Pau­lii­na Vil­pak­ka

Nina-Mari Tur­pe­lal­la ja Mark­ku Ki­vi­sel­lä on ta­ka­naan yh­tei­nen päi­vä Rau­mal­la, ja seu­raa­vak­si on lu­vas­sa yh­teis­haas­tat­te­lu. Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien tu­le­va ja väis­ty­vä toi­mi­tus­joh­ta­ja ovat työs­ken­nel­leet rin­nak­kain tois­ta kuu­kaut­ta, ja lo­ka­kuus­sa val­ta­kun­nal­lis­ten Yrit­tä­jä­päi­vien jäl­keen vies­ti­ka­pu­la siir­tyy vi­ral­li­ses­ti Tur­pe­lal­le.

Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien uu­si toi­mi­tus­joh­ta­ja Nina-Mari Tur­pe­la on ko­toi­sin Po­ris­ta. Hän on kou­lu­tuk­sel­taan ju­ris­ti, ja vii­mei­set nel­jä vuot­ta hän on työs­ken­nel­lyt Nak­ki­lan kun­nan­joh­ta­jan teh­tä­väs­sä. Tur­pe­lan per­hee­seen kuu­luu 18-vuo­ti­as poi­ka.

Luon­teel­taan Tur­pe­la ku­vaa ole­van­sa mää­rä­tie­toi­nen, sin­ni­käs ja vaa­ti­va­kin. Sa­maa ovat sa­no­neet en­ti­set alai­set, ja li­sän­neet vie­lä lis­tal­le va­loi­sa, ener­gi­nen ja oi­keu­den­mu­kai­nen.

Tur­pe­la as­tuu yrit­tä­jä­jär­jes­tön joh­toon ai­ka­na, jol­loin yrit­tä­jyyt­tä haas­taa luot­ta­mus tu­le­vaan. Kak­si suur­ta maa­il­mank­rii­siä ovat jät­tä­neet jäl­ken­sä niin yri­tyk­siin kuin mie­li­ku­vaan yrit­tä­jyy­des­tä. Ko­ro­nak­rii­sin ja Uk­rai­nan so­dan yl­lät­tä­es­sä yrit­tä­jät jäi­vät mo­nel­la ta­paa tyh­jän pääl­le. Edel­leen epä­var­muus maa­il­man ti­lan­tees­ta vai­kut­taa esi­mer­kik­si yri­tys­ten in­ves­toin­ti­suun­ni­tel­miin. Krii­si­vuo­det ovat opet­ta­neet uu­den­lais­ta ajat­te­lua: ele­tään maa­il­mas­sa, jos­sa kaik­ki on mah­dol­lis­ta.

Markku Kivisellä on takanaan yli 16 vuotta yrittäjäjärjestön toimitusjohtajana, ja Nina-Mari Turpelan tehtävä on vasta alkamassa. Kuva: Pauliina Vilpakka

Markku Kivisellä on takanaan yli 16 vuotta yrittäjäjärjestön toimitusjohtajana, ja Nina-Mari Turpelan tehtävä on vasta alkamassa. Kuva: Pauliina Vilpakka

En­tä mi­ten pa­lau­te­taan ih­mis­ten us­ko sii­hen, et­tä yrit­tä­jäk­si ryh­ty­mi­nen kan­nat­taa? Tur­pe­la to­te­aa, et­tä haas­ta­vas­sa maa­il­man­ti­lan­tees­sa yrit­tä­jä­jär­jes­tön edun­val­von­nal­li­siin teh­tä­viin kuu­luu ajaa asi­oi­ta, jot­ka tu­ke­vat yrit­tä­mi­sen en­na­koi­ta­vuut­ta. Sa­mal­la on kou­lu­tet­ta­va yri­tyk­siä va­rau­tu­maan tu­le­vai­suu­den muu­tok­siin. Sel­lai­sia ovat krii­sien li­säk­si myös esi­mer­kik­si tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­nen ja vih­reä siir­ty­mä. Tur­pe­la mai­nit­see myös kou­lu­tuk­set ja yrit­tä­jyys­kas­va­tuk­sen, jot­ka ovat tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta kes­kei­siä asi­oi­ta.

Mark­ku Ki­vi­sel­lä on ta­ka­naan yli 16 vuot­ta yrit­tä­jä­jär­jes­tön toi­mi­tus­joh­ta­ja­na. Hä­nel­lä on nä­ke­mys­tä sii­tä, mit­kä asi­at yh­dis­tä­vät me­nes­ty­viä sa­ta­kun­ta­lai­sia yri­tyk­siä.

– Kaik­kein tär­kein­tä on, et­tä yrit­tä­jän pi­tää it­se us­koa omaan lii­ke­toi­min­taan­sa. Roh­keut­ta ja pien­tä ris­ki­not­to­ky­ky­ä­kin tar­vi­taan, sekä ky­kyä op­pia vir­heis­tä. Myös ver­kos­toi­tu­mi­nen on tänä päi­vä­nä to­del­la tär­ke­ää, ja sii­hen yrit­tä­jä­jär­jes­töön kuu­lu­mi­nen on hyvä vä­li­ne, Ki­vi­nen sa­noo.

Toi­mi­tus­joh­ta­jan teh­tä­väs­sä Ki­vi­nen on saa­nut kat­sel­la sa­ta­kun­ta­lais­ta yrit­tä­jä­kent­tää nä­kö­kul­mas­ta, jos­ta vain har­va pää­see sitä kat­se­le­maan.

– Täs­sä työs­sä saa mo­ni­puo­li­sen ku­van yri­tys­toi­min­nas­ta Sa­ta­kun­nas­sa joka toi­mi­a­lal­ta, sekä haas­teis­ta, joi­ta yrit­tä­jät tänä päi­vä­nä koh­taa­vat. Olem­me suu­rin elin­kei­no­e­lä­män jär­jes­tö Sa­ta­kun­nas­sa, jo­ten tämä on kyl­lä mie­len­kiin­toi­nen työ­maa, Ki­vi­nen sa­noo.

Ki­vi­nen huo­maut­taa, et­tä edun­val­von­ta­työs­sä mo­nes­ti pu­hu­taan pal­jon asi­ois­ta, joi­ta vie­lä pi­täi­si pa­ran­taa. Mut­ta tär­ke­ää on myös huo­ma­ta, mit­kä asi­at maa­kun­nas­sa ovat jo hy­vin, ja mi­ten edun­val­von­ta­työs­sä on on­nis­tut­tu.

– Yrit­tä­jien pal­kit­se­mi­nen on yk­si tyy­pil­li­nen esi­merk­ki, jos­sa saa­daan näh­dä nii­tä on­nis­tu­mi­sia, Ki­vi­nen sa­noo.

Hän li­sää, et­tä sa­mas­ta syys­tä myös Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jä -leh­des­sä ker­ro­taan jä­se­ny­ri­tys­ten on­nis­tu­mis­ta­ri­noi­ta. Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien toi­mes­ta jul­kais­taan pai­kal­li­sis­sa me­di­ois­sa jopa noin 300 yri­tys­ta­ri­naa vuo­des­sa.