Frida Aho­nen / STT

Eri­tyi­ses­ti nuo­ret kul­jet­ta­jat käyt­tä­vät kän­nyk­kää aja­es­saan, sel­vi­ää Lii­ken­ne­tur­van huh­ti­kuus­sa teet­tä­mäs­tä ky­se­lys­tä.

Tu­los­ten mu­kaan 15–24-vuo­ti­ais­ta lä­hes vii­den­nes kat­soo aja­es­saan vi­de­oi­ta tai lu­kee vies­te­jä erit­täin usein tai usein, kun koko vä­es­töä vas­taa­va luku on 9 pro­sent­tia. Ta­san vii­den­nes nuo­ris­ta ker­too huo­man­neen­sa usein tai erit­täin usein kiin­nit­tä­vän­sä aja­es­saan lii­an vä­hän huo­mi­o­ta lii­ken­tee­seen. Koko vä­es­töä kos­ke­va vas­taa­va luku on 8 pro­sent­tia.

Kaik­kien tien­käyt­tä­jien liik­ku­mi­nen vaa­ran­tuu, jos kul­jet­ta­jan oma huo­mio kiin­nit­tyy esi­mer­kik­si kän­ny­kän ta­kia muu­al­le, Lii­ken­ne­tur­van tie­dot­tees­sa muis­tu­te­taan.

Lii­ken­ne­tur­va sel­vit­ti suo­ma­lais­ten ko­ke­muk­sia ohi­tus­ti­lan­teis­ta huh­ti­kuus­sa 2024. Nors­tat Oy:n to­teut­ta­maan ky­se­lyyn vas­ta­si yh­teen­sä 2 015 hen­ki­löä, jois­ta au­toi­le­via oli 71 pro­sent­tia.

Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tu­soh­jaa­jan Sami Ki­vi­län mu­kaan kän­ny­kän käyt­tä­mi­nen lii­ken­tees­sä on kas­va­va on­gel­ma.

– Äly­pu­he­lin­ten tu­lon jäl­keen se on li­sään­ty­nyt. Ei tämä ai­na­kaan vä­he­ne­mään päin ole mis­sään ni­mes­sä, Ki­vi­lä ker­too STT:lle.

On­gel­ma kos­ket­taa ky­se­lyn mu­kaan eri­tyi­ses­ti nuo­ria. Ky­se­lyn tu­lok­sis­ta il­me­nee, et­tä mel­kein 60 pro­sent­tia nuo­ris­ta kat­soo kä­vel­les­sään kän­ny­käs­tä vies­te­jä tai vi­de­oi­ta. Koko vä­es­töä vas­taa­va luku on 25 pro­sent­tia.

Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, et­tä kän­ny­kän aja­mis­ta hait­taa­va tai vaa­ran­ta­va käyt­tö on kiel­let­ty kai­kil­la ajo­neu­voil­la, myös pol­ku­pyö­räl­lä ja ke­vy­el­lä säh­kö­a­jo­neu­vol­la. Ja­lan­kul­ki­jan­kin on hyvä py­säh­tyä, jos pu­he­li­meen pi­tää sy­ven­tyä.

– Ylei­ses­ti voi sa­noa, et­tä jos ajon ai­ka­na teh­dään mitä ta­han­sa muu­ta kuin kes­ki­ty­tään lii­ken­tee­seen, niin tot­ta kai se on ris­ki, kos­ka sil­loin mei­dän sil­mäm­me, aja­tuk­sem­me ja kä­tem­me ovat pois toi­min­nas­ta, Ki­vi­lä to­te­aa.

Suo­ma­lai­set ker­to­vat käyt­tä­vän­sä kän­nyk­kää aja­es­saan jon­kin ver­ran kan­sain­vä­lis­tä kes­ki­ar­voa enem­män. Tämä sel­vi­ää eri mai­den lii­ken­ne­käyt­täy­ty­mis­tä, -asen­tei­ta ja -mie­li­pi­tei­tä kar­toit­ta­van ES­RA3-tut­ki­muk­sen vii­me vuo­den tu­lok­sis­ta.

Esi­mer­kik­si noin 23 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta ker­toi lu­ke­neen­sa aja­es­saan vies­te­jä, so­si­aa­lis­ta me­di­aa tai uu­ti­sia. Suo­ma­lais­vas­taa­jis­ta näin ker­toi teh­neen­sä mel­kein 40 pro­sent­tia. Hie­man yli vii­de­so­sa ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta taas ker­toi pu­hu­neen­sa pu­he­li­meen pi­tä­en sitä kä­des­sä au­toa aja­es­sa, kun taas suo­ma­lais­vas­taa­jis­ta näin ker­toi teh­neen­sä mel­kein 45 pro­sent­tia.

Lii­ken­ne­tur­van vii­me vuon­na teet­tä­män ky­se­lyn mu­kaan joka vii­des suo­ma­lai­nen au­toi­li­ja on jou­tu­nut vaa­ra­ti­lan­tee­seen käyt­tä­es­sään kän­nyk­kää.

