Val­ta­kun­nal­lis­ten Yrit­tä­jä­päi­vien oh­jel­mas­sa on kak­si mie­len­kiin­tois­ta key­no­te-pu­heen­vuo­roa yri­tyk­sen mark­ki­noin­nis­ta ja vies­tin­näs­tä. Tänä ke­sä­nä Kas­vua so­mes­ta -kir­jan kir­joit­ta­nut Oo­na Kank­ku­nen pu­huu asi­an­tun­ti­jab­rän­din tär­key­des­tä ja mo­der­nis­ta so­si­aa­li­ses­ta myyn­nis­tä. Mar­ke­ting Fin­lan­din toi­mi­tus­joh­ta­ja ja yrit­tä­jä Riik­ka-Ma­ria Lem­min­ki puo­les­taan pu­huu ai­hees­ta “on­nis­tu­nut mark­ki­noin­ti on yri­tyk­se­si nä­köi­nen ta­ri­na”.

– Jo­kai­sel­la yri­tyk­sel­lä on ta­ri­na ja di­gi­taa­li­sel­la ai­ka­kau­del­la ta­ri­na ra­ken­tuu, ha­lu­at sitä tai et. Jos yrit­tä­jä­nä et it­se mie­ti yri­tyk­se­si ta­ri­naa, toi­set päät­tä­vät sen si­nun puo­les­ta­si, Lem­min­ki to­te­aa.

Sama il­miö ta­ri­noi­den ra­ken­tu­mi­ses­ta ja di­gi­taa­li­sen myyn­nin ajas­ta nä­kyy Oo­na Kank­ku­sen pu­heen­vuo­ron taus­tal­la. Hä­nen ta­voit­tee­naan on ins­pi­roi­da ja roh­kais­ta uu­dis­ta­vaan ta­paan myy­dä sekä brän­dää­mään omaa osaa­mis­ta pa­rem­min.

– Me kaik­ki olem­me oman elä­mäm­me toi­mi­tus­joh­ta­jia ja näin vas­tuus­sa osaa­mi­sem­me brän­dää­mi­ses­tä. Omaa ta­ri­naa ja taus­taa sekä omia mie­li­pi­tei­tä kan­nat­taa tuo­da esil­le si­säl­löis­sä, sil­lä ih­mi­nen os­taa ih­mi­sel­tä.

Riikka-Maria Lemminki

Riikka-Maria Lemminki

Mi­ten yrit­tä­jän sit­ten kan­nat­tai­si läh­teä liik­keel­le? Mil­lai­siin asi­oi­hin vies­tin­näs­sä ja mark­ki­noin­nis­sa pi­täi­si pa­nos­taa? Riik­ka-Ma­ria ko­ros­taa mer­ki­tyk­sel­li­syyt­tä.

– Yrit­tä­jän kan­nat­taa läh­teä liik­keel­le sii­tä, mik­si yri­tys on pe­rus­tet­tu. Tut­ki­muk­sis­sa on huo­mat­tu, et­tä me­nes­ty­vien yri­tys­ten taus­tal­la nä­kyy yrit­tä­jän oma ta­ri­na ja mie­li­pi­de. Vaik­ka kos­kaan ei voi miel­lyt­tää kaik­kia, oman mie­li­pi­teen ker­to­mis­ta ei kan­na­ta pe­lä­tä. Ha­ju­ton ja mau­ton ei ni­mit­täin kiin­nos­ta ke­tään.

Oo­na on asi­as­ta sa­maa miel­tä. Hän ke­hot­taa yrit­tä­jiä ot­ta­maan roh­ke­as­ti osaa esi­mer­kik­si so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa käy­tä­viin kes­kus­te­lui­hin.

– Pu­hun so­si­aa­li­ses­ta myyn­nis­tä eli sii­tä, mi­ten so­si­aa­li­nen me­dia val­jas­te­taan osak­si lii­ke­toi­min­nan kas­vat­ta­mis­ta ja ke­hit­tä­mis­tä. Yrit­tä­jän ei kan­na­ta läh­teä so­si­aa­li­seen me­di­aan mää­rä edel­lä, vaan tär­ke­äm­pää on laa­tu.

Yh­dek­si par­haim­mis­ta hen­ki­löb­rän­din ja asi­an­tun­ti­jab­rän­din ra­ken­ta­mi­sen työ­ka­luk­si hän mai­nit­see Lin­ke­dI­nin.

– So­si­aa­li­nen myyn­ti tar­vit­see taak­seen kuu­si eri­lais­ta ele­ment­tiä. Ne ovat tie­don­ha­ku, ver­kos­toi­tu­mi­nen, kuun­te­lu ja pros­pek­toin­ti, kom­men­toin­ti ja kes­kus­te­lu, si­säl­lön tuot­ta­mi­nen sekä oman osaa­mi­sen brän­däys. Näis­tä jut­te­len myös Yrit­tä­jä­päi­vil­lä.

Tänä päi­vä­nä yri­tys­ten on vies­tin­näs­sään huo­mi­oi­ta en­tis­tä enem­män vas­tuul­li­suus. Riik­ka-Ma­ria Lem­min­ki ko­ros­taa, et­tei vas­tuul­li­suus voi kui­ten­kaan ol­la yri­tys­ta­ri­nan pääl­le lii­mat­tu­ja ir­to­lau­sei­ta.

– On­nis­tu­nut yri­tys­ta­ri­na li­sää lä­pi­nä­ky­vyyt­tä, erot­taa kil­pai­li­jois­ta ja si­tout­taa hen­ki­lö­kun­taa. Vas­tuul­li­suu­des­ta on tul­lut tär­keä osa ta­ri­naa, mut­ta sen pi­tää poh­jau­tua ai­toi­hin te­koi­hin. Muu­toin vas­tuul­li­suus­vies­tin­näs­tä tu­lee yri­tyk­sel­le mer­kit­tä­vä mai­ne­ris­ki, muis­tut­taa Lem­min­ki.

Oo­na Kank­ku­sen mie­les­tä vas­tuul­li­suus ja mer­ki­tyk­sel­li­syys ovat yri­tyk­sen eli­neh­to.

– Jos et pys­ty myyn­nis­sä vies­ti­mään asi­a­ka­sar­voa, jäät ju­nas­ta, hän ki­teyt­tää.

Kat­ri Mä­en­pää