Kuluttaja-asiamies: Finnair hylkää matkustajien "myöhästyneitä" korvausvaatimuksia perusteetta
Heli Laakkonen / STT
Kuluttaja-asiamiehen mukaan lentoyhtiö Finnair hylkää matkustajien korvausvaatimuksia ilman pätevää perustetta.
Finnair vaatii matkustajia tekemään korvausvaatimukset esimerkiksi lentojen myöhästymisestä kahden kuukauden kuluessa lentopäivästä. Suomen laissa ei kuluttaja-asiamiehen mukaan ole perustetta Finnairin näkemykselle, eikä yhtiö ole pystynyt selvittämään sitä, mihin lakiin väite perustuu. Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair hylkää kuluttajien korvausvaatimuksia epämääräisin perustein viittaamalla kansalliseen lainsäädäntöön, kuluttajansuojalakiin tai korkeimman oikeuden ratkaisuihin.
Lisäksi lentomatkustajien vähimmäisoikeudet on tietyissä tilanteissa vahvistettu EU-asetuksella, jossa ei kuluttaja-asiamiehen mukaan ole määritelty määräaikaa korvausvaatimusten tekemiselle.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteen mukaan Finnair pitää kahta kuukautta kohtuullisena aikana korvausvaatimusten tekemiselle.
– Finnairin asiakaspalvelun noudattama vaatimusten hylkäämiskäytäntö on esimerkki siitä, miten kuluttajaa taloudellisesti ja tiedollisesti vahvempi elinkeinonharjoittaja pyrkii yksipuolisesti ja ilman lainmukaista perustetta sanelemaan, millä ehdoin kuluttaja on oikeutettu korvaukseen, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairia 300 000 euron sakon uhalla.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies vie asian markkinaoikeuteen edustajakanteena. Edustajakannetta on ollut mahdollista käyttää kesästä 2023 alkaen.