainen iso muutos, että yrityksen osayhtiöt fuusioidaan ja muodostetaan yhteinen hallinto-osasto.
Arvot ovat yrityksen toiminnan perusta. Brand ID:n arvot löytyvät perheyhtiön pitkäjänteisestä kulttuurista, johon on yhdistetty hallitusammattilaisten mukanaan tuomaa liiketoiminnallista näkökulmaa sekä hieman yllättäenkin japanilaista johtamisjärjestelmää. Juha Heljakka tutustui lentokoneessa matkalla Helsingistä Poriin Kaizen-johtamismenetelmän konsulttiin Kimmo Järviseen. Keskustelu herätti kiinnostuksen, joka syveni ja on nyt osa yrityksen filosofiaa. Kaizen on japaninkielinen termi ja tarkoittaa jatkuvaa parantamista pienissä askeleissa.
– Sen johtamisjärjestelmän mukaisesti meillä on käytössä nyt niin kutsutut luonnolliset tiimit, jotka itse määrittävät tarkoituksensa ja seuraavat sen kehittymistä, Heljakka kertoo.
– Isoin oppi Kaizenista on ollut se, että meillä ei voi olla itsellä kaikkea viisautta. On oltava utelias tietääkseen, miten voi tehdä asiat paremmin ja on oltava halua ymmärtää, miten menestyksen elementit voi rakentaa.
Brand ID:n päätoimipaikka on Porissa Raumanjuovantiellä. Toimintaa on koko Suomessa ja kansainvälisesti. Vuodenvaihteessa yritys avaa tehtaan Yhdysvaltoihin. "Pori on meille tärkeä ja täällä pysymme", sanoo toimitusjohtaja Juha Heljakka.
Sanna Jääskeläinen
Kasvun perusta on kykenevä johto. Brand ID Oy:n johtoryhmä pitää operatiivisen ja strategisen palaverin kerran kuukaudessa ja seuraa operatiivisten mittareiden lisäksi strategisten tavoitteiden toteutumista. Strategiaa arvioidaan joka kuukausi. Työvälineenä on strategiamatriisi konkreettisine mittaristoineen.
– Kun tämä tehdään kuukausittain, laiva ei pääse seilaamaan väärään suuntaan liian pitkään, vaan voimme tehdä korjausliikkeet ajoissa, Heljakka sanoo.
Myös tiimeillä on käytössä standardoidut tekemisen mittarit ja tiimitaulut. Heljakka kehuu menetelmää, jossa asiat viedään tiimitaululle kaikkien nähtäväksi.
– Esimerkiksi ikävä asia muuttuu neutraalimmiksi ja irrottautuu henkilöstä, kun se kerrotaan tiimitaulun kautta. Ylipäätään henkilökunta on osallistettava, jotta syntyy parviälyn efekti. Kun työntekijät kokevat pystyvänsä vaikuttamaan siihen, mitä tekevät, myös yritys menestyy. Tiimien tehtävänä on esimerkiksi tuottaa kehitysideoita viikoittain.
Tehtaan perustaminen Yhdysvaltoihin on ollut uudenlainen kokemus. Heljakka kertoo yllättyneensä paikallisten avuliaisuudesta ja asioiden järjestymisen helppoudesta.
– Kyllä huomaa, että he haluavat yrityksen ja ihmiset sinne. Tästä on hyvä ottaa oppia Satakunnassakin. Jos tänne on helppo tulla ja täällä ihmisten hyvä asua, yrityksetkin haluavat sijoittua tänne. Hyvän infran ja koulujen lisäksi on tärkeätä luoda kaupunkiin ihmisille mielipaikkoja. Siksi esimerkiksi Porin Etelärannan kunnostaminen on hyvä asia, hän pohtii.
Sanna Jääskeläinen