En­si vuon­na on vil­kas vaa­li­ke­vät, kun sekä alue- et­tä kun­ta­vaa­lit jär­jes­te­tään sa­ma­nai­kai­ses­ti huh­ti­kuus­sa. Eh­dok­kai­den saa­mi­nen kum­paan­kin vaa­liin saat­taa tuot­taa en­tis­tä enem­män vai­keuk­sia lä­hes kai­kil­la puo­lu­eil­la. It­se olen puo­lu­ee­seen si­tou­tu­nut ja olen en­sim­mäi­sen kau­den kun­nan­val­tuu­tet­tu. Olin toki eh­dok­kaa­na vii­me alu­e­vaa­leis­sa­kin, mut­ta hei­koh­kol­la me­nes­tyk­sel­lä. Puo­lu­e­po­li­tiik­kaa tär­ke­äm­pä­nä olen kui­ten­kin koko ajan pi­tä­nyt yrit­tä­mi­sen edel­ly­tys­ten pa­ran­ta­mis­ta pää­tök­sen­te­os­sa.

Hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den al­ku on ol­lut var­sin tak­kuis­ta, kun or­ga­ni­saa­ti­o­ta on ra­ken­net­tu ja bud­je­teis­sa py­sy­mi­nen on ol­lut enem­män kuin haas­teel­lis­ta. Sa­ta­kun­nas­sa pal­ve­lu­ver­kos­ton kar­si­mi­ses­ta on kes­kus­tel­tu vä­lil­lä kii­vaas­ti­kin. Tie­tys­ti ver­kos­toa pi­tää jär­ki­pe­räis­tää, mut­ta jos kar­si­mi­sen aja­tuk­se­na on sääs­tää vuok­ra­kus­tan­nuk­sis­ta, niin kos­kaan ei tul­la saa­vut­ta­maan riit­tä­viä sääs­tö­jä. Vii­me ai­koi­na on esiin nos­tet­tu myös os­to­pal­ve­lui­den lii­an kor­ke­at kus­tan­nuk­set. On jopa esi­tet­ty väit­tä­miä, et­tä bud­jet­ti­on­gel­mat joh­tu­vat ni­me­no­maan yri­tys­ten lii­an kor­keis­ta hin­nois­ta. Usein ti­lan­ne on kui­ten­kin päin­vas­tai­nen, eli esi­mer­kik­si te­hos­tet­tu pal­ve­lu­a­su­mi­nen on jul­ki­sel­la sek­to­ril­la kal­liim­paa kuin yk­si­tyi­sen tuot­ta­ma­na. Myös jul­kis­ta sek­to­ria oli­si vel­voi­tet­ta­va las­ke­maan kun­kin pal­ve­lun to­del­li­nen hin­ta, muu­ten­han jul­ki­sen ja yk­si­tyi­sen tuot­ta­man pal­ve­lun hin­ta ei ole ver­tai­lu­kel­poi­nen. Tä­män vuok­si hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­le­kin tar­vi­taan en­tis­tä enem­män yrit­tä­jien nä­ke­mys­tä, kos­ka on sa­no­mat­ta­kin sel­vää, et­tä ta­lou­del­lis­ta osaa­mis­ta tar­vi­taan enem­män pää­tök­sen­te­koon.

Kun­nal­li­sel­la puo­lel­la olen it­se saa­nut vai­kut­taa pää­tök­sen­te­koon nyt rei­lun kol­me vuot­ta. Kiel­tä­mät­tä kun­nal­li­sen pää­tök­sen­te­on by­rok­ra­tia tun­tuu yrit­tä­jäs­tä vä­lil­lä tur­haut­ta­val­ta. Toi­saal­ta pää­tös­ten val­mis­te­luun kuu­luu­kin men­nä oma ai­kan­sa, jot­ta de­mok­raat­ti­ses­ti va­lit­tu val­tuus­to saa tar­vit­se­man­sa tie­dot. Kun­nis­sa yk­sit­täi­sel­lä val­tuu­te­tul­la on var­mas­ti suu­rem­pi vai­ku­tus­mah­dol­li­suus kuin alu­eel­la. Kun kun­tien pää­tök­sen­te­os­ta pois­tui­vat sote -asi­at, niin en­tis­tä suu­rem­mak­si osa-alu­eek­si muo­dos­tui elin­voi­ma­pal­ve­lut ja nii­den ke­hit­tä­mi­nen.

