Satakunnan hyvinvointialueelle huomautus muistutusten käsittelyn viiveistä
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvonta-asioita koskevissa päätöksissään antanut huomautuksen Satakunnan hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon muistutuksista. Asiakkaan tai potilaan tekemään kirjalliseen muistutukseen tulisi vastata kuukaudessa.
Huhtikuussa 2024 Lounais-Suomen aluehallintovirasto otti käsiteltäväkseen valvonta-asioina Satakunnan hyvinvointialueen epäkohdat muistutuksiin vastaamisessa.
Sosiaalihuollon asiakas tai terveydenhuollon potilas voi tehdä kirjallisen muistutuksen palveluntarjoajalle asiassa, jossa hän kokee olevan epäkohtia. Jos hän on tyytymätön saamaansa muistutusvastaukseen, hän voi tehdä aluehallintovirastolle kantelun ja liittää muistutusvastauksen kanteluunsa.
Lain mukaan toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti, ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta sillä tarkoitetaan yleensä yhdestä neljään viikkoa.
– Ainoastaan poikkeustapauksissa muistutusvastauksen voi antaa yli kuukauden jälkeen, ja silloinkin korkeintaan kahden kuukauden kuluessa”, toteaa sosiaalihuollon ylitarkastaja Sini Virtanen Lounais-Suomen aluehallintovirastosta.
Seuratessaan muistutusten käsittelyn tilannetta Satakunnan hyvinvointialueella aluehallintovirasto havaitsi merkittäviä viiveitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeviin muistutuksiin annetuissa vastauksissa. Muistutusvastaukset eivät myöskään ole olleet kaikilta osin asianmukaisia tai riittäviä. Asian selvittämiseksi aluehallintovirasto pyysi selvitystä muistutusten käsittelyistä.
Satakunnan hyvinvointialueen selvityksen mukaan elokuussa 2024 valmistuneista sosiaalihuollon muistutusvastauksista neljäsosa valmistui kuukaudessa. Joka neljännen vastauksen valmistuminen kesti yli kaksi kuukautta.
Satakunnassa terveydenhuollon muistutusvastauksista elokuussa 2024 noin kolmasosa valmistui alle kuukaudessa ja kolmasosa yli yhden, mutta alle kahden kuukauden välillä. Kolmasosa muistutusvastauksista valmistui vasta yli kahden kuukauden kuluttua.
Käsittelyaikojen lyhentämisen lisäksi aluehallintovirasto kiinnittää päätöksillään huomiota muun muassa siihen, että muistutusten käsittely ja niistä aiheutuneet toimenpiteet tilanteen kehittämiseksi ja korjaamiseksi ovat osa hyvinvointialueen omavalvontaa.
Hyvinvointialueiden omavalvonta on keskeistä sote-palveluiden kehittämisessä, ja epäkohtiin puuttuminen on kaikkien osapuolten etu. Hyvinvointialueiden on varmistettava omavalvonnallaan sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien lainmukainen hoitaminen.
Oman palvelutuotantonsa valvonnan lisäksi hyvinvointialueen omavalvontaan kuuluu valvoa yksityisiä palveluntuottajia, joilta se hankkii sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjata ja valvoa niiden omavalvontaa.