Porin Sataman uusi RoRo-ramppi täyttää Puolustusvoimien kantavuusvaatimukset – hanke kilpailutusvaiheessa
Maarit Kautto
Porille ja Porin Satamalle Suomen liittyminen Natoon on merkittävä mahdollisuus ja siihen on jo tartuttu. Sataman toimitusjohtaja Vesa Mäkilä kertoo, että uuden, Puolustusvoimien vaatimukset täyttävän RoRo-rampin rakentaminen alkaa keväällä.
– Rampin rakentaminen on juuri nyt tarjouspyyntivaiheessa. Keväällä aloitetaan ja tarkoituksena on saada ramppi valmiiksi vielä syksyn avovesien aikana, Mäkilä summaa.
RoRo-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta rullaten, eikä sen lastaamisessa tarvita nosturia. Lyhennys ro-ro tulee englannin kielen sanoista roll on roll off. RoRo-ramppi mahdollistaa kumipyöräliikenteen, kuten rekkojen, ajamisen laivaan ja laivasta pois.
– RoRo-ramppi täyttää kaikki Puolustusvoimien kantavuusvaatimukset. On hyvinkin todennäköistä, että Puolustusvoimien kalustoa kulkee rampin valmistuttua Mäntyluodon kautta.
– Ramppi avaa hyvät näkymät myös siviilipuolen tavaraliikenteen kehittämiselle. Mäntyluodon erinomaiset maayhteydet saavat uudet ulottuvuudet sekä kumipyörä- että raideliikenteelle, kun valtatien jatke ja kiskot tuovat jo nyt tulevan rampin äärelle. Nämä ovat isoja asioita Porille ja koko Satakunnalle, Vesa Mäkilä toteaa.
RoRo-rampin rakentaminen kenttineen on usean miljoonan euron investointi. Hankkeelle on haettu EU-rahoitusta, josta odotetaan päätöstä lähiaikoina.
Vuosi 2023 oli Porin Satamalle varsin haastava, kun korkojen nousu, sota ja maailman taloudessa vallalla olevat muutkin realiteetit heijastuivat selvästi tavaraliikenteeseen. Mäkilän mukaan tämä ei kuitenkaan pysäytä investointeja tulevaisuuteen. Viime vuoden aikana Porin Satama sai valmiiksi kaksi suurta investointihanketta, eli Mäntyluodon puolella yli 270 metriä uutta laituria Kallonlahden alueella ja Tahkoluodossa vanhan, vuodelta 1959 olleen öljylaiturin täydellisen uudelleen rakentamisen nykyaikaiseksi nestebulk-laituriksi.
– Myös nämä hankkeet vahvistavat Porin Sataman kilpailukykyä ja asemaa keskenään hyvinkin erilaisten tavaravirtojen satamana, Mäkilä toteaa.