Ke­van työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kien­nus­teen mu­kaan Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la hen­ki­lös­tön työ­ky­vyt­tö­myys­ris­ki on muu­ta maa­ta kor­ke­am­mal­la ta­sol­la, 3,3 pro­sent­tia. Tämä tar­koit­tai­si alu­eel­la noin 340 al­ka­vaa työ­ky­vyt­tö­myy­se­lä­ket­tä lä­hi­vuo­si­na.

Hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den vä­lil­lä on ero­ja hen­ki­lös­tön ra­ken­tees­sa sekä näi­den sai­ras­ta­mis- ja elä­ke­his­to­ri­as­sa, mikä tuo ero­ja myös alu­ei­den ris­kien­nus­tei­siin. Esi­mer­kik­si Pir­kan­maan, Kes­ki-Suo­men, Kes­ki-Poh­jan­maan hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den sekä Hel­sin­gin kau­pun­gin so­ten hen­ki­lös­tö on mui­hin alu­ei­siin näh­den ikä­ra­ken­teel­taan nuo­rem­paa, mikä hil­lit­see nii­den ris­ki­lu­ke­man nou­sua.

Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la ris­kien­nus­tee­seen vai­kut­taa se, et­tä ly­hyi­tä pois­sa­o­lo­ja on hy­vin pal­jon. Ris­kiä nos­taa myös ras­kai­siin työ­teh­tä­viin pai­not­tu­vat nais­val­tai­set am­ma­tit.

En­nus­teen mu­kaan kes­ki­mää­rin 2,8 pro­sent­tia kaik­kien hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den hen­ki­lös­tös­tä on vaa­ras­sa pää­tyä työ­ky­vyt­tö­myy­se­läk­keel­le seu­raa­vien kol­men vuo­den ai­ka­na. Tämä mer­kit­si­si ar­vi­ol­ta 6 400 al­ka­vaa työ­ky­vyt­tö­myy­se­lä­ket­tä lä­hi­vuo­si­na (täy­siä tai osa­työ­ky­vyt­tö­myy­se­läk­kei­tä, mää­rä­ai­kai­sia tai tois­tai­sek­si voi­mas­sa ole­via).

Ke­van ar­vi­on mu­kaan työ­ky­vyt­tö­myy­des­tä ai­heu­tui hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­le yh­teen­sä noin 544 mil­joo­nan eu­ron kus­tan­nuk­set vuon­na 2023. Näis­tä sai­raus­pois­sa­o­lo­jen vä­lit­tö­mien kus­tan­nus­ten osuus oli 70 pro­sent­tia, 380 mil­joo­naa eu­roa. Puo­let kus­tan­nuk­sis­ta ai­heu­tui pit­kis­tä, yli 30 päi­vän pois­sa­o­lois­ta, vaik­ka nii­tä oli vain noin 14 pro­sen­til­la hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den hen­ki­lös­tös­tä.

Mi­kä­li hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­la on­nis­tut­tai­siin vä­hen­tä­mään 10 pro­sent­tia kai­kis­ta sai­raus­pois­sa­o­lo­jak­sois­ta, sekä ly­hyis­tä et­tä pi­dem­mis­tä, oli­si sääs­tö vä­lit­tö­mis­sä kus­tan­nuk­sis­sa ar­vi­ol­ta 38 mil­joo­naa eu­roa vuo­des­sa. Hen­ki­lös­tön työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kin pie­nen­ty­es­sä tämä voi­si mer­ki­tä 61 mil­joo­nan eu­ron sääs­töä tu­le­vis­sa elä­ke­mak­suis­sa.

Kes­ki­mää­rin hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­la sai­raus­pois­sa­o­lo­päi­viä oli 15,6 hen­ki­löä koh­den vuon­na 2023. Mää­rät ei­vät ja­kau­du ta­sai­ses­ti: vii­den­nek­sel­lä hen­ki­lös­tös­tä (20 %) ei ol­lut vuo­den ai­ka­na yh­tään päi­vää sai­rau­den vuok­si pois­sa­o­lo­ja, ja yli nel­jän­nek­sel­lä (27 %) sai­raus­pois­sa­o­lo­ja oli vain 1–5 päi­vää vuo­den ai­ka­na.

Ikä­ryh­mien ver­tai­lus­sa 44–49-vuo­ti­ai­den sai­ras­ta­mi­sen vä­hen­tä­mi­sel­lä on kaik­kein mer­kit­tä­vim­mät kus­tan­nus­vai­ku­tuk­set. Nuor­ten, al­le 35-vuo­ti­ai­den koh­dal­la ly­hyil­lä pois­sa­o­loil­la on mui­ta pie­nem­pi yh­teys työ­ky­vyt­tö­myy­den ris­kiin, mut­ta ikä­vuo­sien kart­tu­es­sa ly­hyi­den­kin sai­raus­pois­sa­o­lo­jen vai­ku­tus työ­ky­vyt­tö­myy­den ris­kiin ja kus­tan­nuk­siin kas­vaa.

Pit­kien pois­sa­o­lo­jen eh­käi­sy on vai­kut­ta­vin­ta, var­sin­kin al­le 50-vuo­ti­ail­la. Pit­kit­ty­neet sai­ras­ta­mi­set­kin al­ka­vat useim­mi­ten ly­hy­em­pi­nä jak­soi­na, jol­loin olen­nais­ta on tun­nis­taa eri­tyi­ses­sä ris­kis­sä ole­vat hen­ki­lös­tö­ryh­mät ja käyn­nis­tää oi­kea-ai­kai­ses­ti var­hai­sen vai­kut­ta­mi­sen toi­met.

Ke­van työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kien­nus­te tuot­taa jul­ki­sen alan or­ga­ni­saa­ti­oil­le ti­lan­ne­ku­vaa eri hen­ki­lös­tö­ryh­mien työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kis­tä. En­nus­teen avul­la or­ga­ni­saa­ti­ot voi­vat tun­nis­taa eri­tyi­ses­sä ris­kis­sä ole­via työn­te­ki­jä­ryh­miä ja suun­na­ta var­hai­sen vai­kut­ta­mi­sen toi­mia näi­hin työ­ky­vyt­tö­myy­den eh­käi­se­mi­sek­si. En­nus­te aut­taa myös ar­vi­oi­maan työ­ky­vyt­tö­myy­den eh­käi­se­mi­sen tuo­mia kus­tan­nus­hyö­ty­jä.

– En­nus­te tuo uu­den­lai­sen vä­li­neen työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kin en­na­koin­tiin jul­ki­sen alan or­ga­ni­saa­ti­oil­le. Se yh­dis­tää eri läh­teis­tä saa­ta­vaa tie­toa, jon­ka avul­la työ­ky­vyt­tö­myy­den en­nal­ta­eh­käi­syyn voi­daan pa­nos­taa jo ny­kyis­tä var­hai­sem­mas­sa vai­hees­sa. Työ­ky­vyt­tö­myys­ris­kin tut­ki­mi­nen ja mal­lin­ta­mi­nen on Ke­vas­sa jat­ku­vaa toi­min­taa, ja ta­voit­tee­nam­me on mah­dol­lis­taa yhä use­am­pien ris­kiin tut­ki­tus­ti vai­kut­ta­vien te­ki­jöi­den tuo­mi­nen en­nus­tei­siin, sa­noo ti­las­to­a­na­lyy­tik­ko Pet­ra Sohl­man.