Yrit­tä­jien kes­kuu­des­sa kun­tien pää­tök­sen­te­os­sa eni­ten kes­kus­te­lua he­rät­tä­vät vuo­des­ta toi­seen han­kin­nat, kaa­voi­tu­sa­si­at sekä eri­lais­ten lu­pien kä­sit­te­ly­a­jat. Kun­nal­lis­vaa­leis­sa kan­nat­taa eh­dot­to­mas­ti läh­teä eh­dok­kaak­si. Vaik­ka ei pää­si­si­kään val­tuus­toon, niin si­nul­la on sil­ti suu­ri mah­dol­li­suus pääs­tä lau­ta­kun­tiin ja mui­hin toi­mi­kun­tiin, jois­sa var­si­nai­nen val­mis­te­lu­työ ta­pah­tuu.

Kun­tien han­kin­ta­pää­tök­sis­sä on yrit­tä­jän nä­kö­kul­mas­ta vie­lä pal­jon teh­tä­vää. Iso­ja ko­ko­nai­suuk­sia ei pil­ko­ta riit­tä­vän pie­niin osiin, jol­loin myös pie­nem­pien yri­tys­ten oli­si mah­dol­li­suus pääs­tä esi­mer­kik­si ra­ken­nusp­ro­jek­tei­hin. Pien­han­kin­nois­sa ti­lauk­set teh­dään usein sa­moil­ta toi­mi­joil­ta il­man tar­jous­pyyn­tö­jä. On­nek­si näis­sä mo­lem­mis­sa asi­ois­sa on vii­me vuo­si­na pääs­ty mo­nes­sa kun­nas­sa eteen­päin, kun on alet­tu jul­kai­se­maan os­to­las­ku­da­taa. On tär­ke­ää, et­tä yrit­tä­jä­val­tuu­te­tun ään­tä kuul­laan näis­sä asi­ois­sa.

Kaa­voi­tuk­sen al­ku­vai­hees­sa vai­kut­ta­mi­nen on eri­tyi­sen tär­ke­ää. Kaa­vap­ro­ses­sit ovat usein use­am­man vuo­den mit­tai­sia ja sik­si näis­sä pää­tök­sis­sä pi­tää ot­taa huo­mi­oon mah­dol­li­sim­man mo­ni­puo­li­sen te­ol­li­suu­den tai muun yri­tys­toi­min­nan mah­dol­li­suu­det. Tek­ni­nen lau­ta­kun­ta on nä­kö­a­la­paik­ka kaa­voi­tu­sa­si­ois­ta kiin­nos­tu­neel­le. Usein­han lau­ta­kun­nis­ta puut­tuu juu­ri yrit­tä­jä­nä­ke­mys ja sen vuok­si saat­taa syn­tyä vir­heel­li­siä pää­tök­siä.

Yrit­tä­jät ovat usein var­sin kär­si­mät­tö­miä lupa-asi­oi­den ete­ne­mi­seen kun­nan pää­tök­sen­te­ko­por­tais­sa. Ra­ken­nus­lu­pien kä­sit­te­ly­a­jois­sa on ta­pah­tu­nut sel­vää edis­tys­tä mo­nes­sa kun­nas­sa. Yleen­sä vii­väs­ty­mi­set joh­tu­vat puut­teel­li­sis­ta ha­ke­muk­sis­ta. Tar­koi­tuk­sel­lis­ta asi­oi­den vii­vyt­te­lyä on tus­kin lain­kaan enää ha­vait­ta­vis­sa.

It­se olen toi­mi­nut var­sin pit­kään sekä yrit­tä­jä­nä et­tä yrit­tä­jä­jär­jes­tön eri luot­ta­mus­teh­tä­vis­sä. Pää­tök­sen­te­ko yrit­tä­jä­jär­jes­tös­sä ja kun­nal­li­sel­la puo­lel­la, jos­ta it­sel­lä­ni on siis ko­ke­mus­ta vas­ta va­jaa 4 vuot­ta, on var­sin eri­lais­ta. Täl­lä ko­ke­muk­sel­la voin to­de­ta, et­tä yrit­tä­jiä tar­vi­taan niin kun­nal­li­ses­sa kuin alu­eel­li­ses­sa­kin pää­tök­sen­te­os­sa en­tis­tä enem­män. Pal­jon­han eri ko­kouk­sis­sa ku­luu ai­kaa, mut­ta il­man yrit­tä­jä­val­tuu­tet­tu­ja ja toi­mi­joi­ta eri kun­nal­li­sis­sa ja alu­eel­li­sis­sa toi­mie­li­mis­sä ei yrit­tä­jyy­den edel­ly­tyk­set pa­ra­ne. Se­hän on Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien­kin yk­kös­ta­voi­te – luo­da par­haat mah­dol­li­set yrit­tä­jyy­den edel­ly­tyk­set koko maa­kun­taan. Läh­de siis si­nä­kin mu­kaan tu­le­viin vaa­lei­hin.

Teu­vo Uu­si­mä­ki

Va­ra­pu­heen­joh­ta­ja, Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jät