Lentokentästä saattaa tulla maakunnallisen edunvalvonnan seuraava rasti
Tämä vuoden helmikuussa Satakunta jäi junamottiin, kun VR priorisoi kalustorikon seurauksena reittejä ja Porin yhteys oli muusta maasta poiketen viikon täysin poikki. Totaalimotti olisi saattanut kestää jopa kuukauden ellei asiaan olisi puututtu suoraan liikenneministerin kautta. Junamotti oli muistutus siitä, että Helsingistä katsoen Satakunta jää Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen varjoon.
Seuraava Satakuntaa koskeva liikennepoliittinen uhka saattaa olla Porin lentokentän tulevaisuus. Lentokenttiä pitää Suomessa yllä valtion omistama Finavia Oyj. Yhtiö on kuulunut valtion omistajasalkussa sellaiseen osioon, joissa valtion omistus on oltava sata prosenttia. Perjantaina eduskunnassa hyväksyttiin kuitenkin uusi linjaus. Nyt valtion omistus voi laskea Finaviassa 50,1 prosenttiin.
Porin lentoyhteydet on olleet viime vuodet vaikeassa kierteessä. Tällä hetkellä lentoreittiä tukee niin valtio kuin Porin kaupunkikin. Ilman reittilentoja Finavia ei kenttiä ylläpidä. Porin kentällä on tärkeä koulutuspoliittinen ulottuvuus. Porissa toimii Suomen Ilmailuopisto ja Winnova kouluttaa Porissa lentokoneasentajia. Lisäksi Porin kenttä on merkittävä liike-elämän lentoasema. Satakunnan Kauppakamari teetti syksyllä muiden kauppakamarien kanssa selvityksen aluelentokenttien taloudellisesta merkityksestä alueellaan. Satakunta on teollinen vientimaakunta ja se kävi ilmi selvityksestä. Porin kentän suora liikevaihtovaikutus alueen elinkeinoelämälle on yli 11 miljoonaa euroa vuodessa.
Satakunnan edunvalvojien on syytä valmistautua mahdollisuuteen, että jonakin päivänä valtio myy Finavian vähemmistöosuuden yksityisille sijoittajille. Jos ja kun näin tapahtuu, alkaa yhtiö varmasti kiinnittää huomiota maakuntakenttäverkostoonsa. Helsinki-Vantaa tuottaa, osa maakuntakentistä on tappiollisia. Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoi omista näkemyksistään jo alkuvuonna julkisuudessa. Hänen mukaansa valtio voisi harkita vähiten kannattavien maakuntalentojen rahoituksen lopettamista ja kehittää matkaketjuja. Porissa matkaketju voisi tarkoittaa sitä, että Tampereen tai Turun kentältä järjestettäisiin bussiyhteys Poriin. Tähän tilanteeseen ei ole varaa ajautua. Porin kentän profiili eroaa monesta muusta. Se on koulutuskenttä ja liike-elämän lentoasema. Sillä on syvälliset vaikutukset Satakunnan elinvoimaan.
Kim Huovinlahti
Päätoimittaja