Väy­lä­vi­ras­to on laa­ti­nut kak­si ra­ta­lain mu­kais­ta ra­ta­suun­ni­tel­maa ta­so­ris­teys­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si ra­ta­o­suu­del­la Pori-Män­ty­luo­to. Ra­ta­suun­ni­tel­mat si­säl­tä­vät ny­kyis­ten ta­so­ris­teys­ten pa­ran­ta­mi­sen tai pois­ta­mi­sen sekä tar­vit­ta­vien kor­vaa­vien tie­yh­teyk­sien jär­jes­tä­mi­sen.

Ra­ta­suun­ni­tel­man 1 suun­nit­te­lu­a­lue si­jait­see Pori–Män­ty­luo­to-ra­ta­o­sal­la vä­lil­lä Ran­ta­kul­man­tie–Uu­den­nii­tyn­tie. Pi­tuu­del­taan suun­nit­te­lu­a­lue on noin 2,2 ki­lo­met­riä ja se kä­sit­tää rata-alu­een li­säk­si alu­et­ta mo­lem­min puo­lin ra­taa sil­tä osin kuin kor­vaa­vien tie­yh­teyk­sien jär­jes­te­ly vaa­tii.

Ra­ta­suun­ni­tel­man 2 suun­nit­te­lu­a­lue si­jait­see Pori–Män­ty­luo­to-ra­ta­o­sal­la vä­lil­lä Uu­den­nii­tyn­tie–Kaa­naan­kor­ven­tie. Pi­tuu­del­taan suun­nit­te­lu­a­lue on noin 8,3 ki­lo­met­riä ja myös se kä­sit­tää rata-alu­een li­säk­si alu­et­ta mo­lem­min puo­lin ra­taa sil­tä osin kuin kor­vaa­vien tie­yh­teyk­sien jär­jes­te­ly vaa­tii.

Kiin­teis­tön omis­ta­jil­la ja muil­la asi­a­no­sai­sil­la, sekä niil­lä, joi­den asu­mi­seen, työn­te­koon tai mui­hin oloi­hin suun­ni­tel­mat vai­kut­ta­vat oli mah­dol­li­suus teh­dä suun­ni­tel­mas­ta muis­tu­tus, joka oli teh­tä­vä en­nen näh­tä­vä­nä­o­lo­a­jan päät­ty­mis­tä.

Ra­ta­suun­ni­tel­ma 1:stä jä­tet­tiin 17 muis­tu­tus­ta ja ra­ta­suun­ni­tel­ma 2:sta puo­les­taan 35 muis­tu­tus­ta, jot­ka kaik­ki si­jait­se­vat Po­rin kau­pun­gin alu­eel­la. Muis­tu­tuk­sis­sa vas­tus­tet­tiin usei­den ta­so­ris­teys­ten pois­toa tai toi­vot­tiin, et­tä ny­kyi­sen ta­so­ris­teyk­sen pai­kal­le jä­tet­täi­siin ai­na­kin ja­lan­ku­lul­le ja pyö­räi­lyl­le tar­koi­tet­tu ra­dan yli­tys­paik­ka. Kaik­ki­aan ra­ta­suun­ni­tel­mis­sa esi­te­tään yh­dek­sän ta­so­ris­teyk­sen pois­ta­mis­ta.

Väy­lä­vi­ras­to on pyy­tä­nyt Po­rin kau­pun­gin lau­sun­toa ra­ta­suun­ni­tel­miin. Po­rin kau­pun­ki pi­tää teh­ty­jä ra­ta­suun­ni­tel­mia tär­kei­nä ta­so­ris­teys­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si. Po­rin kau­pun­gin pit­kän täh­täi­men ta­voit­tee­na on, et­tä Pori-Män­ty­luo­to-Tah­ko­luo­to ra­dal­le jää­vät vain tur­val­li­suus­mää­räyk­set täyt­tä­vät ta­so­ris­teyk­set ja kaik­ki muut tar­vit­ta­vat ra­da­ny­li­tys­pai­kat to­teu­te­taan eri­ta­so­rat­kai­sui­na, jot­ta liik­ku­mi­nen, asu­mi­nen ja elä­mi­nen alu­eel­la on tur­val­lis­ta ja su­ju­vaa.

– Eri­ta­so­rat­kai­su­jen to­teu­tus on pit­käl­lä tu­le­vai­suu­des­sa, mut­ta tämä han­ke pal­ve­lee jo hy­vin näi­tä tu­le­vai­suu­den ta­voit­tei­ta. Suun­ni­tel­ma­rat­kai­su­ja on ha­et­tu yh­teis­työs­sä Väy­lä­vi­ras­ton kans­sa ja esi­te­tyt rat­kai­sut ovat kau­pun­gin pit­kän täh­täi­men ta­voit­tei­den mu­kai­sia, in­ves­toin­ti­pääl­lik­kö San­na Vä­li­mä­ki to­te­aa ja jat­kaa:

– Ta­so­ris­teys­jär­jes­te­lyt to­teu­te­taan yh­teis­ra­hoit­tei­se­na hank­kee­na Väy­lä­vi­ras­ton ra­ta­suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti.