Yrittäjäpäivät Porissa: Merkityksellisyys on yrityksen menestymisen elinehto
Henkilöbrändin luominen on yrittäjälle tärkeää, koska se rakentuu joka tapauksessa. Ihminen ostaa ihmiseltä.
Valtakunnallisten Yrittäjäpäivien ohjelmassa on kaksi mielenkiintoista keynote-puheenvuoroa yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä. Tänä kesänä Kasvua somesta -kirjan kirjoittanut Oona Kankkunen puhuu asiantuntijabrändin tärkeydestä ja modernista sosiaalisesta myynnistä. Marketing Finlandin toimitusjohtaja ja yrittäjä Riikka-Maria Lemminki puolestaan puhuu aiheesta “onnistunut markkinointi on yrityksesi näköinen tarina”.
– Jokaisella yrityksellä on tarina ja digitaalisella aikakaudella tarina rakentuu, haluat sitä tai et. Jos yrittäjänä et itse mieti yrityksesi tarinaa, toiset päättävät sen sinun puolestasi, Lemminki toteaa.
Sama ilmiö tarinoiden rakentumisesta ja digitaalisen myynnin ajasta näkyy Oona Kankkusen puheenvuoron taustalla. Hänen tavoitteenaan on inspiroida ja rohkaista uudistavaan tapaan myydä sekä brändäämään omaa osaamista paremmin.
– Me kaikki olemme oman elämämme toimitusjohtajia ja näin vastuussa osaamisemme brändäämisestä. Omaa tarinaa ja taustaa sekä omia mielipiteitä kannattaa tuoda esille sisällöissä, sillä ihminen ostaa ihmiseltä.
Riikka-Maria Lemminki
Miten yrittäjän sitten kannattaisi lähteä liikkeelle? Millaisiin asioihin viestinnässä ja markkinoinnissa pitäisi panostaa? Riikka-Maria korostaa merkityksellisyyttä.
– Yrittäjän kannattaa lähteä liikkeelle siitä, miksi yritys on perustettu. Tutkimuksissa on huomattu, että menestyvien yritysten taustalla näkyy yrittäjän oma tarina ja mielipide. Vaikka koskaan ei voi miellyttää kaikkia, oman mielipiteen kertomista ei kannata pelätä. Hajuton ja mauton ei nimittäin kiinnosta ketään.
Oona on asiasta samaa mieltä. Hän kehottaa yrittäjiä ottamaan rohkeasti osaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin.
– Puhun sosiaalisesta myynnistä eli siitä, miten sosiaalinen media valjastetaan osaksi liiketoiminnan kasvattamista ja kehittämistä. Yrittäjän ei kannata lähteä sosiaaliseen mediaan määrä edellä, vaan tärkeämpää on laatu.
Yhdeksi parhaimmista henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin rakentamisen työkaluksi hän mainitsee LinkedInin.
– Sosiaalinen myynti tarvitsee taakseen kuusi erilaista elementtiä. Ne ovat tiedonhaku, verkostoituminen, kuuntelu ja prospektointi, kommentointi ja keskustelu, sisällön tuottaminen sekä oman osaamisen brändäys. Näistä juttelen myös Yrittäjäpäivillä.
Tänä päivänä yritysten on viestinnässään huomioita entistä enemmän vastuullisuus. Riikka-Maria Lemminki korostaa, ettei vastuullisuus voi kuitenkaan olla yritystarinan päälle liimattuja irtolauseita.
– Onnistunut yritystarina lisää läpinäkyvyyttä, erottaa kilpailijoista ja sitouttaa henkilökuntaa. Vastuullisuudesta on tullut tärkeä osa tarinaa, mutta sen pitää pohjautua aitoihin tekoihin. Muutoin vastuullisuusviestinnästä tulee yritykselle merkittävä maineriski, muistuttaa Lemminki.
Oona Kankkusen mielestä vastuullisuus ja merkityksellisyys ovat yrityksen elinehto.
– Jos et pysty myynnissä viestimään asiakasarvoa, jäät junasta, hän kiteyttää.
Katri Mäenpää