Satakunnan hyvinvointialueen suunnitelma palveluiden tulevasta tarjonnasta julkaistiin: toimipisteitä keskitetään rajusti
Sanna Jääskeläinen
Satakunnan hyvinvointialue julkisti maanantaina palveluverkkoselvityksen loppuraportin. Se oli esitelty jo viime viikon perjantaina henkilöstölle sekä luottamushenkilöille ja kunnanjohtajille. Aluehallituksen puheenjohtaja Harri Lehtonen muistutti julkistustilaisuudessa, että raportti on esitys.
– Se on selvitys, joka pohjaa aluevaltuuston laajasti keskustelemiin palveluverkon periaatteisiin. Perusperiaatteena on se, että kaikki satakuntalaiset saavat laadukkaat palvelut, mutta taloudelliset asiat on otettu huomioon.
Palveluverkkotyön projektijohtaja Kalevi Mäkipää luonnehti raporttia esitykseksi siitä, millaisella laajuudella ja alueellisella kattavuudella hyvinvointialue jatkossa tarjoaa toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävää palvelua.
Satakunnassa on tällä hetkellä 27 terveysasemaa. Tavoitteena on keskittää vastaanottopalveluja isompiin yksikköihin. Ensi vuonna suljettaisiin viisi vastaanottoa: Jämijärven peruspalvelukeskus, Kokemäen terveysasema, Pomarkun peruspalvelukeskus, Siikaisten terveyskeskus ja Reposaaren terveysasema. Vuonna 2025 suljettaisiin seitsemän terveysasemaa: Honkajoen peruspalvelukeskus, Lapin terveysasema, Lavian lähipalvelupiste, Luvian terveysasema, Noormarkun terveysasema, Säkylän sote-keskus ja Vampulan terveysasema. Mäkipää sanoo, että kuntiin jäisi kuitenkin kotihoito sekä kouluterveydenhuolto ja neuvolat kouluille.
Vuodeosastoja on Satakunnassa tällä hetkellä yhdeksän. Tavoitteena on keskittää vuodeosastot kahteen paikkaan: Poriin ja Raumalle. Kuvantamisen yksikköjä on tällä hetkellä kahdeksan, niistä kaksi, Harjavalta ja Eura, lopetettaisiin ensi vuoden alussa.
Digitaalisiin ja liikkuvaan palveluun aiotaan panostaa. Hyvinvointialueella on käynnissä kolme liikkuvan palvelun hanketta: liikkuva terveyspalveluauto, liikkuva näytteenotto sekä suunterveydenhuollon kontti. Tavoitteena on, että nämä liikkuvat palvelut ovat toiminnassa vuoden 2024 aikana. Liikkuvien palveluiden tavoitteena on hyödyntää nykyistä paloasemaverkostoa.
Valmistuskeittiöistä on tekeillä selvitys, joka julkistetaan joulukuussa. Välinehuoltoselvitys on tulossa jo lokakuun aikana.
Verkoston keskittämisen myötä jäisi lopulta kuusi sote-keskusta: Euran sote-keskus, Tapalan sote-keskus Kankaanpäässä, Huittisten sote-keskus, Rauman sote-keskus, Harjavallan terveysasema ja Pori, jossa johdettaisiin keskitetysti kolmea yksikköä. Ne olisivat Sote-keskus Cotton, Länsi-Porin sote-keskus ja Itä-Pori/Ulvila.
Tavoitteena on Ulvilan ja Itä-Porin terveyskeskuksen toiminnan yhdistäminen yhdeksi sote-keskukseksi. Tämä vaatii hyvinvointialueen raportin mukaan vielä lisäselvityksiä muun muassa Ulvilan sairaalan peruskorjauksesta, yhdistyneen sote-keskuksen sijainnista sekä toimipisteen tuotantotavasta ja omistusmuodosta.
Harjavallan sairaalalla on tulevaisuuden hyvinvointialueella keskeinen asema. Sairaalan 17 rakennuksen kokonaisuus on mittava ja kokonaan hyvinvointialueen omistama. Sinne siirretään lukuisia eri toimintoja Harjavallasta, Kokemäeltä ja Nakkilasta.
Hyvinvointialueen hallintojohtaja Anna Alarautalahti-Heurlin kertoo, että toimialueet lähtevät tahoillaan valmistelemaan muutoksia ja tekemään vaikutusten arviointia. Aluehallitus ja aluevaltuusto pääsevät käsittelemään muutoksia ensi vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Satakunnan hyvinvointialuejohtaja Kirsi Varhila kertoo, että kuntien kanssa aletaan neuvotella heti ensi vuoden alussa.
– Kunnat pääsevät ratkomaan toimitilojen jatkokäyttöä. Tämä on valtakunnallinen kysymys, johon on tulossa kansallinen ohjelma. On oltava menettely siitä, miten toimitaan, jos kunnalla ei ole käyttöä kiinteistöille, hän sanoo.
Hyvinvointialueen on määrä karsia kulujaan 92 miljoonalla eurolla. Useissa kiinteistöissä on 12 kuukauden irtisanomisaika, joten tilojen karsimisen taloudellinen vaikutus alkaa näkyä aikaisintaan vuonna 2025. Säästöjä tavoitellaan myös muilla toimenpiteillä. Toimintojen keskittämisen syinä ovat myös muun muassa Satakunnan väkiluvun lasku sekä terveydenhuollon henkilöstön rekrytoimisen edistäminen.