Uu­tis­Rau­ma

Li­sä­va­lo­jen asen­ta­mi­nen hen­ki­lö­au­toon voi pa­ran­taa huo­mat­ta­vas­ti nä­ky­vyyt­tä ja tur­val­li­suut­ta eri­tyi­ses­ti pi­me­äl­lä, hä­mä­räs­sä ja huo­nois­sa sää­o­lo­suh­teis­sa.

Li­sä­va­lot laa­jen­ta­vat ja kir­kas­ta­vat kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tää, mikä pa­ran­taa ha­vain­noin­tia pi­me­äl­lä ja vä­hen­tää on­net­to­muus­ris­kiä. Ne aut­ta­vat nä­ke­mään kau­em­mas ja ha­vait­se­maan es­teet, eläi­met ja tien muo­dot ai­em­min, mikä an­taa kul­jet­ta­jal­le enem­män re­a­goin­ti­ai­kaa.

– Ny­kyi­set led-va­lot tuot­ta­vat va­loa le­ve­äl­le ja va­lai­se­vat myös pien­nar­ta, ko­ros­taa Kone-Kau­pin työn­joh­ta­ja Pat­rik Paat­tio.

Laa­duk­kaat li­sä­va­lot vä­hen­tä­vät kul­jet­ta­jan sil­mien ra­si­tus­ta, sil­lä kirk­kaam­pi ja ta­sai­sem­pi va­lais­tus te­kee aja­mi­ses­ta mu­ka­vam­paa ja vä­hem­män vä­syt­tä­vää. Tämä voi ol­la eri­tyi­sen hyö­dyl­lis­tä pit­kil­lä mat­koil­la tai pal­jon pi­me­äl­lä aja­vil­le.

– Mo­nen­lai­set kul­jet­ta­jat ha­lu­a­vat pa­rem­paa nä­ky­vyyt­tä. Pal­jon eri­tyi­ses­ti am­mat­ti­au­toi­li­jat tu­le­vat asen­nut­ta­maan li­sä­kau­ko­va­lo­ja, Paat­tio ar­vi­oi.

Suo­mes­sa hen­ki­lö­au­ton li­sä­kau­ko­va­lo­jen asen­nus­ta ja käyt­töä sää­del­lään tie­lii­ken­ne­lain­sää­dän­nös­sä. Li­sä­va­lo­jen käyt­töön liit­tyy tiet­ty­jä vaa­ti­muk­sia ja ra­joi­tuk­sia, joil­la py­ri­tään pa­ran­ta­maan lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta ja eh­käi­se­mään häi­käi­syä vas­taan­tu­le­vil­le.

Suo­mes­sa ei ole ra­joi­tus­ta li­sä­kau­ko­va­lo­jen mää­räl­le, mut­ta ne on asen­net­ta­va niin, et­tei­vät ne es­tä kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tää ei­vät­kä ai­heu­ta häi­käi­syä muil­le. Tämä mah­dol­lis­taa usei­den li­sä­va­lo­jen asen­ta­mi­sen au­ton keu­laan, kun­han nii­den suun­taus ja kiin­ni­tys ovat lain mu­kai­set.

– Hen­ki­lö­au­toi­hin voi­daan asen­taa 1–3 li­sä­kau­ko­va­loa. Usein yk­si le­veä led-valo riit­tää tuo­maan sel­ke­äs­ti pa­rem­man nä­ky­vyy­den ver­rat­tu­na au­ton omiin kau­ko­va­loi­hin, asen­ta­ja Alex Lindq­vist sa­noo.

Li­sä­kau­ko­va­lot on kyt­ket­tä­vä au­ton al­ku­pe­räis­ten kau­ko­va­lo­jen kans­sa niin, et­tä ne syt­ty­vät ja sam­mu­vat sa­ma­nai­kai­ses­ti. Näin kul­jet­ta­ja voi vaih­taa kau­ko­va­loil­ta lä­hi­va­loil­le yh­del­lä va­lo­kat­kai­si­men liik­keel­lä, mikä li­sää käy­tön tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta.

Li­sä­va­lo­jen asen­ta­mi­nen kan­nat­taa teh­dä am­mat­ti­lai­sen avul­la, jot­ta var­mis­te­taan nii­den oi­kea suun­taus, kyt­ken­tä ja asen­nus­ta­pa mää­räys­ten mu­kai­ses­ti.

– Va­lot asen­ne­taan eril­li­si­nä niin, et­tei­vät ne ra­si­ta au­ton omaa säh­kö­jär­jes­tel­mää. Kui­ten­kin niin, et­tä syt­ty­vät ja sam­mu­vat au­ton omien pit­kien va­lo­jen kans­sa, Lindq­vist ku­vai­lee.

Ylei­sin li­sä­va­lo Kone-Kau­pil­la asen­net­ta­va li­sä­va­lo on yk­si le­veä led-valo upo­tet­tu­na au­ton mas­kiin. Asen­nus saa­daan teh­tyä huo­maa­mat­to­mas­ti ja siis­tis­ti, kos­ka va­lo­jen koot ovat pie­nen­ty­neet.

Hin­ta­luok­ka yh­del­le hy­väl­le le­di­va­lol­le asen­net­tu­na on noin 400 eu­roa.

– Sil­lä saa­daan jo huo­mat­ta­va pa­ran­nus au­ton omien kau­ko­va­lo­jen li­säk­si. Huo­maa­mat­to­mal­la asen­nuk­sel­la saa pal­jon li­sää va­lo­te­hoa, Paat­tio ku­vai­lee.

Syk­syl­lä myös au­ton omien ajo­va­lo­jen huol­to on eri­tyi­sen tär­ke­ää, sil­lä hy­vin huol­le­tut ajo­va­lot pa­ran­ta­vat sekä oman nä­ky­vyy­den et­tä nä­ky­vyy­den muil­le tiel­lä liik­ku­jil­le.

– Kan­nat­taa tar­kis­taa, et­tä kaik­ki va­lot pa­la­vat ja um­pi­ot ovat puh­taat. Jos ajo­va­lo­jen um­pi­oi­den pei­li­pin­ta on ha­pet­tu­nut, niin ai­noa toi­men­pi­de on um­pi­on vaih­ta­mi­nen. Ne ei­vät ole teh­ty huol­let­ta­vik­si, Lindq­vist neu­voo.