On ole­mas­sa tut­ki­mus­näyt­töä sii­tä, et­tä tark­kaa­mat­to­muus on mer­kit­tä­vä syy on­net­to­muuk­siin. Ki­vi­län mu­kaan esi­mer­kik­si vuon­na 2023 jul­kais­tus­sa itä­val­ta­lais­tut­ki­muk­ses­sa ha­vait­tiin, et­tä noin 30 pro­sent­tia lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­ta joh­tuu tark­kaa­mat­to­muu­des­ta.

Tut­ki­muk­ses­sa to­de­taan, et­tä pu­he­li­men käyt­tä­mi­nen il­man hands free -lai­tet­ta lii­ken­tees­sä on mer­kit­tä­vä ris­ki­te­ki­jä.

– On tie­dos­sa jon­kin ver­ran on­net­to­muuk­sia, jois­sa kän­nyk­kä on ol­lut osa­te­ki­jä on­net­to­muu­den syn­nys­sä. On­net­to­muuk­sil­la on tie­tys­ti mon­ta te­ki­jää taus­tal­la, Ki­vi­lä to­te­aa.

Moni kul­jet­ta­ja saat­taa us­koa pys­ty­vän­sä kes­kit­ty­mään kän­ny­kän käyt­töön ja aja­mi­seen yh­tä ai­kaa. Ai­vo­tut­ki­joi­den mu­kaan ai­vot ei­vät kui­ten­kaan ”mul­ti­tas­kaa”, vaan to­del­li­suu­des­sa ne siir­te­le­vät tark­kaa­vai­suut­ta kah­den teh­tä­vän vä­lil­lä, Lii­ken­ne­tur­van tie­dot­tees­sa to­de­taan.

– Kän­ny­kän esiin ot­ta­mi­nen kes­ken ajon häi­rit­see ajo­suo­ri­tus­ta ihan joka ker­ta, väit­tää kul­jet­ta­ja it­se mitä ta­han­sa, Ki­vi­lä sa­noo.

Ki­vi­län mu­kaan on­gel­ma­na ei ole, et­tei­vät kul­jet­ta­jat tie­täi­si kän­ny­kän käy­tön ris­kis­tä.

– Jo­kai­nen ker­ta, kun käyt­tää pu­he­lin­ta, ei vält­tä­mät­tä joh­da on­net­to­muu­teen. Täl­löin kul­jet­ta­jal­le jää sel­lai­nen fii­lis, et­tä hy­vin­hän tämä meni, Ki­vi­lä sa­noo STT:lle.

Näin kul­jet­ta­ja Ki­vi­län mu­kaan op­pii, et­tä omas­sa käy­tös­sä pu­he­li­men käyt­tö ei ole vaa­ral­lis­ta.

Ki­vi­lä ker­too, et­tä vii­me vuo­si­na Lii­ken­ne­tur­va on Tu­run seu­dul­la eri ta­pah­tu­mis­sa pyr­ki­nyt konk­reet­ti­ses­ti näyt­tä­mään kul­jet­ta­jil­le, kuin­ka vai­kea kah­teen asi­aan on oi­ke­as­ti kes­kit­tyä.

Käy­tös­sä on ol­lut niin kut­sut­tu tark­kaa­mat­to­muus­si­mu­laat­to­ri.

– Se on käy­tän­nös­sä au­to­pe­li, jos­sa pi­tää sa­mal­la ajaa ja kir­joit­taa vies­tiä. Ei­hän sii­tä tule yh­tään mi­tään. Ih­mi­set te­ke­vät näin kui­ten­kin to­sie­lä­mäs­sä, jol­loin heil­lä on ihan sa­mo­ja on­gel­mia, mut­ta mo­nin­ker­tai­sil­la ris­keil­lä.

Ki­vi­län mu­kaan kän­ny­kän käyt­tä­mi­sen ris­keis­tä tie­do­te­taan jo ny­ky­ään­kin hy­vin. Kän­ny­kän käyt­töön kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta myös ajo-ope­tuk­ses­sa.

Lii­ken­ne­tur­van mu­kaan eri­tyi­ses­ti van­hem­mil­la on tär­keä roo­li sii­nä, mil­lai­sia toi­min­ta­mal­le­ja lap­si omak­suu. Van­hem­man käyt­täy­ty­mi­nen en­nus­taa vah­vas­ti sitä, mi­ten lap­si ai­koo it­se käyt­täy­tyä tu­le­vai­suu­des­sa.

Lii­ken­ne­tur­va pyr­kii roh­kai­se­maan ih­mi­siä tur­val­li­sem­paan ajo­käyt­täy­ty­mi­seen ja py­sy­viin muu­tok­siin.

Omia toi­min­ta­po­ja voi ol­la kui­ten­kin ai­kui­se­na vai­kea muut­taa, vaik­ka ris­keis­tä oli­si­kin tie­toi­nen.

– Jos on ta­pa­na käyt­tää kän­nyk­kää aja­es­sa, niin ei ole niin yk­sin­ker­tais­ta, jos vain yh­täk­kiä päät­tää lo­pet­ta­van­sa käy­tön. Voi ko­keil­la vaik­ka niin, et­tä kah­dek­si vii­kok­si jät­tää­kin kän­ny­kän ajon ajak­si ta­ka­pen­kil­le, Ki­vi­lä vink­kaa.